FESTIVALPARCOURS :: De Nachten 2010 :: Wapengekletter en intimiteit?

Het leek een gek en gewaagd idee, maar sinds die eerste editie in 1996 werd het de evidentie zelve dat rock en literatuur hand in hand gaan. Nu al enkele jaren stevig in de passende schaduw van de Boekenbeurs bewijst De Nachten dat het nog niets aan relevantie heeft ingeboet. Goddeau tipt u alvast enkel must-sees.

{image}

Ook dit jaar biedt het programma een mooie cocktail van gevestigde namen en nieuwkomers–die-u-absoluut-gezien-moet-hebben. En dit jaar wordt de locatie van het festival nóg knapper dan anders, want na een jaar in de verbouwing te hebben gezeten, kan ook De Nachten nu bezit nemen van de nieuwbouw van deSingel, waar meteen een nieuw muziekpodium en een nieuw literatuurpodium klaarstaan.

Voor deze vijftiende editie — dan is het feest, nietwaar? — kunnen nog meer muziekgroepen geprogrammeerd worden. En ook literatuur komt er sterker uit. In de nieuwe muziekstudio van het gebouw komt een centraal literair podium dat twee nachten lang de prachtigste stemmen van Vlaanderen teksten en toneelstukken laat brengen, begeleid door literair huisorkest Ballroomquartet.

Op muzikaal vlak kunnen we niet om de combinatie These New Puritans + Orkest heen. De Britse groep bracht met Hidden een van dé platen van het jaar uit; zo eentje die er in slaagde dancehallritmes, hoorns, Timbaland-hiphop, wapengekletter, klarinetten, analoge synthesizers, kinderkoren, klavecimbels en Steve Reich-achtige experimenten tot een samenhangend geheel te schrijven. Live vraagt dat natuurlijk om een klein orkest, en dat komt er nu ook. Naast De Nachten doet de groep enkel Parijs, Londen en Den Haag aan. Exclusief, noemen we dat dus.

Ook behoorlijk bijzonder is het optreden van Alex Willner, aka The Field, een van de meest verfrissende elektronica-acts van het moment. Na het verbluffende debuut “Here We Go Sublime” uit 2007 kwam de Zweed dit jaar met opvolger Yesterday & Today. “Een album dat je een beter mens maakt” hapte het gezaghebbende Resident Advisor naar adem, en mocht u die niet geloven: “zes smaakvolle technotracks als verse olijven: verfrissend, verrukkelijk en verslavend”, aldus onze (mba).

Wie liever wat lawaai heeft, raden we met plezier Radical Slave aan, het nieuwe speeltje van Dirk Swartenbroekx (Buscemi), Mauro Pawlowski (zichzelf, dEUS en vele andere projecten) en Remo Perotti (ex-Bedtime For Bonzo). Samen lieten ze zich inspireren door de New Yorkse no wavescene van eind jaren zeventig, wat leidde tot een live debuutalbum, Damascus, waarover onze (jvb) enthousiast concludeerde: “een meer dan puike collectie heerlijk waanzinnige donkerte om helemaal nuts te gaan.” Hou u dus vooral niet in.

U wilt het intiem? Dat treft: Annelies Verbeke en Venus In Flames slaan onder die naam de handen in elkaar voor een concert met verhaaltjes. Hoe dat begon? Ergens op de Literaire Lente van 2009, toen Dimitri Verhulst hen voor het eerst een podium deed delen. Jan “Venus In Flames” De Campenaere vroeg Verbeke om voor het boekje van zijn jongste cd Intimacy bij elk nummer een tekstje te schrijven, en zo liep dat uit tot het theaterprogramma About Intimacy, een voorstelling waarin de schrijfster en de singer-songwriter zich onderdompelen in elkaars werk. Breng uw lief mee.

En dan zijn er nog de ongrijpbare The Irrepressibles. Dit tienkoppig gezelschap brengt een schminkster, visagiste en “aankleder” mee en kiest muzikaal voor theatraliteit en extravagantie. Denk aan Antony & The Johnsons, Patrick Wolf, Kate Bush en de vroege Bowie, maar dan met viool, hobo, dwarsfluit, piano, klavecimbel, cello, saxofoon en ga zo maar door. Verwacht u aan een wereld van burlesque, Cirque du Soleil en macabere sprookjes à la Tim Burton.

De Nachten vinden dit jaar plaats op vrijdag 5 en zaterdag 6 november in deSingel in Antwerpen.

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Schrijf uw reactie
Vul hier uw naam in

5 × vier =