M van Museum Leuven

Aan alle kunstliefhebbers: wat een prachtig museum is M! Heb je soms ook het gevoel dat een museum duf is en dat ietsje meer mist? Niet bij M, je zindert er nog dagen van na.

{image}

Museum M opende in Leuven op 20 september 2009 zijn deuren. Terwijl het voormalige Leuvense Stedelijk Museum Vander Kelen-Mertens bij weinigen een belletje laat rinkelen, verandert dit volledig na een bezoek aan M. Het museum heeft met Stéphane Beel als architect een goede keuze gemaakt. Architecturaal is het een ongelooflijk mooi en bevredigend museum. Je wordt als bezoeker continu geprikkeld en nieuwsgierig gemaakt door de aanwezigheid van doorkijkramen. Vanuit iedere zaal zie je een deel van een van de volgende ruimtes. Door deze manier van werken kun je de collectie op twee verschillende niveaus bekijken, op ooghoogte en op kikker- of vogelperspectief. Het lijkt wel of Beel ruimte heeft bij gecreëerd.

Dankzij de architectuur wordt de vaste collectie op zijn best geëxposeerd. Ze biedt een overzicht van de kunstproductie in Leuven en in Brabant. Er wordt ingezoomd op de late gotiek via religieuze beelden en schilderijen. Een moeilijk onderwerp dat dankzij de luchtigheid waarmee het wordt getoond de bezoeker toch kan ontroeren. Begeleid door duidelijke teksten wordt er geëxposeerd in rustgevende grote zalen, waarvan telkens één muur in een felle kleur werd geschilderd. Als thema’s komen onder andere de dood van Jezus en de heiligenlevens aan bod, twee onderwerpen die populair waren in de overgang van de gotiek naar de renaissance. Niet enkel kunst uit de vijftiende en zestiende eeuw wordt tentoongesteld. Zo werd er terecht een volledige zaal opgebouwd rond het werk van Constant Meunier (1831-1905), Jef Lambeaux (1852-1908) en Georges Minne (1866 -1941). Allen zijn ooit in contact gekomen met de regio Brabant, de rode draad doorheen het museum.

Naast de vaste collectie loopt nog tot 6 december 2009 de tentoonstelling Rogier van der Weyden 1400 | 1464, De Passie van de Meester. Het wetenschappelijke team achter de tentoonstelling is erin geslaagd om met deze expositie Rogier van der Weyden opnieuw bekend te maken bij het grote publiek, wat ten zeerste toe te juichen valt. De titel van de tentoonstelling moet juist geïnterpreteerd worden om als bezoeker niet teleurgesteld naar huis te keren. De expositie is niet enkel toegespitst op het werk van de meester, maar ook op dat van tijdgenoten en volgelingen. Er zijn ca. 10 werken aanwezig die toegewezen zijn aan van der Weyden, terwijl er wereldwijd nog slechts een dertigtal van bestaan. De overige kunstobjecten in de expositie zijn van dezelfde periode en van de hand van minder gekende schilders of beeldhouwers. Ze zijn het bewijs van de grote invloed die Van der Weyden in zijn tijd heeft gehad. Onder De Passie moet de liefde voor het vak en de vernieuwende manier van schilderen worden verstaan. Van der Weyden was een van de eerste schilders die gevoel tevoorschijn lieten komen op geschilderde gezichten. Dit is duidelijk te zien in Bewening met opdrachtgever uit het Mauritshuis in Den Haag.

Het is een aanrader om een bezoek te brengen aan M. Wie twijfelt kan gratis de antichambre bezoeken. Deze overgangsruimte tussen het museum en de buitenwereld wordt ingericht om de bezoeker een voorproefje te geven van de lopende tentoonstelling. Eigenlijk heb je deze ruimte niet eens nodig. Wie voor het gebouw staat, weet al dat hij naar binnen zal gaan.

Rogier van der Weyden 1400 | 1464, De Passie van de Meester is tot 6 december te bezoeken in M te Leuven.

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Schrijf uw reactie
Vul hier uw naam in

12 + 5 =