Yo La Tengo :: ”We zijn jaloers op het succes van Brian Eno in kruiswoordraadsels”

Yo La Tengo vult al 25 jaar de dromerige noisepopleemte op tussen Sonic Youth en Velvet Underground. Een heuglijk feit dat in 2009 kracht wordt bijgezet met een nieuwe plaat: Popular Songs. Wanneer goddeau het echtpaar Ira Kaplan en Georgia Hubley ontmoet, is Yo La Tengo bovendien ook volop bezig aan een akoestische Freewheeling-tour.

Iran Kaplan:”We spelen momenteel akoestisch, ja. Verwacht geen best of van The Freewheeling Yo La Tengo. We willen dat het publiek vragen stelt. Geen verzoekjes in de zin van speel eens “Speeding Motorcycle” maar eerder vragen over songs. Alles mag. Het is een vorm van entertainment.”

enola: De titel van jullie nieuwe plaat ook?

Kaplan:”De titel is niet ironischer dan reality-tv. Ik kwam met het voorstel op de proppen maar ik was er niet meteen van overtuigd. We waren het er pas over eens nadat het artwork van Dario Robleto af was. Zodra het idee van de cassette ontstond, waren we er uit.”

Georgia Hubley:” Dat klopt. Op de hoes zie je een heel oude cassette die al ontelbare keren is overdubd. Alsof de cassette van honderd jaar geleden dateert. Het past in ieder geval bij de rest van de lay-out.”

Kaplan:”Het achterliggende idee was: items vervormen tot andere objecten. De cassette is gemaakt van menselijke botten. En de knopen zijn vervaardigd uit gesmolten vinylplaten.”

enola: De stemmen op jullie platen klinken als instrumenten. Je moet ook al vrij goed luisteren om de teksten te vatten.

Kaplan:”We werken nochtans hard aan onze teksten. Maar die opmerking is geen probleem. (lacht) We gaan nu eenmaal niet te werk als een singer-songwriter. Maar zodra we bezig zijn, nemen we onze teksten wel serieus. Waarover een song als “Periodically Double Or Triple” gaat? Dat lijkt me nogal duidelijk, denk ik. (lacht) Ik ben een beetje terughoudend om er verder op in te gaan. Of het iets seksueels is? Dat laat ik aan jou over. Vergelijk het met akkoordenschema’s: daar zeg ik ook niet zo veel over. Onze teksten hebben een betekenis maar staan niet volledig los van de muziek. Binnen de groep praten we over onze teksten. Op de vraag wat een tekst precies inhoudt zal ik echter niet snel een antwoord geven. De muziek is er eerst en terwijl we zingen maken we gebruik van woorden die ons opkomen. Er is al een pad afgelegd vooraleer de tekst er is.”

enola: Op het internet circuleert er een preview van het nieuwe album. Wat opvalt is dat de Booker T-vibe van “Periodically Double Or Triple” niet exemplarisch is voor het hele album.

Kaplan:”Wel, het komt erop neer dat we een plaat maken en dat de platenfirma hopelijk omwille van de juiste reden beslist welke song op het internet verschijnt. Maar om iets meer op je vraag te antwoorden: ik denk niet dat iemand intensief naar onze plaat zou luisteren als het een album zou zijn dat louter door bepaalde artiesten is geïnspireerd.

Hubley:”We luisteren naar heel veel muziek. We willen niet klinken als een andere band. De laatste drie jaar heb ik bijvoorbeeld meer naar pianomuziek geluisterd. Dat hoor je in sommige nieuwe songs.”

Kaplan:”De plaat is een optelsom van alles wat deel uitmaakt van ons leven. De songs komen er onvermijdelijk op die manier uit. Trouwens, als we ons echt door Booker T hadden laten beïnvloeden, dan was Periodically Double Or Triple een instrumentaal nummer.”

Hubley:”We weten hoe we moeten evalueren wat we doen. We hebben een non-verbale manier van samenwerken waarbij we snel aanvoelen of iets goed zit of niet. We willen niet evolueren in een richting waar niemand van de groep achter staat. Dat is kritisch zijn. Niet iets doen dat je niet wil maar iets anders proberen ongeacht waar je belandt.”

enola: Ik hoor Gainsbourg-strijkers op jullie nieuwe cd.

Kaplan:”Wel, interessant. We houden van de muziek van Serge Gainsbourg. Toen we aan het opnemen waren, dachten we: we hebben een old skool-arrangeur nodig. Richard Evans, een zeventiger die in de jaren vijftig en zestig de huisarrangeur was van het Cadet-label, was de eerste naam die in ons opkwam. James (bassist, bvm) zocht op het internet waar hij momenteel les geeft en zond hem een mail. Wat wil je dat ik doe, vroeg Richard. Luister naar de muziek en doe wat je denkt dat goed is, was ons antwoord. We hoorden de arrangementen pas tijdens de opnames met het strijkkwartet. Richard is een professional. Heel opwindend om te mogen samenwerken met iemand die thuis is in jazz- en soularrangementen.”

enola: Net zo opwindend als de backing band zijn van Ray Davies?

Kaplan:”Ja. Doorheen de jaren hebben we al heel veel songs van The Kinks opgenomen. We zijn grote fans. Toen ik Ray Davis leerde kennen was dat niet zozeer een ontmoeting met de muziekgeschiedenis. Het was veel persoonlijker. De muziek van The Kinks en Ray Davies heeft altijd heel veel voor mij betekend.”

enola: Op jullie website staat er een item Suck It Brian Eno. Geen fan?

Kaplan:” (lacht) Een mopje. ENO is een veel gebruikt woord in kruiswoordraadsels. Rocker, Brian: altijd genoeg hints die naar het antwoord leiden. Maar op een dag was Yo La Tengo eens het antwoord in een kruiswoordraadsel. We houden van de muziek van Brian Eno, hoor. We zijn alleen een beetje jaloers op zijn succes in kruiswoordraadsels. Roxy Music met of zonder Brian Eno? Dat varieert. Ik hou bijvoorbeeld van het nummer Dance Away. Eno was toen al weg bij de groep.”

enola: Zijn er nog andere bands in wier dienst je zou willen spelen?

Kaplan:”Wel, als we Chanoeka — het joodse feest van het licht, vergelijkbaar met kerstmis — vieren, spelen we acht dagen op rij. En telkens openen er andere bands. Het is een benefiet en er zijn niet veel artiesten die slechts voor driehonderd mensen willen optreden, maar er zijn ook veel muzikanten die wél al zijn komen spelen: Ray Davies, Ronnie Spector, David Johansen, David Byrne, Howard Kaylan van The Turtles.”

“Eigenlijk doen we veel verschillende dingen. Dat is de voornaamste reden waarom het altijd zo lang duurt vooraleer we een plaat uitbrengen. We besteden veel tijd aan zaken die op het eerste zicht minder interessant lijken. Tijdens de opnames van de nieuwe plaat hebben we bijvoorbeeld onder de naam Condo Fucks opgetreden in een bar in Brooklyn die enkele dagen later zou sluiten. Er was tweehonderd man en we speelden covers. Het ging er woest aan toe: geheel in de spirit van garagepunk. Best wel plezant en passend bij de avond.”

enola: Jullie hebben iets met covers. Zo spelen jullie ieder jaar live verzoekjes om het radiostation WFMU te steunen.

Kaplan:“Het radiostation in New Jersey werkt volledig op eigen kracht. Zonder subsidies en reclame-inkomsten. Eén keer per jaar zamelen ze geld in. De luisteraars betalen WFMU om ons covers te laten spelen. Dat doen we nu al veertien jaar op rij. Soms lukken die covers, soms gaan we compleet de mist is. De resultaten kan je onder meer horen op Yo La Tengo Is Murdering The Classics , een referentie aan een plaat van Spike Jones van lang geleden: Spike Jones Is Murdering The Classics . Neem onze covers evenwel niet te ernstig. We proberen iedereen af te raden die coverplaat te kopen. (lachje)”

enola: Zou je ooit een plaat met uitsluitend covers van één artiest willen uitbrengen?

Kaplan:There’s no way to tell. Eigenlijk vind ik dat niet zo’n aantrekkelijk idee. Twintig jaar geleden hebben we de coverplaat Fakebook uitgebracht. En nog steeds vragen mensen: maak nog eens een coveralbum. Ik antwoord altijd: we zullen wel zien. Fakebook was overigens geen eerbetoon aan onze favoriete songs. Het was gewoon een verzameling songs waarvan we dachten dat we ze goed zouden kunnen spelen. “

“De opnames van Condo Fucks, vorig jaar. Dat was iets anders. Ik had niet verwacht dat Matador die muziek zou uitbrengen maar het hield wel steek. Een nieuwe coverplaat van Yo La Tengo heeft nu minder zin. Misschien komt het er nog wel eens van. Je kan het niet voorspellen. Daarvoor zou je eigenlijk moeten weten waarom we de dingen doen die we doen. Het echte van onze band is dat het leven weerspiegeld wordt in Yo La Tengo. Je hoeft het niet over muziek te hebben om iets te doen om een bepaalde reden. We weten niet waarom we nog steeds van de partij zijn. We just don’t know what happened. (lacht)”

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Schrijf uw reactie
Vul hier uw naam in

18 + 10 =