Photek :: Form & Function Vol. 2

Dat verzamelplaten in de rockwereld een heel ander statuut hebben dan in de electro- en dancewereld mag duidelijk zijn. Waar de eersten vooral zweren bij volwaardige albums moeten de tweeden het vooral hebben van singles en 12" e.p.’s. Wie niet vinylgek is — of gewoon minder kapitaalkrachtig — kan zich later nog altijd een compilatie van de singles aanschaffen.

Drum ’n basslegende Rupert Parkes bracht in 1997 onder de naam Photek niet alleen zijn debuutplaat Modus Operandi (nog steeds een klassieker in het genre) uit, maar ook Risc Vs. Reward, dat de eerste twee e.p.’s (The Hidden Camera en het sublieme Ni Ten Ichi Ryu) omvatte. Een jaar later volgde Form & Function Vol. 1, een compilatie annex remixalbum.

En daar wrong het schoentje. Photek had immers genoeg singles achter de hand om een uitstekende compilatie te maken met eerder verschenen en moeilijk te verkrijgen singles. Door het album echter voor de helft te vullen met remixen bleven heel wat mensen op hun honger zitten. De sterke remixen hadden nochtans een album op zichzelf kunnen rechtvaardigen, in het bijzonder in een cultuur waar remixen gemeengoed zijn. Dat het album in zijn titel impliceerde dat er een tweede volume zou komen, mogelijk met de resterende tracks plus andere remixen, was ijdele hoop. Een vervolg was niet gepland noch bedoeld.

Tien jaar later verschijnt "Volume 2", maar een opvolger is het niet geworden. Form & Function Vol. 2 herhaalt namelijk de fouten van zijn voorganger. Onder de dertien tracks zijn er vier remixen en drie nieuwe nummers (vier als we de single "Love And War" meetellen) waardoor er uiteindelijk slechts vijf nummers uit het verleden overblijven. Het album krijgt daardoor de allure van een remixalbum; een terugkijken op wat er was en een nieuwe intentieverklaring, maar het is een album dat uiteindelijk niet weet wat het wil.

Wars van alle kritieken op gemiste kansen en warrige statements klinkt Form & Function Vol. 2 evenwel bijwijlen indrukwekkend. Al is dat vooral te danken aan de oudere nummers want de nieuwe tracks beloven weinig goeds. Single "Love And War" wordt het best zo snel mogelijk onder de mat geschoven, net zoals "Industry Of Noise", dat gierende gitaren koppelt aan ongeïnspireerde beats en weinigzeggende declamaties. Met "Things" en "Deadly Technology", overstuurde drum ’n bass met acidinvloeden, zoekt Photek aansluiting bij zijn vorige album Solaris (2000), maar dat album vormde al een breuk met zijn vorige werk.

Fans van het eerste uur hebben dan ook meer baat bij de resterende tracks; zo valt er weinig af te dingen op TeeBees remix van "Ni Ten Ichi Ryu" en smaakt de Hochi-remix van "Sidewinder" naar meer. Ook "Baltimore (Tech Itch And Dylan Remix)" en "Thunder (DJ Die And Clipse Remix)" maken duidelijk dat een volwaardig remixalbum allesbehalve een cynische marketingzet zou zijn. De paranoïde en vaak minimalistische drum ’n bass van Photek krijgt een geheel nieuwe invulling die gejaagder klinkt zonder dat er aan de duistere essentie geraakt wordt.

Het hoogtepunt vormen uiteraard de oudere tracks. "Saturated Hiphop" stuitert verder op droge drumslagen en aan Timbaland/Missy Elliot verwante geluidjes ("Get Ur Freak On"). "One Nation" zweert dan weer bij dezelfde klinische aanpak van "Ni Ten Ichi Ryu" en laat drum ’n bass in zijn meest donkere vorm horen. "Man Down" laat Photek in de clinch gaan met TeeBee zonder dat de uitslag duidelijk wordt. En waar "The Beginning" een iets lichtere kant van Photek toont en zijn kenmerkende paranoia verruilt voor een schizofrene toets, gaat "Full Spectre Dominance" voluit voor de samenzwering met enkele knappe stemsamples en verstoorde geluiden die door het lint gaan.

Form & Function Vol. 2 bewijst net zoals zijn voorganger dat er in de kluizen van Photek nog meer dan voldoende schatten liggen die smeken om een heruitgave. Het is dan ook een raadsel waarom de man zich tevreden stelt met een dergelijke halfslachtige release. Met negen tracks worden de meubelen meer dan gered maar het besef dat hier nog maar eens het topje van de ijsberg getoond werd, laat een wrange nasmaak achter.

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Schrijf uw reactie
Vul hier uw naam in

9 + elf =