Suzanne Vega

Ai ai ai, het lot had zich tegen Suzanne Vega
gekeerd zondag: des morgens ontwakend kreeg ze meteen te horen dat
de tourbus even na het vertrek in Marseille in panne gevallen was
en ze nog een lange tocht voor de boeg had om op tijd Brussel te
bereiken. Slechter nog: even werd zelfs gevreesd dat een quasi
volgelopen Koninklijk Circus zonder concert naar huis gestuurd zou
worden. Gelukkig haalde Murphy deze laatste slag niet binnen, maar
om toch nog een kleine buffer in te lassen werd Anton
Walgrave
te elfder ure nog als voorprogramma ingeschakeld.
Ons hoor je daar niet over klagen, want bij dit akoestisch
mini-setje vroegen wij ons meermaals af waarom deze brave man in
zijn thuisland niet meer bekendheid geniet. Voor echte verrassingen
kon zijn materiaal niet zorgen (zeker niet in deze naakte versies);
wel kregen we een sympathieke peer te zien met enkele eenvoudige
maar charmante luisterliedjes onder de arm. In een goede twintig
minuten hoorden we something old (een simpelweg mooi ‘Lost
Soul’ uit zijn laatste plaat bijvoorbeeld), something new
uit het binnenkort te verschijnen vierde album, something
borrowed
(‘If I Should Fall Behind’ van Springsteen) en
natuurlijk many things blue.

Daarna was het nog even geduld oefenen terwijl bij gebrek aan
soundcheck toch nog even een korte mic-check werd doorgevoerd, de
laatste kabels vastgeplakt en flesjes water voorzien werden. En zo
kon Suzanne Vega ondanks een hectische dag alsnog
schijnbaar onverstrooid het Koninklijk Circus binnenwandelen om als
intro een a capella ‘Tom’s Diner’ in te zetten. Het gewillige
publiek gooide haar al meteen een reeksje tututudu‘s voor
de voeten, waarna Vega samen met haar band een sterke versie van
‘Marlene On The Wall’ al een tweede klassieker afschoot. Aan
steevast van een beeldig kleedje voorziene hits was er deze avond
dan ook geen gebrek. Met een sterke versie van ‘Luka’ en de
onvermijdelijke herneming van ‘Tom’s Diner’ werden de grote
kannonnen natuurlijk tot op het einde van de setlist opgespaard,
maar toch toonde deze avond nogmaals aan dat Suzanne Vega eigenlijk
zoveel sterkere tracks in haar backcatalogue heeft zitten.
Een enkel op bas begeleid ‘Blood Makes Noise’ zette deze stelling
kracht bij, maar ook een extra smeulende versie van ‘Caramel’.
Voorzien van de achterliggende anekdote rond een oude zomerliefde
genoten we ook meer dan ooit van ‘In Liverpool’. Nog groter was ons
jolijt toen in de bissen ook ‘The Queen And The Soldier’ nog eens
werd opgediept, nog steeds één van de mooiste staaltjes
songschrijven die onze muziekbibliotheek bevolken.

Natuurlijk had Suzanne ook een nieuwe plaat te promoten, het eerder
dit jaar verschenen én goedgekeurde Beauty & Crime.
Onder deze nummers moeten we echter die schaarse momenten rekenen
waarop het schoentje deze avond even begon te wringen. ‘Unbound’
was op de plaat al niet meteen onze favoriet en daar deed een live
vooral door een te luide drumsectie chaotisch klinkend arrangement
geen goed aan. Ook bij het nochtans prachtige ‘Ludlow Street’ liep
het even verkeerd, aangezien de hoge toonaard van de refreinen niet
zo gemakkelijk te bereiken viel. ‘New York Is A Woman’ en vooral
een sensueel ‘Pornographer’s Dream’ wisten wél te overtuigen en
gaven ons even het gevoel Vega te mogen meemaken in het intieme
clubcircuit waarin ze haar carrière begon.

Suzanne Vega toonde vanavond nogmaals dat ze een rasartieste is
door na een turbulente reis een show neer te zetten die
allesbehalve aanvoelde als een verplicht nummertje. Tussen de
tracks door nam ze dan ook uitgebreid de tijd om de context achter
haar teksten te schetsen en ook het verhaal van de
transportproblemen met het publiek te delen “just so you know
that Suzanne Vega was not late because she went drinking or
shopping in Brussels!”
. Na uitgelaten applauspartijen werden
we zelfs nog op twee bisrondes getrakteerd alvorens Vega haar
eerste volwaardige en welverdiende maaltijd van de dag tegemoet
ging. Een sterk staaltje vakmanschap!

Beauty &
Crime
is nu beschikbaar via EMI.

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Schrijf uw reactie
Vul hier uw naam in

3 − 2 =