Death Vessel :: Stay Close

"Jawel, ’t is wel een wijf, zeker weten! 100%! Oké, bij die geverfde miet met z’n gestorven hondje, diejen Antony, had ik het wel kunnen raden dat het nen halve vent was, maar dit is toch wel zeker een wijf!" Uiteindelijk kwam een bezoek aan de myspace-pagina eraan te pas om onze partner ervan te overtuigen dat er wel degelijk een vent aan het roer van Death Vessel staat. Het bewijst helaas ook dat discussies over zijn muziek tot in den treure zullen draaien om die stem.

Je kunt er niet onderuit: Joel Thibodeau zingt als een wijf. En niet op een nichterige, geaffecteerde manier die bij mindere talenten de haren ten berge zou doen rijzen, maar met een angelieke schoonheid die geurt naar ochtenddauw en gezegend is met een instrument dat een oor in de watten legt zoals honing een tong. Het gekir en gekwetter van het tot godenkind uitgeroepen Joanna Newsom mag vreemder klinken, het effect op de luisteraar die wordt geconfronteerd met de waarheid over Thibodeau’s geslacht zal nog groter zijn. Het zal voor een stuk ook verklaren waarom de artiest al werd opgevoerd in het voorprogramma van een indrukwekkende resem bands van verscheiden garnituur: Iron & Wine, Beck en Jose Gonzales introduceerden de man al bij hun publiek, terwijl hij enkele maanden geleden ook mocht aantreden in de AB toen Low er neerstreek.

De centrale vraag is natuurlijk of Thibodeau al dan niet meer dan een gimmick blijkt te zijn. Een vraag die we hoogstens met enkele reserves en eigenlijk volmondig met ja kunnen beantwoorden. De man is zeker geen vernieuwer, kan niet voorkomen dat enkele van de tien songs op dit in 2005 opgenomen debuut het predicaat "eerder onopmerkelijk" opgeplakt krijgen en zal niet dezelfde impact hebben als de vaag vergelijkbare Devendra Banhart. Maar in de wereld van de indie-roots kan hij zeker zijn, euhm, mannetje staan. Meer dan Banhart & consoorten lijkt Thibodeau inspiratie op te doen bij de sepiakleurige stijlen van decennia geleden. De cryptische, soms nonsensicale teksten, die haaks staan op de country – en folktraditie waar hij de mosterd haalt, presenteren hem als een kind van deze tijd en net daarom kunnen we niet anders dan respect opbrengen voor de haast onopgemerkte manier waarop hij ons wist mee te slepen naar een negentiende-eeuws Amerika.

Stay Close zou prima fungeren als soundtrack van een documentaire over het werk van Hawthorne of Thoreau en Melville: literaire kanonnen die de Amerikaanse identiteit hielpen creëren voor ze werd overgenomen door een uit de hand gelopen, karikaturale grootheidswaanzin. Het is sobere, delicaat uitgevoerde rootsmuziek die van dosering een deugd maakt, haar schoonheid vindt in details die zich pas na ettelijke beluisteringen laten kennen en toch een behoorlijk divers klanken – en sferenpalet weet op te roepen. We kennen immers weinig albums die zowel kinderlijk naiëf (het aan The Roches verwante "Later In Life Lift"), intens melancholisch (de afsluitende stomp in de maag "White Mole") als ronduit onheilspellend ("Blowing Cave") klinken. De songs nemen duidelijk een loopje met de conventies van folk en country, maar artificieel klinken ze nergens.

Veel heeft Thibodeau daarbij te danken aan de afgemeten inkleuringen van zijn gasten: op "Nothing Left To Bury" worden toetsen en fiddle net genoeg vrijheid gegund, het met mandoline opgesmukte "Mandan Dink" flirt met bluegrass (nog steeds de countryvariant met de grootste hee haw-factor) en de Espers-meisjes Laura en Meg Baird komen het aanstekelijke niemendalletje "Tidy Nervous Breakdown" opluisteren met hun zijdezachte stemmen. De creativiteit van Thibodeau laat het even afweten tijdens een eerder ongeïnspireerde versie van "Snow Don’t Fall" van Townes Van Zandt en er zijn nog wel een aantal songs die hier en daar een kleine inzinking vertonen, maar als geheel weet Stay Close te overtuigen als een charmante, licht excentrieke folkplaat die niet groots is, maar dankzij enkele hoogtepunten en verrassingen wel in het vakje "veelbelovend" terecht komt.

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Schrijf uw reactie
Vul hier uw naam in