Mandalay 1 :: De spiegels van de haat (Guice, Perkins & Thirault)

Aan een gestaag tempo bouwt de Genkse uitgeverij Daedalus een eigen fonds uit. Met Mandalay 1 zijn we bij een historisch verhaal met een fantastische inslag aanbeland. De Amerikaanse comic-tekenaar Butch Guice zet zijn verovering van de Europese stripmarkt verder.

Tot de jaren ’90 leek het ondenkbaar, een Amerikaan die de comics verruilde voor het Europa van de gekartonneerde albums. Sinds enkele jaren lijkt er echter een beweging op gang gezet, met tekenaars als Humberto Ramos, John Cassaday en dus ook Butch Guice. Al lijkt Guice voorlopig de enige te zijn die zijn volledige productie in Europa onderbrengt. In 2004 debuteerde hij met het tweeluik Olympus, op scenario van Geoff Johns en Kris Grimminger, momenteel werkt hij, naast Mandalay, aan Métal met Jerrold Brown. Met Mandalay, zijn eerste werk dat in het Nederlands verschijnt, maken we in Vlaanderen eindelijk kennis met zijn galante stijl, die niet moet onderdoen voor comics-icoon Alan Davis.

Het verhaal speelt zich af in Birma. In de 16de eeuw ontdekte een vredelievende magiër daar een vreemde grot die drie lugubere spiegels bevat, met veel moeite kon hij het bestaan van de grot geheim houden. In de 20ste eeuw heeft een nazaat echter minder geluk. Het is het jaar 1940, de Britten zijn baas in Birma en het verzet groeit zienderogen. Alex en Lance zijn de zonen van de plaatselijke gouverneur, maar Alex’ liefde voor Kyi-An valt niet in goede aarde bij zijn familie. De groeiende etnische onlusten zetten de broers stilaan tegen elkaar op. De drie spiegels eisen een bloeddorstige rol op.

Opnieuw kiest scenarist Philippe Thirault voor een historische setting.. Eerder werden de westerns Lucy en Het Meisje van de Yukon al vertaald en onlangs publiceerde hij nog het eerste deel van De Droom van Jeruzalem, een wat vreemde mengeling tussen een historisch kruisvaarderepos en fantasy. In het Frans verschenen overigens nog tal van andere projecten, die Thirault één van de meest productieve Franse scenaristen van de laatste jaren maken. In Mandalay schetst hij overtuigend het koloniale Birma tijdens de Tweede Wereldoorlog. Voorlopig blijft deze reeks zeker en vast een historisch verhaal, dat niet te zeer vervalt in onwaarschijnlijke magische hoogstandjes.

Daedalus garandeert met Mandalay opnieuw een snelle publicatie van deel twee. Dit album verscheen vorig jaar al in het Frans en oogstte daar tal van positieve reacties. Qua productie moet de Genkse nieuwkomer zeker niet onderdoen voor collega-uitgeverijen. Het album ziet er opnieuw prachtig uit en ook de vormgeving straalt klasse uit. Mandalay is zeker het ontdekken meer dan waard.

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Schrijf uw reactie
Vul hier uw naam in

7 + 9 =