Lisa Knapp :: Wild And Undaunted

Het leek allemaal heel snel te gaan voor Lisa Knapp, die vorig jaar
schijnbaar uit het niets op de playlist van de radiostations van
BBC terecht kwam en er meteen onthaald werd als de toekomst van
traditionele folk. Toch broedt deze dame al veel langer op dit
materiaal dan deze plotse opkomst laat vermoeden. Ze doorliep in
haar jonge jaren fasen van zangstonden rond de piano in
familiekring, rave in een periode van tienerrebelie en fascinatie
voor de elektrische gitaar gevoed door de muziek van Jimi Hendrix.
Uiteindelijk greep ze toch terug naar de viool, die ze in haar
humaniorajaren had leren bespelen, en ontdekte zo folk. Net toen ze
hier haar draai in gevonden had, moest ze haar muzikale plannen
omwille van gezondsheidsproblemen opbergen. Het was pas toen ze de
Ierse violist Gerry Diver, ondertussen verantwoordelijk voor de
ring rond haar vinger en de derde stoel aan tafel, leerde kennen
dat ze de draad weer oppikte. Voor het project van haar echtgenoot
zong ze een versie van de traditional ‘Blacksmith’ in die
geproduceerd werd door Youth (die eerder al samenwerkte met Paul
McCartney, U2 en The Verve). Met deze samenwerking ging de bal aan
het rollen en zo valt nu het debuutalbum ‘Wild And Undaunted’ in
onze handen.

Het album opent met ‘Blacksmith’, dat door Youth voor de
gelegenheid in een ander jasje gestoken werd. De remix legt op
subtiele wijze onderhuidse accenten die de mistige troubadourssfeer
van het origineel goed ondersteunen. De rest van de plaat bestaat
voornamelijk uit verdere bewerkingen van traditionele folkgezangen.
Hierbij wordt echter meermaals te dicht bij de originele sfeer
gebleven, wat er voor zorgt dat enkele tracks weinig boeiend
klinken. ‘Wild And Undaunted’ wordt bijvoorbeeld sterk gekleurd
door de typische Ierse strijkers die perfect een scène uit ‘In The
Name Of The Father’ zouden kunnen begeleiden, maar buiten de
nationale context weinig waarde hebben. Slechter is het gesteld met
de jig ‘Dew Is On The Grass’, die buiten ‘Vlaanderen Vakantieland’
enkel nog tot zijn recht kan komen in een pub waar de spirits al
rijkelijk over de toog gevloeid zijn. ‘Beggar Beggar’ heeft dan
weer wat te lijden onder de naakte banjobegeleiding die de
eenvoudige melodie te schraal doet overkomen. Ook de a capella
afsluiter ‘Salisbury Plain’ is te eentonig om de aandacht vast te
houden. Bijkomend probleem is daarbij de stem van Knapp: hoewel ze
over een goede toon beschikt om deze gezangen over te brengen
(links met Sinéad O’Connor en Dolores O’Riordan zijn legio), blijft
ze hiermee te vaak op dezelfde hoogte hangen. Dat doet de
expressiviteit van de gezangen dalen en laat ze eerder als een
kunstmatige adaptatie van het culturele patrimonium
overkomen.

All bad is het nu ook weer niet. Met een voller arrangement toont
Knapp namelijk aan dat ze het oude materiaal wel nieuw leven kan
inblazen. ‘Lavender’ laat een diepere indruk na dankzij de
overlappende vocale sporen en de begeleiding met dulcimer. ‘Bitter
Withy’ krijgt een rijkere instrumentatie, waarbij de zwaardere
strijkers een meer doorleefd gevoel oproepen, maar blijft
desalniettemin de stem centraal plaatsen. Bovendien blijft het
nummer niet binnen één tempo steken, maar durft het nieuwe
elementen en tempo-switches introduceren. Ook tussen het eigen
materiaal, dat in de buurt van de traditionals blijft zitten om
geen stijlbreuk te plegen, zitten betere songs. Van de drie
zelfgepende nummers onthouden we vooral ‘Ride Along’, dat met meer
gevoelsgeladen stem gebracht wordt, en het door staccato-strijkers
voortgestuwde ‘There U R’, dat de folkloristische toets in de
refreinen incorporeert maar daarnaast ook een eigen persoonlijkheid
ontwikkelt.

Op technisch vlak valt op ‘Wild And Undaunted’ weinig aan te
merken, maar de overtuigingskracht ontbreekt toch. Te vaak wordt
dit album geplaagd door te brave interpretaties van traditionele
folk, die in het slechtste geval eerder als toeristische attractie
dan als song dienst doen. Wanneer de remmen meer losgelaten worden
en in het eigen werk toont Knapp voldoende potentieel. We hopen
alvast dat ze dit de volgende keer doorheen het hele album tot
uiting brengt.

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Schrijf uw reactie
Vul hier uw naam in

twee + negentien =