Rio En Medio :: The Bride Of Dynamite

In de sportwereld zijn ze al heel lang bekend: spotters en talentscouts; de kerels die het nieuwe talent zo uit de poel van mediocriteit weten te plukken. Er is een oog voor nodig dat onfeilbaar is en een buikgevoel dat hier wel gebruikt mag worden. In de muziek zijn ze ook en masse aanwezig, alleen wordt daar veel minder aandacht aan besteed.

Toch zijn het niet alleen kantoorklerken en berekende zakenhaaien die de clubs afschuimen op zoek naar de laatste groepen die perfect binnen de nieuwe hype (grunge, postpunk, electrotrash …) passen, af en toe zijn er ook geïnteresseerde artiesten die hun gewicht in de schaal leggen en een nieuwe naam lanceren. Bonnie ’Prince’ Billy bijvoorbeeld is de man die Joanna Newsom ontdekte en bij Drag City binnenloodste, maar niemand is actiever dan Devendra Banhart.

De voormalige beau van Bianca Casady en fulltime hippie is er mee verantwoordelijk voor dat grote folkdames uit het verleden niet alleen weer onder de aandacht kwamen, maar in het geval van Vashti Bunyan zelfs opnieuw platen opnamen. En ook al mag hij de eigen mythe en cultus graag in stand houden, een neus voor talent heeft de man zeer zeker. Op zijn label Gnomonsong verschijnt nu het debuut van Rio En Medio (Danielle Stech-Homsy voor de vrienden), een album dat — zo wil het verhaal — niet eens bedoeld was om door een (groot) publiek gehoord te worden.

In het tijdloos klinkende "You Can Stand" maakt Rio En Medio meteen duidelijk waar ze voor staat: de spaarzaam ingekleurde track laat de gitaar en stem (inclusief overdubs) eerste viool spelen maar voegt op strategische plaatsen wel occasionele klanken toe aan het palet, waardoor het geheel een etherische meerwaarde krijgt. "Heaven Is High" vormt daarna een rustigere schaduw van de eerste track. De gelaagdheid van het nummer valt nauwelijks op, zozeer zijn de stemmen en verschillende partijen met elkaar verweven.

Rio En Medio’s grootste troef ligt, naast haar prachtige stem, duidelijk in de manier waarop ze een veelheid aan geluiden en ideeën in elkaar kan laten overvloeien zonder ooit storend of pathetisch te klinken. Want ook "Tiger’s Ear" past hetzelfde ’trucje’ toe. Met "Everyone Is Someone’s" toont ze aan dat een middeleeuwse toets niet onmiddellijk in de pathosval van Faun Fables hoeft te trappen. De avant-gardistische toets (o.a. stemsamples) wordt zelfs knap opgenomen binnen het geheel. "Girls On The Run" is ’traditionele folk’, ook zonder extra toefjes weet ze duidelijk haar mannetje te staan. Net zoals in het wondermooie "Kill The Messenger" dat gruwelijk onschuldig klinkt.

In "Joe Was On The Plane" mag , zij het voorzichtig, geëxperimenteerd worden: dromerige klanken, afwezige gitaren en handgeklap vullen de vreemde song in. "Europe A Prophecy" trekt het experiment verder door: de song steunt op geluidsmanipulaties en een hol klinkende Stech-Homsy. Ook "Friday" maakt duidelijk dat Rio En Medio niet vies is van experimenten, prejazz wordt door een electromolen gehaald en via cut-uptechnieken opnieuw vrijgegeven. Het is zonder meer een van de meest intrigerende nummers van het album.

De drie laatste nummers vormen de buitenbeentjes op het album. Zo is het Spaanstalige "I See The Stars" een rustig gitaarnummer dat zich in dezelfde sfeer als José González bevindt, en incorporeert "The Baghdad Merchant’s Son"zelfs een hiphopbeat. Het Franstalige "Liberté" dankt zijn status vooral aan de taal en een zanglijn die weinig voor de hand ligt. De gitaarmelodieën en bevreemdende klanken die af en toe opduiken, zijn immers bekend.

Rio En Medio heeft met The Bride Of Dynamite een album dat met één been stevig in de traditie van de grote folkdames staat (Janis Joplin, Sybille Baier, Karen Dalton, Vashti Bunyan …) maar evenzeer aansluiting vindt bij avant-garde, electro en psychedelica. De eenheid die ondanks de verschillende invloeden in het album te horen is, geeft aan The Bride Of Dynamite een pracht die zelden geëvenaard wordt. Het zou zonde zijn mocht dit album twintig jaar moeten wachten op een jonge scout met het hart op de juiste plaats om (her)ontdekt te worden.

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Schrijf uw reactie
Vul hier uw naam in

1 × 3 =