Maestro Mikel :: Alle kanten op

"Rappen in je moerstaal" was het adagium dat in de jaren negentig steeds meer opgang maakte in de Nedervlaamse hiphopscene. Na het succes van grondleggers Osdorp Posse schoten de Nederhopgroepen als paddenstoelen uit de grond en werd het Djax-label toonaangevend.

Een kleine vijftien jaar later is Nederhop een wijd en zijd bekend begrip en is het vrij vreemd om een Nederlands hiphopcollectief in een andere taal dan het Nederlands te horen. De bloei en groei van het genre heeft er evenwel ook voor gezorgd dat albums nog minder dan vroeger blindelings gekocht kunnen worden, laat staan dat er nog sprake is van een toonaangevend label. Wie Nederlandstalige hiphop horen wil, doet er dan ook goed aan de oren gespitst te houden.

Tot de bekendste Nederhoppers behoort ongetwijfeld Extince ("Spraakwater", "Viervoeters"), die meermaals onbekend(er) talent een gastrol liet vervullen (o.a. Brainpower en Yukkie B. op "De Zoete Inval") op songs of als voorprogramma liet optreden, zoals de jonge mc Maestro Mikel. Na twee jaar lang aan zijn debuut gesleuteld te hebben, komt deze er dan toch nog mee naar buiten. Op Alle Kanten Op valt opnieuw te horen hoezeer hiphop de laatste tien jaar ook in Nederland een volwaardig genre is geworden.

Natuurlijk kan er niet voorbijgegaan worden aan de invloed die Osdorp Posse had, ondermeer met het introspectieve "Onkwetsbaarheid is eenzaamheid". De groep die aan de basis van een heel genre lag, bewees dat het niet nodig was om Amerikaanse thema’s te kopiëren maar dat reflecties op het eigen leven en de eigen kwetsbaarheid evenzeer boeiende motieven voor songteksten boden. Het rappen in de eigen taal zorgde er bovendien voor dat de woorden en de inhoud steeds meer aan belang inwonnen, tenslotte zijn onze Nederlandse vrienden niet altijd even onderlegd in de taal van Shakespeare.

Ook Maestro Mikel draait er de hand niet voor om in de beste Drs. P-traditie te spelen met de Nederlandse taal zonder ooit de flow uit het oog te verliezen. Tekstueel put de man, zoals zijn collegae en voorgangers, vooral uit het eigen leven en deinst hij er niet voor terug zichzelf kwetsbaar op te stellen ("Verliezen", "Alle Kanten Op"). Al blijft natuurlijk ook hiphop in zijn verschillende facetten aan bod komen ("Pompen die Sh#t", "Dadendrang"), net zoals de problemen in de maatschappij ("Lamaarlekker", "Nooit Goed").

Terwijl sommige artiesten zich zozeer op de tekst richten dat de muzikale invulling er onder lijdt, let Maestro Mikel erop dat het ook op muziekvlak snor zit. Zo steunt Alle Kanten Op vooral op vlot in het oor liggende jazz-, funk- en soulklanken ("Zo’n Dag", "Hoe Het Is") waarmee ook Extince een ruimer publiek wist te bereiken, zonder ooit goedkoop of voor de hand liggend te klinken (in tegenstelling tot een hoop Amerikaanse producties).

Met Alle Kanten Op heeft Maestro Mikel bewezen dat Nederhop relevant is en blijft. In de steeds groter wordende groep Nederlandstalige rappers is het allesbehalve eenvoudig om nog de aandacht te trekken met een "regulier" album. Dat Maestro Mikel daar in slaagt, bewijst vooral dat de man voldoende talent in huis heeft om er ook zonder gimmicks te raken. Wie Brainpower, Yukkie B., Osdorp Posse, Raymzter, Spookrijders of Lange Frans en Baas B een warm hart toedraagt, doet met Alle Kanten Op dan ook allesbehalve een miskoop. Uitchecken die handel joh!

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Schrijf uw reactie
Vul hier uw naam in

2 × 1 =