ms. John Soda :: Notes and the Like

In muzikale families moeten de frustraties soms wel hoog oplopen
wegens een ongelijke verdeling van het talent. We kunnen ons
voorstellen dat Andy Yorke soms licht kregelig wordt van het succes
van broer Thom. In het ultralichte genre geldt vast en zeker
hetzelfde voor de met jammerlijke muzikale ambities behepte broers
van ons meest schrijnende exportproduct, Helmut Lotti.
De spanning is waarschijnlijk veel minder te snijden tijdens
familiefeestjes bij de Achers. Daar stellen we ons enkel gezellige
taferelen voor aan de feestdis, want een zwarte eend in de bijt is
er niet te vinden. Markus Acher heeft met Lali Puna al een plaatsje verdiend in
onze persoonlijke Hall of Fame en broerlief Micha moet daar met ms.
John Soda weinig voor onderdoen. Beide projecten zijn ondergebracht
bij het uitstekende label Morr Music en blinken uit in loepzuivere
en melancholische indietronics. Na ‘No P. or D.’ knutselt Archer
samen met Stefanie Böhm weer mini-symbioses van laptopelektronica,
gitaar en zachte strijkers in elkaar die nog dieper graven dan
voorheen.

De clash tussen digitale en analoge instrumentatie is altijd al een
vat vol discrepanties geweest en op ‘Notes and the Like’ is dat
niet anders. De songs klinken onderkoeld en treurig maar stralen
tegelijkertijd een warme, intieme sfeer uit. De glitchpop-parels
van ms. John Soda zijn dan ook te vergelijken met het beeld van een
brandend haardvuur op de monitor van een computer. ‘A Nod on Hold’
bijvoorbeeld, dat baadt in een mist van subtiele bleeps en krakende
geluiden waarin Böhms lijzige stem langzaam haar weg zoekt. ‘Hands’
doet met zijn onweerstaanbare refrein dan weer erg aan het Lali
Puna van op ‘Faking The Books’ denken, maar staat dankzij de vocals
van Böhm toch op eigen benen. Hetzelfde geldt voor ‘Outlined View’.
Nog melancholischer wordt het in ‘A Million Times’ waarin broken
beats en a-ritmische percussie een bodem vol kiezels vormen
waarover een zacht stromend riviertje van strijkers zich een weg
baant. De constante in deze nummers is de aantrekkelijke stem van
Stefanie Böhm, die zowel machinaal als menselijk tegelijkertijd
klinkt. Ze doet ons wat denken aan de ravissante humanoids uit het
wonderlijke 2046 van Wong Kar
Wai.
Op ‘Notes and the Like’ zijn echter niet enkel glasheldere
melodieën in een suikerzoet jasje aan te treffen. In ‘Scan the
Ways’ gaat het er stuurser aan toe met de kille parlando-passages
van Böhm, waarrond de door Acher rondgestrooide knisperende
geluiden over elkaar struikelen. Ook opwindend is het bijna
dansbare ‘No. One’, met een heerlijke gitaar die de batterij
elektronica bruusk een halt toeroept. Het is erg knap om te horen
hoe Micha Acher de ijzige sfeer van de songs doorbreekt door warme
toetsen aan te brengen.

‘Notes and the Like’ is wat we gewend zijn van Morr Music-releases:
subtiel, geraffineerd en verfijnd zonder het poppy karakter van de
muziek uit het oog te verliezen. In tegenstelling tot andere duo’s
als The Kills of The Knife valt hier geen claustrofobische en
benepen sound te horen, maar rustig kabbelende en dromerige
indie-elektronica die zowel het hart als het verstand prikkelt.
Kortom, Micha heeft zijn talent weer eens in de verf gezet, Markus
is dus aan zet.

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Schrijf uw reactie
Vul hier uw naam in

negentien − 7 =