LORD OF THE DANCE: Jimmy Dewit :: “Geen grotere feestkiller dan hip willen zijn”

In Lord Of The Dance laten we maandelijks een dj aan het woord over het draaiend bestaan.

Jimmy Dewit werd bekend als DJ Bobby Ewing van Discobar Galaxie en trekt momenteel samen met Jan Delvaux rond met de zaalshow Belpop Bonanza Superstar. Ook als zichzelf is hij de betere superstar dj, goed voor elk feestje.

Bij hoeveel bpm begint het feest? 

Dat kan je niet zomaar bepalen. Ik heb al feesten gedraaid waar ik tussen 90 en 100 bpm blijf hangen – dan is het voornamelijk hiphop, soul en funk. Heel de nacht rond 120 bpm is ideaal, maar niks mis met een stevige partij over de 130 bpm.

Wat is de oudste plaat die je draait?

“Just A Gigolo” van Louis Prima.

Welke plaat is zo vreemd dat ze niet zou mogen werken, maar toch werkt?

“Opus” van Eric Prydz.

Wat haal je boven als je maar geen beweging in de dansvloer krijgt?

“I Want You Back” van The Jackson 5.

Bestaat er zoiets als foute muziek? 

Nee. Er is een hoop muziek die ik oprecht slecht vind, maar waar iemand anders waarschijnlijk heel blij van wordt. Zolang ik het niet hoef te draaien, is het voor mij allemaal oké.

Kan een goeie dj van een slecht nummer toch een succes maken?

Nee. Een shitsong is een shitsong. Zelfs indien gepolijst.

Welk nummer zet je op wanneer je naar toilet moet?

“The Man With The Red Face” van Laurent Garnier: topsong die je negen minuten tijd geeft. Niet onnodig, want dj-booth en toilet liggen meestal het verst mogelijk van elkaar verwijderd.

Wat als de techniek faalt?

Kalm blijven en glimlachen, en als, ondanks vele waarschuwingen, iemands drankje over je mengtafel/laptop gaat: eventjes heel erg kwaad worden.

Wat is de vreemdste plek waar je ooit moest draaien?

Ik heb ooit in de tuin van een welstellende bedrijfsleider gedraaid, voor de verjaardag van zijn zoon of dochter. Het bleek een full blown festival met eetstands, groot podium en een crazy crowd. Happy birthday, kid!

Last night a dj saved my life: voelde je je ooit de redder?

Elke dj kan je vertellen over momenten waar er een topconnectie is tussen de muziek en de mensen, waar alles samenkomt: euforie, uitgelatenheid en inspiratie, een soort van onuitgesproken verbond. Het is meteen ook de reden waarom ik nooit dj-sets opneem. Als je die achteraf beluistert, hoor je enkel een reeks nummers achter elkaar, en mis je het hele opzet en de context.

Verwachtte je ooit veel van een nummer, maar viel de hele dansvloer toch stil?

Soms is het gewoon te vroeg. Je krijgt een nieuwe track binnen waar je helemaal wild van bent, je fantaseert de hele week hoe je bij dat nummer samen met het publiek zal opstijgen. Het heeft in je hoofd al established peak-time-waarde. Helaas heeft nog niemand het nummer gehoord en valt je plan in duigen. Het kan mooi zijn hoe zo’n song die eerst faalt enkele maanden later toch een absolute floorfiller wordt. Zo had ik ooit als een van de eersten Daft Punks “One More Time”. Nu is dat instant succes, toen deed het de eerste weken ab-so-luut niks. Mensen reageerden niet op die volgens hen te lange intro.

Zijn de hippe feestjes leuker dan de scoutsfeestjes?

Integendeel. Er bestaat geen grotere feestkiller dan hip willen zijn. Dansen is jezelf laten gaan. Hip willen zijn, is het tegenovergestelde. En geloof me: er zijn scoutsfeestjes waar echt goeie muziek gesmaakt wordt. They rock.

Ben je soms jaloers op de mensen op de dansvloer? Zou je er niet liever zelf tussen staan?

Jazeker. Geen mooier moment dan wanneer dj-booth en dansvloer gewoon één zijn, wanneer er even hard voor als achter de draaitafels gedanst wordt.

Nuchter of roes?

Dronken draaien is niet echt een goed plan. Een beetje roes kan geen kwaad, maar je moet erbij blijven. Dj-en is zoals Tetris spelen: telkens een blokje zoeken dat achter het vorige past. Je hebt verschillende opties, maar elke zet bepaalt de rest van het verloop van de avond. Je hebt je hersenen nodig, en na een lange set ben je echt uitgeput.

Wat is het vreemdste dat je een andere dj al hebt zien doen?

Ik heb al dwazen met grote namen zich zien aanstellen met een vooraf opgenomen dj-set. Ik heb al overgenomen van bekende dj’s waarbij elke fader op het mengpaneel in het donkerrood stond en je je afvraagt wat de bedoeling is.

Wat is de belangrijkste skill voor een dj?

Inleving. Weten welke plaat bij welke mood en bij welk publiek past, op welk moment.

Heb je stiekem al een playlist opgesteld van wat ze moeten draaien op je begrafenis? 

Ik ben daar echt mee bezig. Ik denk daar ook altijd aan als ik op een begrafenis ben. Dan stel ik in mijn hoofd afspeellijsten samen voor dierbaren – noem het beroepsmisvorming.

Als je zelf een feestje geeft, kan je er dan tegen dat iemand anders draait?

Zonder probleem. Ik ben dan gewoon een dansgast. De dj trekt zijn plan wel. Let it go.

Wat doe je met verzoekjes?

Verzoekjes zijn oké. Soms vragen mensen echt goeie dingen, soms inspireren ze je echt in de juiste richting. De keerzijde is dat sommige mensen “verzoeken” verwarren met “bevelen”. Werkt niet.

Zet je soms nummers op om het publiek te pesten? 

Nee, zover ga ik niet. Maar ik heb wel een hoop parels in mijn collectie die ik enkel en alleen draai voor een publiek dat het verdient.

Vrees je voor gehoorschade? 

Ja. Wij zitten sowieso in de risicogroep. We doen er alles aan om dat te vermijden door oordoppen te dragen en door het volume in de booth laag te houden waar mogelijk. Maar we blijven ons (te) vaak bewegen in zeer luide omgevingen.

Voel je je soms schuldig voor gehoorschade in publiek? 

Ik doe er alles aan om aan een aanvaardbaar volume te draaien, maar we hebben een minimaal volume nodig. Dat kan zonder gehoorschade, maar als de installatie slecht en pijnlijk klinkt, kan ik daar niks aan doen. Ik heb altijd oordoppen bij om uit te delen als iemand het volume storend vindt, maar het is ieders verantwoordelijkheid om er verstandig mee om te springen. Dus nee, ik voel me er niet schuldig over.

Silent disco: zegen of vloek? 

Het is een leuke gimmick, meer niet. Net zoals de online corona-feestjes destijds iets hadden. Of zoals een concert op dvd bekijken: leuk, maar verre van the real thing.

U treft Jimmy Dewit doorgaans zowat overal, maar in de zeer nabije toekomst draait hij op 2 februari om 14 uur op Foyer Matinee in de Leuvense Stadsschouwburg. Op 28 mei volgt ook een nieuwe Nightshift van Discobar Galaxie in Het Depot in Leuven.

recent

Elizabeth O’Connor :: Walvistij

Denk aan het leven op een nauwelijks bewoond eiland,...

Heraclitus :: Alle Woorden

Alle Woorden als titel van een boek klinkt indrukwekkend,...

We Are Open 2025 :: Een bosaardige bodem vol bloed

7 februari 2025Trix, Antwerpen

We hadden de MIA's, de Week van de Belgische...

Yūko Tsushima :: Een Vrouw rent over een Berg

Onder het pseudoniem Yūko Tsushima publiceerde Satoko Tsushima (1947-2016)...

Paddington in Peru

n 2014 zorgde een combinatie van CGI en ‘motion...

verwant

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Schrijf uw reactie
Vul hier uw naam in