Mario Boon :: Onze Oorlog

Met Onze Oorlog scheert Mario Boon hoge toppen. Deze strip over collaboratie en de gruwelen in het Fort van Breendonk weet het pijnlijke thema te combineren met een vlot leesbare uitvoering. Een huzarenstuk van de Gentse Truienaar (of was het een Truiense Gentenaar?).

De Tweede Wereldoorlog blijft kunstenaars inspireren in alle disciplines. Met Onze Oorlog haalt Mario Boon als geboren Truienaar een minder gekend facet van deze periode van onder het stof. In 1943 vond in Sint-Truiden een razzia van de SS plaats. Boon weeft rond dit historisch gegeven een fictief maar weinig geromantiseerd verhaal over verzetsman Piet Swijsen, die na de razzia in het Fort van Breendonk belandt. Daar komt hij weer in contact met Karel Verstoffelt, voormalig bokser maar in het fort is hij bewaker. Breendonk is een plek waar zich tijdens de oorlog donkere stukken uit onze geschiedenis afspeelden. Het menselijke en genuanceerde verhaal van Piet en Karel wordt in Onze Oorlog gecombineerd met een portret van het fort en wat er daar gebeurde.

Met verhalen over de Tweede Wereldoorlog en de vreselijke toestanden in kampen leggen verhalenvertellers en historici vaak de nadruk op de (verschrikkelijke) situatie in Auschwitz of Buchenwald. Dat er ook in ons land kampen waren waar mensen gevangen zaten en gefolterd en vermoord werden, is veel minder bekend. Dit maakt Onze Oorlog al tot een bijzonder waardevol tijdsdocument uit educatief oogpunt. Boon combineert dit met een menselijk verhaal met raak getypeerde personages, waardoor het album het puur educatieve ook weet te overstijgen.

Grafisch toont de combinatie van Mario Boon als tekenaar en Marloes Dekkers als inkleurder zich als een gouden match. Boon tekent helder en dynamisch als vanouds, maar Dekkers’ kleuren geven dit oorlogsverhaal de juiste ‘grain’. Met een mooi vormgegeven dossier aan het eind van het album krijg je als lezer een compleet pakket mee en de hardcover-uitgave geeft het album bovendien wat extra cachet als one-shot, hoewel we hier beter spreken over een graphic novel.

Mario Boon is een Vlaams stripmaker met een kleurrijk parcours. In 1999 debuteerde hij met De Wildewegen van de Rolleweg, een strip over Guido Gezelle voor de Brugse stripwinkel De Striep. Sindsdien maakte hij o.a. strips over (toenmalige) bekende Vlamingen X!NK en Zornik, enkele Amerikaanse comics van de reeks Texas Strangers, de educatieve strip Dirk en de opvallende splatter-trilogie Doomsday. Naast het reguliere stripcircuit tekende hij ook tal van stripverhalen voor kinderen. Zo is zijn naam zonder langlopende reeksen toch een gevestigde waarde geworden in de Vlaamse stripwereld.

Met Onze Oorlog heeft Mario Boon zonder twijfel het sterkste en meest mature werk van zijn carrière gemaakt. Dit album durft delicate thema’s aanpakken op een manier die de frisheid van een fictieverhaal combineert met het informatieve van een historische uiteenzetting. De lichtheid van zijn tekeningen werkt wonderwel complementair bij de zwaarheid van het verhaal. Breendonk en de collaboratie blijven onderwerpen die gevoelig liggen in ons land. Lof en hulde aan Mario Boon om deze bespreekbaar te maken en dat alles in de vorm van het toegankelijke Onze Oorlog.

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Schrijf uw reactie
Vul hier uw naam in