Boucq & Charin :: New York Cannibals

Dat sequels een slecht idee zijn, is een breed gedragen idee. Toch waagden Boucq en Charyn zich aan een vervolg op hun indrukwekkende Little Tulip. New York Cannibals heet het resultaat en het is, om het positief uit te drukken, een half succes.

Toen vijf jaar geleden met het eerste deel op de proppen kwamen, maakten ze geen klein beetje indruk met hun boek over Pavel, een man die in het New York van 1970 een klein tattoo-salon runde. Stukje bij beetje werd in het album zijn herkomst uit de doeken gedaan. Pavel bleek afkomstig uit Rusland, waar hij samen met zijn Amerikaanse ouders opgroeide. De veiligheidsdiensten van Stalin zagen in de ouders van de jonge Pavel echter vijanden van het regime, wat het ganse gezin op een enkeltje Siberië kwam te staan.

Het gezin werd uit elkaar gerukt en de jongste telg groeide op in omstandigheden die je niemand toewenst. De omgeving waarin Pavel zich moest handhaven, was van elk mededogen verstoken. Niemand maalde er om of je al dan niet de volgende dag, of het einde van de huidige, haalde. Dankzij een indrukwekkend tekentalent, dat hem in staat stelt de zware jongens en meisjes in het kamp van de nodige tattoos te voorzien, wist Pavel enig respect af te dwingen en in leven te blijven tot het kamp na de dood van Stalin zijn bewoners opnieuw uitspuwde.

Pavel belandt in New York, wendt zijn talent opnieuw aan voor zijn broodwinning en klust bij als portrettekenaar voor de NYPD, die haar handen vol heeft met de kleine en grote criminaliteit die de stad in de discodagen teisterde. Pavel helpt de ordehandhavers bij het oplossen van een reeks moorden op jongedames, een heldhaftig feit waar hij bovendien adoptiedochter Ianka aan over houdt.

En dat was dat, denk je dan. Tot New York Cannibals opduikt. We ontmoeten Pavel opnieuw in 1990. New York is nog steeds een oord waar het niet altijd voor iedereen zalig toeven is. Ianka is er ondertussen zelf politieagent geworden en heeft een hechte band met de tot Paul omgedoopte Pavel. Het eenvoudige, maar gelukkige leventje staat echter op springen. Nadya, ooit het lichtpunt in Pavels duisternis, duikt op in New York en dat brengt de poppen aan het dansen. Pavel/Paul en Ianka raken verstrikt in een web dat zich uitstrekt over boven- en onderwereld en een ronduit sinister karakter heeft.

Waar Boucq en Charyn aanvankelijk de sfeerzetting en kwaliteit van Little Tulip weten te handhaven, helt de balans na een tijdje echter zwaar naar de verkeerde kant over. Er komt meer bovennatuurlijk gedoe aan te pas dan je als niet-liefhebber kan verdragen en de hele verhaallijn rond een handeltje in bloed van pasgeboren baby’s waarmee de elitaire bovenlaag de eeuwige jeugd wil afdwingen, is ronduit vermoeiend in tijden waarin gelijkaardige berichten door een angstaanjagend groot deel van de bevolking voor waar worden aangenomen. Hopelijk blijft het hier dan ook bij: een derde deel dat nog een sprong in de tijd maakt, doet ons mogelijk bij 9/11 belanden en daar hoeven we echt niet nog een samenzwering over te lezen.

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Schrijf uw reactie
Vul hier uw naam in

1 × 1 =