Tom Waits wordt volgende maand 70 jaar. Een schare vrouwen brengt hem en zijn songs hulde op de plaat Come On Up To The House: Women Sing Waits.
Toen we de plaat met coverversies van Waits zagen voorbijkomen, wisten we het niet zo goed. Vrouwen die Tom Waits zingen, dat brengt ons de zure nasmaak van de Waits-coverplaat van Scarlett Johansson uit 2008 in herinnering. (Nu kan Scarlett Johansson in onze ogen weinig verkeerds doen; ze zou zelfs thuis onze klusjeslijst mogen komen voorlezen en dan nóg zouden we met een beate glimlach op ons gelaat enthousiast zijn. Liedjes van Tom Waits coveren: dat kan ze echter maar beter laten.)
Gelukkig brengt Corinne Bailey Rae het er beter van af in haar cover van “Jersey Girl”. De Britse zangeres (winnares in 2006 van de BBC sound of-wedstrijd) zet het nummer helemaal naar haar eigen hand. Waits schreef de song oorspronkelijk voor zijn eigenste Jersey girl Kathleen Brennan. Het is enigszins bevreemdend dat een song die normaal zijn weg vindt via stembanden van in nicotine en alcohol gedrenkte schuurbladen nu loepzuiver gezongen wordt. Juist omdat het contrast zo groot is, is het Corinne Bailey Ray gelukt om zich het nummer volledig eigen te maken. Ze maakt er een easy listening salonversie van en dat stoort vreemd genoeg helemaal niet. Het zijn de kenmerkende shalalalala’s die het nummer ontmaskeren als een cover, zonder daarbij door de mand te vallen.
Het pleit voor het songschrijverschap van Waits dat hij zulk een veelzijdige song heeft geschreven. Bruce Springsteens versie is het bekendst en hij maakte er een epische stadionversie van. Waits mag van ons de song dan weer komen zingen in een doorrookte kroeg op een doorzopen avond waarop we overlopen van liefde voor iedereen. Maar op een zondagochtend worden we het liefst wakker met Corinne Bailey Rae (sorry Scarlett!).