Shura :: 18 november 2016, AB

Shura doorbrak de vloek die tig radiogevoelige darlings du jour op het podium door de mand laat vallen. Ze gaf haar uitgekiende popsongs live een meerwaarde en viel niet terug op vooraf opgenomen backing tapes. Helaas blijft haar debuut net te kort om een avondvullende ervaring te leveren.

De Britse Alexandra Lilah Denton — Shura voor de muzikale vrienden — timmert met een rist aanstekelijke singles, een gastoptreden op een Mura Masa-single en wat warm-up shows al twee jaar aan haar pad tussen commercie en artistieke integriteit in. Een aantal maanden geleden katapulteerde ze met Nothing’s Real dé popplaat van de zomer in onze oren: een collectie oorwurmen die de nek draaien richting tachtiger jaren, toen Madonna, Tiffany en Bananarama de charts domineerden. Voor haar eerste headlinenende concert op Belgische bodem mixte ze deze trip down memory lane met duidelijkere hedendaagse referentiepunten én het bewijs dat ze in tegenstelling tot vele van de vroegere popprinsessen meer dan een marketingproduct is.

Op de tonen van “(i)” met een opgedreven XX-vibe wandelde ze in een anti-popprinses outfit — blauwe losse jas, rode muts stevig over de blonde haren getrokken — de bühne op terwijl haar driekoppige begeleidingsband de intro in de richting van “Nothing’s Real” stuwde. De heerlijk dartelende popsong verdronk live wat in deze drang om een indie-statement te maken: muzikaal verzwaarde een Art-Of-Noise-laagje de melodie terwijl Shura haar tekst bij momenten eerder declameerde dan zong. De half-geroepen tweede strofe en logge uithalen in de refreinen lieten vermoeden dat we de zoveelste hype van het moment een lekker in het oor liggend plaatje live de vergetelheid zouden horen intrappen.

“What’s It Gonna Be” herpakte zich, maar stuurde dan weer iets te dicht naar de albumversie toe en zo vond de set pas bij het derde nummer, de ballade “Kidz ‘N’ Stuff” het juiste evenwicht. Op het debuut is deze zachterd allesbehalve een uitblinker, maar vanavond was hij goed voor een eerste verrassing. De token ballad groeide uit tot een interessanter opgebouwd nummer waarin een licht postrock aanvoelende gitaar steeds markanter in de blauwe spotlight drong. De rokerige live-stem van Shura lonkte hier en daar zelfs even naar de nineties Kate Bush. De outro werd live mooi tot “Indecision” afgemixt, een popjoekel die ook nog wat extra effectjes aangemeten kreeg en de zaal helemaal los kreeg. Meer en meer lippen gingen aan het meezingen, de laatste heupen zwoeren hun statische aard af en dat enthousiasme zette zich duidelijk over naar de Shura-gang, die mentaal van showcase naar concertmodus leek over te schakelen.

Ze staken de springerige midtempo “What’s It Gonna Be?” in stevigere schoenen met een snellere drum, een extra melancholische gitaarsnaar tussendoor en een smachtende zanglijn, waardoor ldvd even een prettig evenement werd. Muzikaal zat de set steeds meer en meer snor: alles werd mooi live gespeeld, gezongen, gemixt en opgeluisterd met nieuwe instrumentaties. Publiekslieveling “2shy” begon in een vertraagd dromerig tempo en dikte niet aan tot de plaatversie maar tot een funky ballade met gitaartrio en prominentere drumbeat. Zo groeide ook “Make It Up” uit tot een prijsbeest dat in zijn refrein veel smachtender uit de hoek kwam.

Live verkende het materiaal explicieter meer genres en gevoelssferen, waardoor elk nummer meer beter op zichzelf kwam te staan. Het zoete “Touch” werd lekker trippy verstild tot die XX opnieuw in gedachten kwamen en enkel dàt bliepjesviertal als een popvuurtoren door de duisternis kwam te schijnen. Negen nummers ver werd de helemaal op dreef gekomen set helaas al afgesloten met “White Light”: het vetste prijsbeest van het album dat ook live van onweerstaanbare popsong overvloeide in een lang uitgesponnen, steeds dansbaarder wordende outro. Een welgemeende verontschuldiging voor een gebrek aan meer materiaal breiden de zaallichten een eind aan een set die voor zijn lengte te lang erover deed om echt vaart te vinden, maar toch duidelijk smaakte naar meer.

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Schrijf uw reactie
Vul hier uw naam in

16 − vier =