Ryley Walker :: Golden Sings That Have Been Sung

Ryley Walker is een van die artiesten die verdwaald zijn in het verkeerde tijdperk. Niet enkel schrijft hij muzikaal volop in een stijl die meer met de jaren zeventig dan met het heden heeft, ook zijn hele manier van in het leven staan neigt meer naar dat van een gelaten bohémien uit die tijd.

Dat leverde hem afgelopen jaar een bescheiden doorbraak op met het uitstekende Primrose Green, waarop hij zonder schroom de invloed van Tim Buckley, John Martyn en Nick Drake uitdroeg, maar er tegelijkertijd een frisse eigen draai aan gaf. Na een uitstapje richting instrumentaal gitaarwerk in duo met Bill MacKay op het eveneens uitstekende Land Of Plenty, komt Walker nu met zijn derde soloplaat aanzetten. Golden Sings That Have Been Sung smeedt duidelijk het ijzer wanneer het heet is en biedt een logisch vervolg op Primrose Green.

Er wordt hier een vrij gelijkaardige aanpak gebruikt: Walker laat zich bijstaan door een bijzonder getalenteerde groep muzikanten uit de improvisatiescène van Chicago, waardoor zijn songs volledig boven zichzelf uitstijgen. In tegenstelling tot de vaak erg berekende, soms haast steriele, arrangementen die je op veel singer-songwriterplaten te horen krijgt, getuigt de instrumentale inkleuring van Walkers platen van een gezonde dosis vrijheid, rauwheid en vooral veel spontane schwung.

Al valt toch op dat Golden Sings een wat meer gestroomlijnde aanpak laat horen dan Primrose Green. Dat ligt niet zozeer aan de aanpak van de band zelf, dan wel aan de songs die Walker hier bij elkaar heeft geschreven. Neem bijvoorbeeld opener “The Halfwit In Me” – meteen een fiks hoogtepunt – waarin Walker vloeiend en gezwind verscheidene bewegingen doorloopt met de band in zijn kielzog. Op “A Choir Apart” muteert Walker zelfs even tot een echte frontman door zijn gitaar meer naar de achtergrond te duwen. In de verzen worden zijn vocals zelfs volledig gedragen door contrabas, klarinet en rhodes. Hoewel deze songs duidelijk in het verlengde van eerder werk liggen, tonen ze toch dat Walker niet bang is van een nieuwe aanpak. Het productiewerk van LeRoy Bach (onder meer bekend van werk met Wilco) zit daar ongetwijfeld voor iets tussen.

Niet dat de heilige graal van de jam werd opgegeven: zelfs het relatief ingeperkte openingsnummer ontaardt in een mooie openbloeiende groepsjam. “Funny Thing She Said” en “Sullen Mind”, twee nummers die al ruim live werden uitgetest (zo ook in eerder rommellige versies op de Feeërieën vorige zomer), geven vrij spel aan de band om sonische wervelwinden rond Walkers minimale gitaarpartijen en vaak rudimentaire lyrics op te bouwen. Op de beste momenten voel je dan ook die ongebreidelde live-energie uit de opnames spatten, het gevoel tussen een groep topmuzikanten te staan terwijl ze op zoek gaan naar de juiste inspiratiebalans. Het is op die momenten dat Walker opnieuw het meeste indruk maakt.

Waar hij minder weet te overtuigen, is in de songs waarin hij de energie probeert in te perken, waardoor alles wat gaat slepen. Dat is vooral zo in de tweede helft van de plaat met “The Great And Undecided” en “The Roundabout”, twee lieflijke nummers die ondanks een objectief uitstekende klank minder weten te begeesteren dan de meer uitbundige songs in de eerste helft. Afsluiter “Age Old Tale” probeert dan weer aan te knopen bij Indische sferen en het meditatieve werk van Alice Coltrane, maar ook hier sleept de song zich een beetje door zijn acht minuten speeltijd zonder echt indruk te maken.

Misschien is het ook gewoon zo dat het nieuwe en verfrissende eraf is met deze derde plaat in twee jaar tijd. Walker verkent weliswaar voorzichtig nieuwe horizonten en weet op de beste momenten nog steeds een tomeloos opzwepende bevlieging te kanaliseren in zijn songs, maar moet wat opletten dat hij nergens de kwaliteit van zijn muziek uit het oog verliest. Als hij werkelijk tijdloze muziek wil maken, zou een zekere herbronning zeker geen kwaad kunnen.

Ryley Walker speelt op 10 november in de AB, 11 november in Cactus en 12 november op Le Guess Who?

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Schrijf uw reactie
Vul hier uw naam in

9 + 7 =