Liefhebbers van autostrips, opgelet! Sinclair is een nieuwe, ambitieuze trilogie die auto’s en menselijke personages vermengt. Met dank aan een ervaren Franse scenarist én een jonge Italiaanse tekenaar.
De wereld van de autosport blijft stripmakers inspireren. Niet alleen oude klassiekers als Michel Vaillant blijven populair, ook nieuwe reeksen worden opgepikt door uitgeverijen en zelfs hele collecties worden rond dit genre opgehangen. Bij Gorilla verscheen recent het eerste deel van een ambitieuze trilogie. In Bathurst 68 reist de jonge Philippe Sinclair naar Australië om daar deel te nemen aan een race op het mythische circuit van Bathurst. Philippe is een talentvolle piloot die sterk twijfelt over een toekomst als racepiloot of het afwerken van zijn studies geneeskunde. Het mysterieuze aanbod uit Australië maakt zijn keuze heel wat makkelijker. Hij hoort er zelfs eindelijk meer over zijn afwezige vader. Die zou in Australië een vermaarde piloot geweest zijn en enkele jaren voordien zou hij omgekomen zijn bij een ongeluk tijdens een oefenrit. Ter plaatse ontdekt Philippe al snel veel meer over zijn vader. Hij merkt dat verschillende mensen hem een kwaad hart lijken toe te dragen en antwoorden verwachten via Philippe.
Net als in veel van zijn eerdere werk legt Laurent-Frédéric Bollée sterk de focus op menselijke karakters. Zijn personages krijgen evenveel aandacht als de autoscènes. Net door die menselijkheid stijgt zijn scenario al uit boven de middelmaat aan autostrips waarin kartonnen figuurtjes acteren op de achtergrond, terwijl de blinkende bolides alle aandacht wegkapen. Hoewel een aantal van de mysteries uit het verhaal wat te expliciete aandacht krijgen en daardoor al half verklapt lijken te zijn, blijft er voor de resterende delen nog meer dan voldoende vlees aan het bot. Wat is er echt aan de hand met Philippes vader en hoe komt die geheime piloot ‘Eiffeltower’ toch in het peloton terecht?
Door de grote Italiaanse markt aan realistische strips die in hoog tempo in magazinevorm verschijnen, heeft men ginds een generatie zeer gedreven en bekwame realistische tekenaars gevormd die de laatste jaren steeds vaker én sneller de overstap naar de Franse strip maken. Nadat hij in 2011 afstudeerde, werkte Stefano Carloni enkele jaren voor verschillende Italiaanse magazines. Dit eerste deel van Sinclair verscheen eind 2014 en is Carloni’s debuut op de Franse markt. Momenteel werkt hij aan het tweede deel, net als aan een album voor uitgeverij Soleil (op scenario van Luca Blengino). Zijn realistische werk is nog wat onevenwichtig en hier en daar overtuigen zijn figuren nog niet helemaal, maar anderzijds is Sinclair wel een beloftevol ‘debuut’ voor deze jonge Italiaan. Met zijn inkleuringen geeft hij het verhaal de juiste tinten om de jaren zestig op te roepen.
Het parcours van Gorilla blijft nagenoeg brokkenvrij. Met Sinclair hebben ze nog maar eens een goede vondst gedaan in het fonds van de Franse uitgeverij Paquet. In het gamma van de realistische avonturenstrips is het label van Strip 2000 ondertussen een speler geworden waarmee wel degelijk rekening gehouden moet worden. Ook bij Sinclair kijken wij uit naar het vervolg. Veel meer mag je van een eerste deel niet verwachten. Wij hopen daarbij op een verder groei van Stefano Carloni. Zo kan Sinclair echt een memorabel drieluik worden voor de liefhebbers van (auto)strips.