Judith Vanistendael waagde zich aan een voettocht naar Santiago de Compostela. Tijdens de reis maakte ze heel wat tekeningen en teksten. Deze bewerkte ze tot Pelgim of niet?.
In 2010 ondernam Judith Vanistendael een bedevaart naar Santiago de Compostela. Op elke dag van haar reis maakte ze tekeningen en schreef ze teksten. Voor Pelgrim of niet? maakte ze een selectie uit dat werk om er een soort artistiek dagboek van te maken. Net als een dagboek had ze nooit de bedoeling om er een soort verhaal van te maken. Een dergelijke voettocht is een aaneenschakeling van dagen en ontmoetingen. Dat anekdotische zit heel sterk in het boek dat nu verscheen.
Het zwakste deel van het boek zit meteen aan het begin. Zo vroeg de uitgever aan Vanistendael om een soort inleiding te schrijven bij het boek. Net daarin gaat ze wat uit de bocht. Zo verwijst ze naar de ontwikkeling van het menselijk lichaam, om zo een verband aan te geven met de noodzaak voor de mens om voettochten te ondernemen. Het leidt allemaal wel erg ver en het heeft geen duidelijke meerwaarde voor het eigenlijke dagboek.
Het boek zelf bevat weinig tekst, want op verschillende dagen van haar reis beperkte het werk zich tot tekeningen van dorpen of landschappen. Deze geven wel een mooi beeld van de streken die ze doorkruiste tijdens de bedevaart. Zo passeert het hele noorden van Spanje de revue. Toch is het goed dat ook klassieke dagboeknotities in dit boek opgenomen werden. Die geven toch die nodige context aan de tocht en de plaatsen waar ze langs komt. Ook de emoties durven serieus schommelen tijdens een dergelijke extreme lichaamsinspanning. Deze komen ook aan bod in het dagboek.
Een ander minpunt van het boek zijn de teksten die Vanistendael rechtstreeks bij haar tekeningen maakte. Deze zijn vaak moeilijk leesbaar, waardoor het soms gokken is om te weten wat er bedoeld wordt. Gelukkig is de leesbaarheid van de teksten op de andere bladzijden wel voldoende, maar toch had dit in de afwerking van het album vermeden kunnen worden door een grotere aandacht voor de leesbaarheid van alle teksten in het boek.
Pelgrim of niet? is een interessante zijsprong voor een auteur die zowel in de strip (De Maagd en de Neger, Toen David zijn stem verloor) als bij de illustratoren (o.a. Rosie en Moussa) hoge ogen gooit. Zelf noemt Vanistendael dit album ook steevast een ‘boekje’. Meer hoeft dat ook niet te zijn. Toch zijn er een aantal onvolkomenheden die dit boekje meer tot zijn recht hadden kunnen doen komen. Het biedt een aangename verpozing en is een interessante aanvulling voor de liefhebbers van het werk van Judith Vanistendael. Toch kijken wij vooral uit naar haar nieuwe werk El Salto, waarvan er online al verschillende pagina’s in ontwikkeling circuleren. Ze werkt er voor samen met Mark Bellido, die met Wauter Mannaert al het indrukwekkende El Mesias maakte. Pelgrim of niet? kan daarbij dienen als een kleine zoethouder.