Metronom’ 1 :: Zero Tolerantie (Grun & Corbeyran)

Na het gesmaakte Het Verbond van de Opalen, slaan Eric Corbeyran en Grun de handen opnieuw in mekaar. Metronom’ is een intrigerend science fiction verhaal in de beste traditie van Enki Bilal.

In een niet nader genoemde toekomst gaat de bevolking gebukt onder een totalitair regime waar vrijheid een scheldwoord geworden is en de controle een onderdeel van het hele maatschappelijke leven lijkt. Lynn gaat op zoek naar haar man Doug die na een ruimtereis niet meer thuis is gekomen. Vanuit het ministerie krijgt ze geen enkel bericht. Ook haar zus, die er werkt, kan haar niet aan meer informatie over Doug helpen. Haar zoektocht lijkt ook tegen de haren van de gevestigde orde in te gaan. Journalist Floreal Linman gaat een verbond met Lynn aan. Hij voelt zich in zijn werk voor de krant ook steeds meer beknot in zijn journalistieke vrijheid en zoekt een onderwerp waarmee hij tegen de gevestigde schenen kan schoppen.

In Metronom’ neemt scenarist Eric Corbeyran zijn tijd om de wereld waarin het verhaal zich afspeelt, te beschrijven. Aangezien het essentieel is voor de lezer om te begrijpen in welke mate deze maatschappij zo verstikkend en bijna absurd is, dat Lynn en Floreal in de tegenaanval gaan, zit er in dit eerste deel van Metronom’ heel wat minder actie dan we gewoon zijn bij de strips van Corbeyran. Hij is een zeer productief auteur die vooral met de reeks De Zang van de Vampiers (en bijhorende spin-offs) bekendheid verworven heeft. Toch schrijft de man in zowat elk genre dat het stripverhaal te bieden heeft. Ondanks al die schrijfdrift, lijdt Metronom’ hier zeker niet onder. Het verhaal bulkt van de fijne details en in dit eerste deel geeft Corbeyran voldoende aanzetten voor interessante verdere plotwendingen.

Zijn kompaan Grun (pseudoniem van Ludovic Dubois) is al even gepassioneerd met dit album bezig geweest. Net als in zijn debuut Het Verbond van de Opalen pakt hij uit met een kleurrijke en gedetailleerde stijl, die overigens even goed klikt met de science fiction van Metronom’ als met de middeleeuwse fantasy uit zijn debuut. Dit jaar publiceerde de polyvalente Grun samen met Corbeyran overigens ook nog het one-shot Le Souffle du Vent dat zich volledig in een historische setting afspeelde. Dat album is tot nu toe nog niet vertaald geworden.

Het voorwoord bij dit eerste deel van Metronom’ werd geschreven door niemand minder dan Enki Bilal. In interviews gaven beide auteurs al aan dat dit voor hen een grote eer is, en meteen ook een zware druk op hun schouders legde om van Metronom’ alles te maken wat ze voor ogen hadden. Bilal diende duidelijk als een bron van inspiratie, want de parallellen met zijn doembeelden van de toekomst behoren stilaan tot het algemene erfgoed van het beeldverhaal. Bilal toont zich in zijn voorwoord bijzonder enthousiast, en zelf kunnen we ons alleen maar daarbij aansluiten. Corbeyran en Grun zijn er in geslaagd om binnen een uitgekauwd genre toch een frisse nieuwe reeks te lanceren waarvan het eerste deel alvast veel goede beloftes maakt voor de volgende delen.

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Schrijf uw reactie
Vul hier uw naam in

twee × vier =