Eerlijk gezegd, 2009 was toch maar een vrij zwak muziekjaar. Het eindejaarslijstje dat we toen maakten was in een wip klaar, simpelweg omdat we toen ook maar een tiental echt goede platen hadden gehoord. Dit jaar ging het echter veel minder makkelijk en heeft het ons heel wat wikken en wegen gekost om tot deze volgorde te komen. Een uitstekend jaar dus, 2010, volgend jaar meer van dat!
- Flying Lotus :: Cosmogramma Dat Steven Ellison een veelbelovend artiest is, wisten we al langer, maar met Cosmogramma levert de man niet minder dan een muzikale tour de force af. Een ruimtereis langs ettelijke invloeden en talloze genres zorgen voor een album waar ons bij elke luisterbeurt weer nieuwe zaken opvallen.
- Joanna Newsom :: Have One On Me Misschien hadden we de uitdrukking tour de force nog moeten opsparen voor deze plaat, want wat Joanna Newsom het afgelopen jaar presteerde, was bijzonder indrukwekkend. En dat zowel in omvang als in muzikaliteit, want Have One On Me is niet enkel een mastodontische, maar ook een magistrale plaat.
- Four Tet :: There Is Love In You Four Tet vond zichzelf even opnieuw uit en kwam na enkele jaren aanmodderen in de marge aanzetten met een bijzonder frisse plaat die zich duidelijk heeft laten inspireren door minimal techno, zonder die typische Four Tetsound te laten varen.
- Mount Kimbie :: Crooks & Lovers Eerlijk gezegd, die hele dubstep-hype kan ons gestolen worden, maar dat het een aantal bijzonder interessante artiesten als Mount Kimbie heeft voortgebracht moeten we toch erkennen. Crooks & Lovers is een erg gevarieerde, uitstekende plaat die feitelijk nauwelijks nog als pure dubstep klinkt. Alleen had-ie gerust dubbel zo lang mogen zijn.
- The Roots :: How I Got Over De meest consistente band in de (hiphop)wereld bewijst dat hij, ook nu hij de huisband is van de nogal flauwe Jimmy Fallon, nog steeds niets van zijn edge verloren heeft. How I Got Over verkent frisse nieuwe horizonten (met onder meer samples van Joanna Newsom en gastbijdrages van Dirty Projectors!) en brengt ze allemaal samen in een erg coherent geheel.
- Sun Kil Moon :: Admiral Fell Promises Wellicht de meest melancholische plaat van het jaar, wat uiteraard niet hoeft te verbazen met Mark Kozelek als solo-artiest achter deze muziek. Openingstrack “Ålesund” is mogelijk het mooiste nummer van het jaar, maar ook de andere nummers, opgebouwd uit klassiek gitaargetokkel en Kozelek’s kenmerkende stem, zijn stuk voor stuk pareltjes.
- Clogs :: The Creatures In The Garden Of Lady Walton The National mag dan wel de meeste aandacht gekregen hebben, dat andere project van Aaron Dessner en Padma Newsome, Clogs, heeft een veel betere plaat op de wereld losgelaten dit jaar. Melancholische kamermuziek die op intelligente wijze ergens tussen klassiek, folk en indie balanceert, zo hebben we het graag.
- Thee Silver Mt. Zion Memorial Orchestra :: Kollaps Tradixionales Aanvankelijk enigszins een teleurstelling, maar blijkt toch een ferme groeier te zijn. Vooral de kortere bewerkingen van traditionals in het middenstuk zijn hartverscheurend mooie miniatuurtjes. Nu maar hopen dat deze band niet op een hiatus van onbepaalde duur wordt gezet, nu de Godspeedmotor opnieuw op volle toeren draait.
- Jaga Jazzist :: One-Armed Bandit Vijf jaar lang hoorden we weinig van Jaga Jazzist, maar dit jaar waren ze weer helemaal terug met een uitstekende plaat vol hyperactieve jazzfusionelectronicarock (of zoiets), waarmee ze nog maar eens bewezen dat ze vandaag de dag een van de interessantste bands zijn.
- James Blackshaw :: All Is Falling Blackshaw zette de akoestische twaalfsnarige gitaar in de kast en verving ze (voorlopig) met een elektrische, en besloot dan ook nog eens een conceptalbum in acht delen te maken als een coherent geheel van begin tot einde. Eindeloze arpeggio’s, statige pianoakkoorden, prachtige strijkersarrangementen en zelfs stem en slagwerk zorgen voor een bijzonder mooie, transcendentaal aandoende plaat.
Ook van volgende platen konden onze oren mateloos genieten:
Seu Jorge And Almaz :: Seu Jorge And Almaz,
Nice Nice :: Extra Wow,
The Souljazz Orchestra :: Rising Sun,
Wild Dogs In Winter :: Homba,
Ebo Taylor :: Love And Death,
Arcade Fire :: The Suburbs ,
Mulatu Astatke :: Mulatu Steps Ahead,
Kno :: Death Is Silent ,
The National :: High Violet,
Kanye West :: My Beautiful Dark Twisted Fantasy.
Op concertvlak werden we dit jaar vooral overdonderd door Colin Stetson op Jazz & Sounds in de Vooruit, Joanna Newsom in het Koninklijk Circus, Jaga Jazzist en Flying Lotus in de AB, Lyenn in de Vooruit en Die Anarchistische Abendunterhaltung op de Feeërieën.