Alessi’s Ark :: Notes From The Treehouse

Een meisje dat genoemd werd naar een Italiaans designmerk lijkt per
definitie te moeten opgroeien tot een kakwijf. In het geval van de
Londense Alessi Laurent-Marke is het echter allemaal goed gekomen.
Nadat ze als prille tiener al haar muzikale belevenissen neerpende
in een eigen magazine – altijd oneindige sympathie voor een collega
– besloot ze het heft in eigen handen te nemen. Als kind van de
21e eeuw vergaarde ze haar eerste fans via MySpace, maar
voor haar platencontract werd ze nog lekker klassiek gespot tijdens
een optreden, door een EMI-scout die als een blok viel voor deze
deerne. Hoe kan het ook anders met een stem die het midden houdt
tussen die van Emiliana Torrini, Klima
en Sara Lov, ingezet op inventieve songs?

De vrucht van deze coup de foudre gaat door het leven als
‘Notes From The Treehouse’ en zuigt je al van bij het begin
onverbiddelijk in de wondere wereld van Alessi’s Ark. Opener ‘Magic
Weather’ neemt je mee op een trip doorheen het sprookjesbos der
taalkunde (“Hiding ‘neath the nouns and verbs and similies find
a wooden step
“), in het kielzog van Bat For
Lashes
(minus het obscure kantje) en Florence & The Machine
(minus het theatrale). De song is ontwapend in zijn schijnbare
eenvoud, maar verstopt achter elk hoekje een schatje: toverfluiten,
soldatendrums, … Het zijn die kleine extra toetsen die deze plaat
echt af maken. Het prachtig speelse duet ‘The Horse’ met Jake
Bellows (Neva Dinova) eindigt bijvoorbeeld met enkele geprevelde
verzen in een lieflijk Brits accent.

De composities zitten meesterlijk in elkaar. ‘Constellations’
begint als een slaapkamerballade, maar zweeft weg op de tonen van
violen, klavecimbel en autoharp, waardoor je steeds dieper in een
amoureuze zwijm wegzakt op weg naar de betoverende finale. Alessi
flirt doorheen het album met verschillende genres, maar draait deze
altijd naar haar hand zodat je nooit ontsnapt uit haar eigen
speciale universum. De countrytoets van ‘Memory Box’ wordt
gecounterd door belletjes en vrolijke achtergrondkoortjes, de
naïeve prosodie verzacht het indie effect van ‘Glendora’,
en het orkestrale rocknummer ‘The Asteroids Collide’ krijgt door de
krakende stem die in het refrein de hoogte ingestuwd wordt en door
de speelse tekst (“Your eye-lashes they act as cloaks for your
telescope eyes
“) extra dimensies.

Laten we trouwens ook even stilstaan bij het immense schrijftalent
van deze jongedame. “Some things are better sung then
said”
getuigt ze op ‘Woman’ en inderdaad, in haar muziek weet
ze haar zielenroerselen en hersenspinsels perfect onder woorden te
brengen. Haar teksten zijn an sich al knuffelbare poëzie,
maar krijgen vleugels door de uitgekiende composities zodat ze in
verbeeldingskracht vervijfvoudigen. De meer voor de hand liggende
nummers worden naar een hoger niveau getild door de sterke
lyrics: het poprocksingletje ‘Over The Hill’ klinkt des te
charmanter dankzij de grappige, aaibare maar tevens gevatte regels
And if you shake the book really fierce out will fly a note
from me, I know we’ll get there eventually but i’m english, so bear
with me
“.

‘Notes From The Treehouse’ wordt voorlopig nog niet uitgebracht in
ons Belgenland, maar is gewoonweg te goed om u te onthouden.
Verspreid de boodschap en laat ons hopen dat we Alessi’s Ark
binnenkort in ons midden mogen verwelkomen!

www.myspace.com/alessisark

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Schrijf uw reactie
Vul hier uw naam in

negentien − acht =