Birdy Nam Nam :: Manual For Succesful Rioting

Al zowat een decennium lang opereert dj-crew Birdy Nam Nam vanuit de Franse hoofdstad. Naast duchtig opgeleukte festivals, feestjes en concertzalen levert dat, behalve een indrukwekkende collectie 12"-es, af en toe een bom van een electroplaat op. Het recent verschenen Manual For Succesful Rioting is er zo eentje.

Elk festivalbezoek hoop je er opnieuw op: een artiest ontdekken die je met verstomming slaat. Uiteraard kan dat niet elke keer een ontdekking van het kaliber Sonic Youth of Hot Chip zijn, maar het is altijd meegenomen als je na het thuiskomen de drang voelt om op zoek te gaan naar platen van iemand van wie je een dag eerder nog nooit gehoord had. Afgelopen Polsslag sorteerde Birdy Nam Nam een dergelijk effect. Tot onze scha en schande bleek dat Franse gezelschap al eeuwen te bestaan, inclusief redelijk indrukwekkende discografie. De laatste worp, Manual For Succesful Rioting verscheen eerder dit jaar en blijkt een behoorlijk verpletterende elektroplaat te zijn.

Eigenlijk is Birdy Nam Nam geen band, of toch niet in de traditionele zin van het woord. De Parijzenaars verkiezen de omschrijving dj-crew. Gezien hun passage op Polsslag valt daar wat voor te zeggen. De vier heren kwamen ledematen te kort om op knopjes te duwen en schuifjes open en dicht te zetten, dingen die dj’s al eens doen wanneer ze ten dans spelen. Als ze dan met vier zijn, kan je terecht van een crew spreken. Maar goed, deze crew maakt zelf ook platen en die zijn meer dan het beluisteren waard.

Net als tijdens passages op het podium plukt Birdy Nam Nam op de plaat het hele spectrum van de elektronische muziek kaal, met een zeer eclectisch, maar behoorlijk overweldigend resultaat. Zo opent Manual For Succesful Rioting zeer sterk met "Red Dawn Rising", dat zich aanvankelijk aandient als een sinistere variant op het geluid van Boards Of Canada, maar gaandeweg, bijna onmerkbaar, ontpopt tot een grillig stuiterende song die deze langspeler een eerste keer langs de rand van de afgrond voert. En dan gaat het in een rotvaart verder met "Trans Boulogne Express", die net dát laat horen wat zijn titel belooft. Het nummer is een soort update van het onaantastbare "Trans Europe Express": het heeft hetzelfde gevoel voor ritme, met dat verschil dat de subtiele genialiteit van Kraftwerk hier vervangen is door én een rotvaart én een meer dansbare invulling.

Met "Love Your Enemy (Kill Your Friend)" wordt het midden gehouden tussen Justice op zijn rustige momenten en drum-’n-bass van de eerste generatie. Justice komt in de kolkende afsluiter "The Parachute Ending" nogmaals heel nadrukkelijk om de hoek loeren: Gaspard Augé en Xavier de Rosnay spelen keyboards in de track, en dat is er lichtelijk aan te horen. Ogenschijnlijk lijkt het er immers op dat "The Parachute Ending" opgebouwd is uit Justice-samples. Wat niet wegneemt dat het nummer een waardige afsluiter is voor een sowieso al erg sterke plaat.

Zie wat dat betreft ook de titeltrack, waar aan al die voorgaande ingrediënten nog een dreigende punkattitude én cowbell toegevoegd wordt, waardoor je als luisteraar langzaam maar zeker de adrenaline door je aderen voelt stromen. Toch blijft dit een plaat die, zelfs al zuigt ze je op een feestje de dansvloer op, thuis beluisterbaar is. Birdy Nam Nam heeft namelijk een onverwoestbare truc van de elektronische muziek toegepast: maak een plaat die luisteraars zin geeft in een waanzinnige avond uit en je hebt geheid een klepper klaar. Het gebruik van die truc weze hen vergeven, want Manual For Succesful Rioting ís een klepper. En als u ons nu wilt excuseren, de dansvloer wacht. Birdy Nam Nam staat op 21 augustus op Pukkelpop

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Schrijf uw reactie
Vul hier uw naam in

vijf × drie =