Kinit Her :: Glyms Or Beame Of Radicall Truthes

Het gebeurt niet vaak, omzeggens nooit, dat er een groep debuteert waarover, enerzijds, werkelijk niemand iets zinnigs weet te zeggen, maar waarover anderzijds eenieder wel enthousiast is. Kinit Her valt die eer meer dan terecht te beurt.

Het trio uit Wisconsin kreeg al diverse maar steevast lovende kritieken op de cassettes en cd-rs die het verspreidde, en het lijkt er sterk op dat het voor zijn debuut Glyms Or Beame Of Radicall Truthes eenzelfde weg opgaat. Niet slecht voor een groep die zulke uiteenlopende vergelijkingen als Swans, Current 93, Burzum en black metal bij uitbreiding, The Incredible String Band en Ween oproept, vaak nog in eenzelfde zin bovendien.

Middeleeuwse folk met een snuifje black metal en de nodige dosissen zelfspot en waanzin vormen met andere woorden de ingrediënten waarmee dit debuut gebrouwen is. Kinit Her lijkt van alle markten thuis te zijn maar speelt in de eerste plaats graag met verwachtingen. Dat de groep ondanks alle bizarre uitstappen nooit gratuit, goedkoop of zelfs maar als outsider music klinkt, bevestigt in de eerste plaats dat de band perfect weet waar hij mee bezig is, ook al is hij dan de enige.

Kinit Her blijft bij elke beluistering als een uit de hand gelopen grap klinken, ware het niet dat de songs ondanks al hun zotternijen enorm doordacht zijn en uitstekend opgebouwd. Hoe hard de groep ook tracht de eigen nummers te ondergraven door bijvoorbeeld helium- en operastemmetjes te koppelen aan parodiërende middeleeuwse gothic klanken (zoals in "Crypt Cathedral Shrine"), hij kan niet verbergen dat hier enkele uitmuntende songschrijvers aan het werk zijn.

Het is zelfs zonder meer opmerkelijk te noemen dat de groep in "Rabbitdom" duisternis en onheil weet op te roepen middels een middeleeuwse folk annex black metal-song zonder zijn eigenheid (en dus ook de kenmerkende smurfenstem) te verloochenen. Ook "salling Aeroliths" begeeft zich in hetzelfde vaarwater, alleen klinkt deze donkere poel nog verontrustender. Kinit Her heeft geen nood aan donderende drums of ijselijk gegil om een unheimliche sfeer op te roepen. De waanzin van een kind volstaat.

De onmogelijkheid om de songs te omschrijven, is evenals de uitgekiende constructie van de nummers een van de weinige rode draden die doorheen het album te trekken zijn. "The Fifth Refract" bijvoorbeeld schakelt van middeleeuwse folk over naar up-tempo gitaren, kiest daarna voor een avant-gardistisch kinderrijmpje en eindigt in meditatieve Oosterse klankschalen binnen de tijdsspanne van drieënhalve minuut.

Twaalf songs lang weet de band dergelijke huzarenstukjes te brengen zonder in herhaling te vallen. Uiteraard zijn er enkele terugkerende elementen zoals de middeleeuwse folk en de hoge stemmetjes maar vooralsnog is het geen sinecure om "Hierophant Pentadrome" naast "Shy Taxes" te leggen en vlotjes te concluderen dat het hier om twee gelijkaardige songs gaat. Conventionele standaarden zijn niet de ijkpunten waaraan het debuut van Kinit Her beantwoordt.

Dit alles betekent uiteraard niet dat Glyms Or Beame Of Radicall Truthes volledig los zou staan van welke muzikale traditie dan ook, noch dat Kinit Her een unicum binnen de muziekwereld zou zijn. De avant-gardistische invloeden zijn net zo goed als de metal- en de acid folk-elementen duidelijk aanwezig. Kinit Hers kracht ligt hierin dat de groep er een heel individueel parcours mee weet af te leggen en zo een plaat aflevert die niet alleen eigenzinnig klinkt maar ook aangenaam luisteren is.

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Schrijf uw reactie
Vul hier uw naam in

zeven + zes =