An Pierlé & White Velvet :: Singles & Rarities

Is het echt nog maar zo lang geleden dat een giechelig blond meisje plaatsnam op haar bal achter de piano tijdens de preselecties van de Rock Rally? An Pierlé lijkt al zo lang mee te gaan dat het lijkt alsof ze er altijd al is geweest: ver van de hitparades, maar regelmatig aanwezig met fijne singles en knappe albums. Tien jaar na haar debuut Mud Stories is het tijd om even achterom te kijken.

Pierlé is ondertussen een heel eind verwijderd van het "Tori Amos" dat elke luie recensent haar achterna riep toen ze in de Rock Rally van 1996 verbaasde met de Gary Numan-cover "Are Friends Electric?". Sinds haar derde, titelloze album, wordt ze vergezeld van haar band White Velvet en meer en meer wordt er nu afgeweken van het Angelsaksische rockpad dat die wedstrijd bepaalt.

Nergens gebeurt dat overigens meer dan op deze chaotische odds ’n ends-compilatie die met verbazend gemak afwisselt tussen singles, B-kantjes en speciallekes. Singles & Rarities is een springerige getuige van alle bokkensprongen die Pierlé maakte om van haar "meisje met piano"-stigma af te raken. Zo is er op haar ijzersterke versie van Jacques Dutroncs "(Il est 5 heures) Paris s’éveille" geen halve pianotoets te horen.

Ook de remix van "Tower" was een vroege poging om uit dat karkan te breken en iets anders te doen. Cocktailshaker van dienst DJ Mig One voorzag de song van een loom triphopbeatje, zoals dat aan het eind van vorige eeuw in de mode was. Het springerige "Sing Song Sally (Adult Radio Mix)" is dan weer een geslaagde oefening in pure pop en bij de orkestrale versie van "Here In The Woods" is het onmogelijk om niet aan een willekeurige Disney-tekenfilm te denken.

Tussen al die singles en vreemde eenden in de bijt, wordt ook wat onuitgebracht materiaal rondgestrooid. Zo is er het wat fluttige "Anytime You Leave" en het wat doordeweekse walsje "Need You Now". Beter is het voor Pierlés wel erg rockende "Mary’s Had A Baby"; een erg ongewoon geluid in het universum van de Gentse, maar een uiterst geslaagd nummer dat de potentie heeft om tot een livefavoriet uit te groeien.

Singles & Rarities wordt aangevuld met een live-cd die op drie locaties werd opgenomen. Die begint in de AB in Brussel en toont dat de groep een volgroeide rockband is geworden. "The Days Of Pearly Spencer" krijgt de nodige spieren mee, "Sing Song Sally" op een Hamburgs concert een knallende en triomfantelijke uitvoering die de studioversie doet verbleken. Ook de rustige nummers als "Jupiter" hebben de nodige punch gekweekt en misstaat niet. In "Sorry" valt plots het kwartje. Live legt Pierlé steevast zoveel méér in haar vertolking: meer passie, meer overgave, meer intensiteit.

Als deze Singles & Rarities iets aantoont, dan wel dat Pierlé een geweldige songschrijfster is, maar nóg meer weg moet van haar piano en haar rol als frontvrouw van deze schitterende rockband moet gaan invullen. Op plaat laat ze immers nog erg veel kansen liggen om voluit te gaan zoals de live-cd hier bewijst. Misschien moet de volgende plaat maar live in de studio worden ingespeeld.

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Schrijf uw reactie
Vul hier uw naam in

zes + twee =