The Mars Volta


AB, Brussel, 9 maart 2008

Het slakkengangetje waarmee het verkeer zich
zondagavond over de Brusselse kleine ring bewoog, liet ons enkele
minuten na achten toekomen in de Ancienne Belgique, alwaar The Mars
Volta – Murphy regeert nog maar eens – bij wijze van uitzondering
precies op het geafficheerde aanvangsuur aan hun set begonnen was.
Een geluk bij een ongeluk zo blijkt, want hoewel het moeilijk te
verteren is dat we nog maar een seconde van deze gig gemist hebben,
bewijst de snelheid waarmee we in dit gebeuren ondergedompeld
raakten al meteen de kracht die deze band live kan genereren.
Ondanks het experimentele karakter van hun werk, voelde het
betreden van de zaal meteen als het betreden van een andere
dimensie aan. Een magnifiek ‘Roulette Dares (The Haunt Of)’ (die
perfect uitgebalanceerde avontuurlijke ritmering! Die
Exoskeletal junction at the railroad delayed“-hook!) had
ons in één seconde in een aangename wurggreep die pas enkele uren
later gelost zou worden.

In vergelijking met vorige gigs passeerden vanavond meer tracks dan
gewoonlijk de revue (een vijftiental in ongeveer 165 minuten).
Binnen deze setlist werd de hoofdrol onmiskenbaar aan de laatste
plaat, het voortreffelijke ‘The
Bedlam In Goliath’
, toebedeeld, maar stonden ook genoeg
uitstapjes naar de vorige langspelers op het programma, waarvan
‘Amputechture’ de grootste bijrol voor zijn rekening
nam. Verwacht echter geen commercialisering van de live-formule,
want aangezien de korte stiltes tussendoor op één hand geteld
konden worden, viel eerder te spreken over een paar lange
werkstukken die steeds enkele songs compileerden. En zo hoort het
ook, want het is deze mix van onder meer hardrock, psychedelica en
acid jazz die je als toeschouwer in een trance voert. Toegegeven,
voor wie met enige scepsis deze avond bijwoonde, konden sommige
instrumentale overgangen misschien te lang aanslepen, maar voor de
liefhebber gaven deze het geheel dat organisch karakter dat
immersie vervolledigt.

Alles zat goed deze keer. Hoewel Cedric Bixler-Zavala vroeg in de
set het publiek aanmaande om zich meer te laten gaan, beleefde hij
innig elk moment van zijn avond. Net nadat de zachtere beginstrofen
van ‘Tetragrammaton’ hem bijvoorbeeld tot een quasi meditatieve
staat brachten, barstte de man na de jazzy middensectie los in
apensprongen tijdens de vocale uithalen van de finale. Ondertussen
zagen we zijn collega Omar Rodriguez-Lopez samen met de zeskoppige
begeleidingsband opgaan in de schatrijke muzikale omkadering die
gelukkiglijk loepzuiver door de boxen schalde. Ook de keuze van de
nummers mocht er absoluut zijn: een eclectisch psychedelische mix
van genres, tempo’s en sferen waarin genoeg uitstapjes naar het
verleden zaten, maar die de twijfelaars ook nog eens overtuigde van
de kwaliteit van hun jongste release.

De talrijke afgevaardigden uit ‘The
Bedlam In Goliath’
zorgden nagenoeg zonder uitzondering voor
hoogtepunten. Naar verwachting is ‘Agadez’ dankzij de aanvankelijke
afwisseling van funky strofen en dat onverbiddelijk bij de kraag
grijpende refrein ook on stage een aandachtstrekker, maar ook een
opgepompt ‘Ourobouros’ geleidde pure elektriciteit. Na een lange,
makke introductie zorgde ‘Aberinkula’ voor een spetterende explosie
waarin de giftige koperaccenten een glansrol speelden. Ondanks een
ietwat stroeve start bloeide ook ‘Goliath’ open tot een
veelkleurige exotische bloem met de meest indrukwekkende vocale
uithalen van de avond.

Even een beeld van de mannen zelf gebruiken om alles samen te
vatten: middenin de set ruimde een nogal clichématige metalprent op
een canvas plaats voor een tafereel dat leentjebuur speelde bij de
antieke Egyptische kunst hetwelk meteen een perfecte metafoor
schenkt om het live-gevoel verder te verduidelijken. The Mars Volta
in concert zien moet namelijk te vergelijken zijn met de eerste
betreding van een vooraf onbekende graftombe: wat je ervaart is
uniek, maar fascineert des te meer omdat aan de basis van deze
psychedelica een oeroude logica lijkt te liggen die al eeuwenlang
op ontginning leek te wachten. Kortom: voor wie eens buiten de
lijntjes wil kleuren, is The Mars Volta momenteel het
evangelie.

‘The Bedlam In Goliath’ is nu verkrijgbaar via Mercury
/ Universal.

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Schrijf uw reactie
Vul hier uw naam in

4 × twee =