Tool :: 8 november 2006, Brabanthal Leuven & 10 november 2006, Vorst Nationaal

Tool was tweemaal in het land. In Leuven waren we not impressed, in Vorst bliezen ze ons weg met nagenoeg dezelfde set. En voor een keer durven we te denken dat het niet alleen aan ons lag.

Tool zit momenteel een beetje in het hoekje waar de klappen vallen. De fans morren op fora allerhande. Tool heeft dit jaar al drie concerten moeten annuleren. Zanger Maynard James Keenan zou al maanden sukkelen met zijn stem, wat het gebrek aan variatie in de naar Tool-normen erg korte sets zou verklaren. Bovendien spelen ze het machtige tweeluik "Wings For Marie" en "10,000 Days" nauwelijks en laat dat nu net het hoogtepunt van hun recentste album zijn.

Een fan zou voor minder morren. Zeker als die fan zich nog de intensiteit en lengte van de Lateralus– en Aenima-tournees herinnert. Dat Keenan met stemproblemen kampt is eerlijk gezegd de meest acceptabele verklaring die we al gehoord hebben. In Leuven leek hij inderdaad moeite te hebben met de hogere passages in "The Pot", "Forty Six & 2" en vooral "Schism". Het zou (ook weer volgens onbetrouwbare forumbronnen) om die reden ook geen haar gescheeld hebben of het concert in Rotterdam moest worden afgelast.

Maar in Brussel merkten we niets van stemproblemen. De groep leek er ook veel meer zin in te hebben dan twee dagen eerder. Van bij de eerste tonen van "Stinkfist" tot de apocalyptische outro van "Aenema": het klonk perfect en vol overgave. De akelig ingestudeerde setlist die we in Leuven hoorden, kreeg in Vorst de inhoud en draagkracht die ze verdient. Lag het aan de uitzinnige verwelkoming door het publiek of de gezelligere zaal?

De Brabanthal is een galmhok: geschikt voor beurzen waar je hoofdpijn krijgt van het geroezemoes en voor concerten waar sfeer van geen belang is. Vorst is een arena, die een groep ook uitdaagt om het beste van zichzelf te geven. Bovendien zaten in Vorst de fans die als eerste hun ticket kochten; misschien ook wel degenen die het meest moeite willen doen om de groep te zien. En als de groep zelf misschien niet helemaal tevreden was met hun prestatie van woensdag, kregen ze vrijdag de kans om weer even orde op zaken te stellen. Het zijn allemaal factoren die een door routine en ziekte geplaagde groep weer boven zichzelf kunnen doen uitstijgen.

Laten we Leuven dan gewoon vergeten en het over de triomftocht in Vorst hebben. We zagen de voor Tool gebruikelijke overweldigende videobeelden, die perfect aansloten bij de muziek. Een lichtshow die sober begon en bij de bisnummers overweldigend was. In het midden van Rosetta Stoned viel het achterdoek weg en werd een gigantische reproductie van Alex Greys "Net Of Being" zichtbaar (de oranje koppen die ook in het artwork van 10,000 Days verwerkt zijn): indrukwekkend.

En net als een mens schoorvoetend heeft aanvaard dat dezelfde setlist in dit geval geen routine, maar een revanche is, speelt de groep het totaal onverwachte "Swamp Song" uit Undertow: een ziedende lap metal uit de periode dat Tool in al zijn woede nog niet zoveel plaats voor spiritualiteit had. Een zeer welkome verrassing, maar vooral ook een bewijs van de ongelooflijke evolutie die groep heeft doorgemaakt.

Voor de bissen gaat de groep er steeds even bij zitten op het drumpodium. Er wordt niet geroepen om bisnummers: bassist Justin Chancellor steekt zijn aansteker de lucht in en het publiek volgt. Een flauwe plezante met een laser wekt Keenans onnavolgbare woede: "If you point that thing at me, I’ll break your fucking neck; lasers are for fags. And by fags I mean cigarettes." Waarna de groep aan de bisnummers begint, omgeven door een indrukwekkende batterij lasers. Voor wie het nog niet wist: er mag ook gelachen geworden met Tool.

In Vorst bewees Tool waarom zovelen haast ziekelijk dwepen met de groep. Het perfectionisme dat hun albums uitstralen, streven ze ook live na. Elk detail klopt. Het spierwitte podium dat het spaarzame maar uitgekiend gerichte licht reflecteert, de vier schermen (een achter elk groepslid): alles heeft zijn functie binnen het geheel. Dat de groep bovendien gezegend is met een van de beste drummers ter wereld en zowel zanger, gitarist als bassist de mogelijkheden van hun instrument tot het uiterste proberen te benutten, draagt alleen maar bij tot een perfect concert. Als ze dit in de zomer nog eens overdoen met een uitgebreide setlist, slikken we alle gemor en gezaag over Tool met plezier in.

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Schrijf uw reactie
Vul hier uw naam in

15 − drie =