Kung Fu Hustle




‘Kung Fu Hustle’, de nieuwste van Stephen Chow (eerder al
verantwoordelijk voor ‘Shaolin Soccer’), is ongeveer wat je krijgt
wanneer je de Amerikaanse gangsterfilms uit de jaren dertig en
veertig kruist met de spaghettiwesterns van Sergio Leone, om dat
dan aan te vullen met elementen uit de Warner Brother-tekenfilmpjes
rond Bugs Bunny en Wile E. Coyote, én natuurlijk de aloude
tradities van de Aziatische kung fu-film. In die zin zal de prent,
voor een westers publiek, ongetwijfeld heel wat herinneringen
oproepen aan wat Quentin Tarantino deed in ‘Kill Bill’: Chow vermengt invloeden van
totaal verschillende bronnen en komt dankzij die kruisbestuiving
met een geheel eigen, individueel resultaat naar voren. Wie nog
nooit een film van Stephen Chow gezien heeft en niet weet wat hij
kan verwachten, zou wel eens voor bijzonder grote verrassingen
kunnen komen te staan. Maar wees gerust: het zullen leuke
verrassingen zijn.

De plot speelt zich af in het Shanghai van de jaren ’40: de
Bijlbende voert een waar schrikbewind over de stad, waarbij ze het
respect en de angst van de gewone burgers afdwingt met bruut
geweld. Alleen de armere buurten, waar niets te rapen valt, laten
ze met rust. Zoals bijvoorbeeld de Varkensstalbuurt, een gore
sloppenwijk waar een tirannieke huisbazin (gespeeld door een
goddelijke Qui Yuen), de plak zwaait. Wanneer twee klungelige
aspirant-boeven zich uitgeven voor leden van de Bijlbende om de
bewoners van de Varkensstalbuurt bang te maken, komt het echter tot
een treffen tussen de échte bende en de plaatselijke bevolking, die
uitsluitend is opgemaakt uit kung fu-meesters en weirdo’s.

Die plot had regelrecht uit een Clint Eastwood-western kunnen komen
(of, zo u wilt, uit een samoeraifilm van Akira Kurosawa, waar die
westerns de mosterd haalden): de onschuldige dorpsbewoners die
worden getiranniseerd door een gruwelijke bende en geholpen door
een vreemdeling (hier Stephen Chow, destijds Eastwood of Toshiro
Mifune) gerechtigheid laten geschieden. En ook buiten de
verhaalstructuur gebruikt Chow elementen van het westerngenre: de
Varkensstalbuurt bestaat eigenlijk uit één enorm gebouw in een
U-vorm, met in het midden een open plein waar het zand regelmatig
overheen waait en dat zich perfect leent voor lange confrontaties
tussen de helden en de boosdoeners. Het enige dat eraan ontbreekt,
terwijl de tegenstanders elkaar diep in de ogen kijken, is een
voorbijwaaiende tumbleweed.

De invloeden van de gangsterfilm laten zich dan weer gelden in de
manier waarop Chow de Bijlbende in beeld brengt: de hoofdstraat in
Shanghai waar zij zich ophouden is overladen met neonlichten, de
louche bars, casino’s en bordelen verdringen er elkaar en prachtige
old-timers schijnen met hun koplampen regelrecht de camera in. De
Bijlbende zelf gaat continu gekleed in dure westerse pakken en
hoeden, alsof ze allemaal, stuk voor stuk, de volgende James Cagney
willen worden.

En de Warner Brothers-tekenfilmpjes? Hier komen we aan het leuke
gedeelte van de film. De gevechtsscènes in ‘Kung Fu Hustle’ zijn
immers zo ongegeneerd en ongeremd over de top, dat de hele prent de
sfeer meekrijgt van een tot leven gekomen animatiefilmpje. In één
scène zien we hoe Stephen Chow, allicht niet onterecht, gaat lopen
voor de woedende huisbazin Qui Yuen. Hij loopt zo snel dat zijn
benen enkel nog wazige cirkeltjes zijn, maar wordt op de voet
gevolgd door de huisbazin, haar sigaret zoals altijd vastgelijmd in
een mondhoek, krulspelden in haar haar. Uiteindelijk weet Chow te
ontsnappen omdat zijn achtervolgster tegen een reclamepaneel
aanloopt, waar ze enkele seconden lang tegenaan blijft plakken,
vooraleer langzaam, met een plakkerig, zuigend geluid naar beneden
te schuiven.

Chow onttrekt zijn film vanaf het begin aan elke vorm van
realiteit: al in de eerste scène zien we de Bijlbende afrekenen met
de concurrentie op een manier die je met een zéér gematigd woord
“surrealistisch” zou kunnen noemen. Vervolgens voeren de maffiosi
een dansje uit om hun overwinning te vieren (waarom niet?). Later
zien en horen we een personage zodanig hard gillen dat de muren er
letterlijk van uit elkaar barsten. Een andere figuur wordt
tientallen meters de lucht in gekatapulteerd om in een wolk de vorm
van Boeddha te herkennen, terug te keren naar de aarde en z’n
vijand uit te schakelen. Dàt is het soort film dat je hier te zien
krijgt: de actie is er zo ongelooflijk ver óver, dat je niet anders
kunt dan lachen. Stephen Chow neemt z’n eigen film op geen enkel
moment serieus, en wanneer er ook maar de minste pathos in dreigt
te sluipen, maakt hij er een punt van om die onmiddellijk te
ondergraven met een geut zelfrelativerende humor. Terwijl één van
de personages ligt te sterven, wil hij nog een paar laatste wijze
woorden meedelen, maar hij komt niet verder dan wat gereutel. Zegt
de man die bij hem zit: “Spreek eens wat duidelijker, ik versta er
geen woord van.” Ook parodieën op ‘Spider-Man’, ‘The Shining’ en ‘The Matrix’ zorgen voor een aantal
kostelijke dijenkletsers.

Die luchtige toon verhindert echter niet dat Chow als regisseur z’n
werk meer dan serieus neemt. Nu schijnbaar niemand in Hollywood
(met de mogelijke uitzondering van Steven Spielberg) nog weet hoe
ze een actiescène in elkaar moeten knutselen, is het een ware
verademing om ‘Kung Fu Hustle’ te mogen zien, een prent die
werkelijk nóóit visueel onoverzichtelijk of verwarrend wordt. Chow
werkt met wide shots, slow-motion en een combinatie van de twee om
de logica achter elke beweging in elke actiescène duidelijk te
maken. We begrijpen altijd waar de personages zich bevinden, wat ze
aan het doen zijn en waarom. De actie mag dan wel (bewust) absurd
zijn, maar ze blijft steeds inzichtelijk – dat is meer dan je zelfs
van George Lucas kunt zeggen.

‘Kung Fu Hustle’ is een heerlijk bizarre komedie, met een
oneerbiedig toontje en gevechtsscènes om u tegen te zeggen. Stephen
Chow heeft de conventies van drie of vier genres in een blender
gestopt en iets gecreëerd dat helemaal zijn eigen stempel
meedraagt. Ga er maar eens aanstaan.

http://www.kungfuhustle.co.uk/

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Schrijf uw reactie
Vul hier uw naam in

17 + zestien =