Bel Jazz Fest :: Jazz in tijden van corona

De gevolgen van de corona crisis op de muziekindustrie zijn nauwelijks te overzien. Optredens, de belangrijkste vorm van inkomsten voor muzikanten, zijn tot nader order niet mogelijk en het is nog maar de vraag hoe en in welke mate daar in de nabije toekomst iets aan gedaan kan worden. Bij de pakken blijven zitten lost niets op en dus werkten de organisatoren van 11 Belgische jazzfestivals samen om het Bel Jazz Fest boven de doopvont te houden. Vanuit het Brusselse Flagey-gebouw worden op 29 en 30 mei een reeks optredens van Belgische jazzmuzikanten via livestream de wereld in gestuurd. 

BRAND! Mechelen, Brosella, Brussels Jazz Festival, Brussels Jazz Weekend, Jazz à Liège, Gaume Jazz Festival, Gent Jazz, Jazz Brugge, Jazz Middelheim, Leuven Jazz en Tournai Jazz Festival. Enkele daarvan moesten dit jaar noodgedwongen het bordje “afgelast” bovenhalen. Ze staken de koppen bij elkaar om te kijken hoe ze de bloeiende Belgische jazzscène in de kijker kunnen zetten. Want het zijn natuurlijk niet enkel de muzikanten die getroffen worden, maar ook de werkers achter de schermen: de geluids- en lichttechnici, leveranciers, en vele andere. Om die hele scène te ondersteunen komen ze op de proppen met een tweedaags livestream-festival dan op 29 en 30 mei een mooie staalkaart toont van wat er leeft in de Belgische jazz. 

Vanuit 6 zalen in het Flagey-complex treden over die twee dagen in totaal 24 acts op. Wie een ticket koopt steunt niet alleen de muzikanten maar kan die twee dagen (en tot een week nadien) genieten van een resem concerten van interessante vaderlandse artiesten, van grote namen tot minder voor hand liggende keuzes. De grootste namen op de affiche zoals het An Pierlé Quartet of Nordmann — die in het najaar hun nieuwe album In Velvet uitbrengen — behoeven hier geen introductie meer, maar wij richten graag even de schijnwerper op een aantal andere muzikanten die meer dan de moeite van het beluisteren waard zijn.

Het trio Hermia-Mohy-Gerstmans duikt diep in de traditie van de jazz. Het trio van Manuel Hermia (sax), Pascal Mohy (piano) en Sam Gerstmans (contrabas) brengt intieme, doorleefde versies van klassieke nummers uit het Great American Songbook van o.a. Mal Waldron en Hoagy Carmichael. Een teletijd-machine naar een rokerige nachtclub ergens begin jaren ‘50. Het Gentse drietal De Bieren Gieren van Fulco Ottervanger (keyboard), Lieven Van Pee (contrabas) en Simon Segers (drums) heeft ondertussen al een reeks knappe albums uitgebracht die hen een prominente plaats binnen de Belgische jazz opleverde. Een trio dat blijven op zoek is naar een nieuw geluid. Begin volgend jaar komt er een nieuw album uit, benieuwd of ze al een tipje van de sluier zullen oplichten. 

Pianiste Eve Beuvens focust tegenwoordig vooral op solo performances. Ze zoekt inspiratie binnen en buiten de jazz, haar pianospel voelt warm aan en  wordt gekenmerkt door een schijnbaar achteloos aandoende naturel. Referentiepunten gaan van de onvermijdelijke Thelonious Monk tot Keith Jarrett. Het kwartet The Brums toont waarom hun thuisbasis Luik ook wel de Vurige stede genoemd wordt. Hier wordt duchtig buiten de lijntjes gekleurd. Het is jazz, maar tegelijk ook elektronische muziek, industrial en zelfs hip hop. Ze mikken ongegeneerd op de benen. Jazz als uitbundige dansmuziek. Daarvoor zorgen Alain Deval (drums, elektronica), Adrien Lambinet (trombone, FX), Antoine Dawans (trompet, synths) en Clément Dechambre (saxofoon, synths).

Het is u vergeven als u bij het vermelden van de accordeon spontaan wat ongemakkelijk wordt. Onterecht, want net zoals de Zwitser Mario Batkovic zorgt ook onze eigen Tuur Florizoone voor een herwaardering van het instrument. Het bekendst is hij van zijn soundtrack bij de film Aanrijding In Moscou maar ook los daarvan zorgt hij met performances tussen jazz, folk en wereldmuziek in voor muziek die je helemaal opslorpt. Cinema Paradiso — Kurt Van Herck (saxofoon), Eric Thielemans (drums, percussie) en Willem Heylen (gitaar) — pakt uit met een combinatie van nummers van drummer Paul Motian, jazz standards en eigen werk. Rustgevend en zalvend.

Van verschillende walletjes eten, dat is wat de Brusselse pianist Casimir Liberski doet met zijn trio dat verder nog bestaat uit Cyrille Obermüller (contrabas) en Samuel Ber (drums). Is het jazz, fusion of rock? Het is in ieder geval altijd weer een belevenis. Jazz als wereldmuziek? Daarvoor moet je dan weer bij het kwintet Compro Oro zijn. Van Cuba over West-Afrika tot het Midden-Oosten, de band rond vibrafonist Wim Segers zorgt ongetwijfeld voor de meest groovy performance. 

En dan is er natuurlijk de rest van de affiche met artiesten van divers pluimage als Bert Cools, Lubiana, Mâäk Quintet, SCHNTZL, Antoine Pierre Urbex, Esinam, DJ Alia, Bram De Looze, Jean-Paul Estiévenart Quartet, Glass Museum, Anneleen Boehme, N∆BOU, Commander Spoon en Karen Willems. Diversiteit troef dus. 

Praktisch

De optredens worden uitgezonden op 29 en 30 mei vanaf 18u. Tickets zijn te koop via www.jazz.be voor amper 15 euro voor het hele festival (met een mogelijkheid om vrijblijvend een extra donatie te doen om de jazzscène in België te ondersteunen). Vanuit zes zalen in het Flagey-complex worden de optredens — soms gelijktijdig — gestreamd waarbij de toeschouwer vrijelijk kan switchen tussen de locaties. De concerten blijven overigens nog een week na het concert toegankelijk waardoor niemand iets hoeft te missen. De Belgische jazz leeft, ook in tijden van corona. 

 

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Schrijf uw reactie
Vul hier uw naam in

2 × drie =