FESTIVALPARCOURS: Artefact Music Festival 2016

Elk jaar in februari opent het STUK in Leuven zijn deuren voor het grootschalige expo Artefact, dat telkens op de grens tussen kunst en wetenschap probeert te balanceren. Onder de noemer Up In The Air wordt dit jaar zowel de poëzie als de lelijkheid van de lucht onderzocht en uitgebeeld. Daaraan is traditioneel ook een muziekfestival aan verbonden, waar drie dagen lang opkomende namen en gevestigde waarden uit de elektronica- en ambientwereld hun ding komen doen. Ook dit jaar kwam het STUK weer met een zeer mooi programma op de proppen. “Centraal daarbij staan altijd vernieuwing en werken in de breedte”, zegt programmator Gilke Vanuytsel. De hele affiche is een echte aanrader, maar de volgende namen mag u daarbij zéker niet missen.

Fis – donderdag – 21u30

Fis is het alias van de opkomende jonge hond Oliver Peryman, een Nieuw-Zeelander die enkele jaren geleden opdook met een paar door drum-‘n-bass beïnvloedde singles. Sindsdien bracht de man twee EP’s uit op het label Tri Angle, broedplaats van de meer interessantere duistere elektronica van de laatste jaren, en dat heeft Peryman duidelijk uit zijn schulp getrokken. Vorig jaar presenteerde hij op het label Loopy zijn eerste langspeler The Blue Quicksand Is Going Now, waarop de muzikant zijn geluid opentrok en een donkere plaat vol met onheilspellend en dreigende beats afleverde dat duidelijk in bed gelegen had met de muziek van pakweg The Haxan Cloack of Forest Swords (zie ook de meest recente plaat van Balam Acab, dat andere Tri Angle-paradepaardje). Wij zijn in ieder geval heel benieuwd of hij die duistere sfeer ook live over weet te brengen.

Samuel Kerridge – vrijdag

“Samuel Kerridge Presents Fatal Light Attraction” heet het optreden van de Britse producer voor de volledigheid. De man presenteert hier dan ook een samenwerking met kunstenaars Andrej Boleslavský en Mária Júdová om een totaalconcept van beeld en geluid uit de werken. Kerridge draait al enkele platen zijn hand niet om voor een stevige portie gewelddadig industrieel lawaai en noiserige techno, en dat zal ook hier niet anders zijn. Begeleid door een spel van licht en donker, belooft dat in ieder geval een bezwerende trip te worden. “Heel veel artiesten waar wij mee werken zijn daar mee bezig”, zegt Vanuytsel, “en zeker bij Kerridge is dit het geval”. De donderende, brute klanken beloven daarbij ook een intense lichamelijke ervaring te worden, iets waar het kunstencentrum sowieso veel mee bezig is volgens Vanuytsel. Diezelfde avond zal trouwens ook Shapednoise met veel plezier uw enkeltje richting krochten van de ziel van een soundtrack voorzien.

Rafael Anton Irissari – zondag

Over het algemeen richt het festival zich vooral op elektronische muziek, maar zondag is daarbij toch vooral gereserveerd voor ambient en modern klassiek. Rafael Anton Irissari bijvoorbeeld maakt al jaren grote sier met zijn ambient- en dronemuziek, niet enkel als muzikant maar ook als producer. Zo zat hij al in de studio met bijvoorbeeld Benoît Pouilard, en ook live werkte hij al samen met onder andere Grouper. Vorig jaar bracht hij zelf nog het bloedmooie A Fragile Geography uit, één van de toppers binnen het genre van vorig jaar. Live dompelt hij de zaal onder in een bed van zachte geluidsgolven die hij met allerlei effectenpedalen en loopstations uit zijn versterkers tovert. Dit wordt ongetwijfeld een optreden om even stil van te worden.

Ansatz Der Maschine – zondag

Ook op Belgisch vlak heeft het STUK weer een paar mooie namen geprogrammeerd (Kiss The Anus Of A Black Cat! Amatorski!), maar wij zijn uiteindelijk toch het meest benieuwd naar het concert van Ansatz Der Maschine, en wel om twee redenen. Ten eerste is er de prachtige nieuwe vierde plaat Tattooed Body Blues, waarop Mathijs Bertel, spilfiguur van de band, meer dan ooit de Song centraal laat staan. Het resultaat is verbluffend mooi. Ten tweede zijn optredens van de band ook altijd een totaalervaring waarbij mooie videobeelden een essentieel deel uitmaken van het concert. Wij laten ons in ieder geval graag meeslepen!

William Basinski – zondag

Basinski is zonder twijfel de meest prestigieuze naam op deze affiche. Zeker sinds het alom bejubelde The Disintegration Loops, waarvoor hij uit elkaar vallende, twintig jaar oude tapes in een oneindige loop opnam, is de man een begrip binnen de wereld van zweverige, melancholische soundscapes en ijle ambient. In de voorbije twee decennia bracht de man daarnaast een semi- oneindige stroom van releases uit. Meditatieve klanken worden tot in het extreme uitgerekt, tot de tijd er geen vat meer op lijkt te hebben en uiteindelijk volledig wegvalt. Voor wie zich even helemaal ontheemd wil voelen.

Naast de optredens organiseert het kunstencentrum bovendien Musicmakers Hacklab, een open labo gehost door de Duitsers Darsha Hewitt en Peter Kirn uit Berlijn. Het project kadert daarbij binnen het centraal thema van Up In The Air. De bedoeling is mensen met een heel verschillende artistieke en technische achtergrond, zowel muzikanten als wetenschappers die met bijvoorbeeld aerodynamica bezig zijn, samen te laten experimenteren met geluid en de rol die lucht speelt in het maken en overbrengen van muziek. De inschrijvingen zijn helaas afgelopen, maar op zondag 21 februari, de laatste dag van het festival, vindt om 12 uur wel een toonmoment plaats in het café van het STUK.

Het Artefact Music Festival vindt plaats op donderdag 18, vrijdag 19 en zondag 21 februari in kunstencentrum het STUK in Leuven. Voor elk van de dagen zijn nog kaarten beschikbaar.

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Schrijf uw reactie
Vul hier uw naam in

een × vijf =