Een dubbelcd. Twee blinkende schijfjes. Dat is wat volstaat om het volledige werk van Robert
Johnson te vatten. En toch was dat genoeg om verschillende generaties te inspireren en ruim 75 jaar
na zijn dood nog tot de verbeelding te spreken. Met het prachtige Love in Vain als meest
recente gevolg.
Het levensverhaal van Robert Johnson is dan ook een dankbare en nog niet kapot beschreven
bron om uit te putten. Jean-Michel Dupont kroop in de pen om, vanuit het standpunt van een
ongewone verteller, het leven van Johnson uit de doeken te doen. Hoewel de vertelstijl ontdaan is
van alle franjes -het verhaal telt bovendien zelfs amper een goede vijftig langwerpige platen- doet
Dupont dat met een sinistere precisie.
Die wordt mede versterkt door het tekenwerk van Mezzo. De Franse tekenaar krijgt, dankzij de
vormgeving van het boek, de kans het leven van Johnson te reconstrueren in fraaie, sprekende
beelden die het midden houden tussen klassieke zwartwit-film en ouderwetse houtsnedes.
Zoals bij Bound for Glory oer-folkklanken van de pagina’s spatten, zo dwarrelen hier
bluesnoten uit het papier. Door zijn grote tekeningen zuigt Mezzo je helemaal het verhaal in, zodat
je met Johnson van het zuiden naar New York reist en weer terug, je samen met de jonge muzikant
proeft van geestrijke drank, gewillige vrouwen en onverwoestbare muziek.
Dat laatste blijkt uit het feit dat, hoewel zijn naam zelden op overzichtslijstjes voorkomt,
Johnson nog steeds relevant is. Zoals aan het slot getoond wordt, loopt er een duidelijke lijn van
Johnson naar Eric Clapton en The Rolling Stones en van via hen is Johnson ook nu nog verbonden
met een grote groep muzikanten die hopen op hun manier een nieuwe invulling te geven aan het
oerrecept van Johnson.
Dat hij niet alleen muzikaal van grote invloed is, maar eveneens door zijn levenswandel, hij
tekende voor een eerder uitzonderlijk bestaan, met -vermoedelijk als een van de eerste- een
voortijdig einde op zijn 27ste, maakt dat Johnson een voorafspiegeling was van de muzikale cultuur
zoals die vanaf het midden van de vorige eeuw tot volle wasdom zou komen. Dat die man vandaag
op dergelijke fraaie manier opnieuw onder de aandacht gebracht wordt, is niet alleen een zegen voor
de stripwereld, het brengt hopelijk ook enkele nieuwsgierigen in de richting van ’s mans verzameld
werk.