Bring Me The Horizon :: Sempiternal

Met hun vierde plaat wilden de vijf jongens van Bring Me The Horizon, een beetje de Justin Biebers van de metalscene, een volwassen geluid laten horen. Daarvoor gebruiken ze, meer dan ooit tevoren, epische en elektronische elementen, met gemengde resultaten.

Leuk weetje: de bandnaam is afkomstig van een bekende quote (“Now, bring me that horizon”) uit de eerste Pirates Of The Caribbean. Het blijft een opmerkelijk gegeven voor een hondsbrutale band die de metalwereld sinds 2004 verblijdt met een mix van metalcore en death metal. De band uit Sheffield maakte voor het eerst naam met Suicide Season in 2008. Dankzij nummers als “Chelsea Smile” en “Diamonds Aren’t Forever” ontpopte Bring Me The Horizon zich tot de ultieme beukband voor de jongste generatie metal- en hardcorekids. De echte doorbraak volgde in 2010 met There Is A Hell, Believe Me I’ve Seen It. There Is A Heaven. Let’s Keep It A Secret. De band werd vooral in Engeland geprezen om zijn experimenteerdrift, hoewel symfonische invloeden en koorgezangen niet bepaald revolutionair zijn. Als je bijvoorbeeld Bleeding Through kent.

Anno 2013 is de band ambitieuzer dan ooit. Met Terry Date, de legendarische producer die Slipknot, Deftones en Limp Bizkit een toegankelijkere sound gaf, dook Bring Me The Horizon de studio in om te werken aan een nieuw geluid, naar eigen zeggen geïnspireerd door soundtracks van de films 28 Days Later en The Beach van Danny Boyle. De volgetattoeerde frontman Oliver Sykes en zijn gevolg hebben hun zinnen op ‘stadion(metal)core’ gezet. Minder rechttoe-rechtaangitaargeweld, meer melodie en gelaagdheid (onverbloemd: een poppy geluid). Resultaat: Bring Me The Horizon klinkt bij momenten als een loodzware versie van Linkin Park.

En als je de platvloerse dubstepintro “Can You Fell My Heart” hoort, lijkt Skrillex niet ver weg. Jawel, om die elektronische toevoegingen verder in de verf te zetten, werd zelfs een fulltime keyboardspeler/programmeur aangeworven. Met “The House Of Wolves” wordt pas duidelijk waar Bring Me The Horizon naartoe wil: de catchy refreinen, die we al gewoon waren van de vorige plaat, nog grootser doen klinken. Goed nummer dus, zeker om een uitgelaten massa mee te entertainen. Maar door de zwakke, eentonige gitaren vallen de strofes wel meteen als kaartenhuisjes in elkaar.

“Empire (Let Them Sing)” is dankzij de atmosferische keyboards en epische vocalen de meest bombastische track van de plaat. Hoewel het geheel iets te veel weg heeft van Linkin Park — het lijkt echt alsof Chester Bennington vanaf de derde minuut meezingt –, is het een vrij overtuigend nummer. “Niet nadenken, gewoon beuken”, denken we even. Tweede single “Sleepwalking” sluit aan bij de bombastische stadioncore, opnieuw door de voorgeprogrammeerde keyboards.

Van “Go To Hell, For Heaven’s Sake” onthouden we dan weer niets. In de eerste single “Shadow Moses” zijn de meezingpartijen wel best te pruimen. “And The Snakes Start To Sing” ook, vooral het feit dat Sykes met zijn stem vooruitgang wilde boeken door véél naar Deftones’ Chino Moreno te luisteren. Bij “Seen It All Before” lijkt het opnieuw of je naar een plaat van Linkin Park luistert. Gelukkig is er nog “Antivist”, dat het meest aanleunt bij de stijl van de vorige plaat en balanceert tussen de agressievere, oudere en nieuwere, meer softe stijl. Idem voor “Crooked Young”; de irritante strijkerssamples moet je er dan wel bijnemen.

Tijdens het schrijven van de teksten voor “Hospital For Souls” moet Sykes iets te veel zelfvertrouwen hebben gekregen. De makke afsluiter staat voor zes minuten lang emotioneel getreuzel, met hilarische teksten (“Throw me to the flames! Watch me burn! Set my world ablaze! Watch me burn!”). Tekenend voor de ambitie van Bring Me The Horizon om een publiek nog makkelijker te bespelen? Je kan zeggen dat ze ten minste het lef hebben om minder heavy uit te pakken in die stoere metalscene. Maar het moet allemaal wel inspirerend blijven. Daar is de Engelse band niet in geslaagd.

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Schrijf uw reactie
Vul hier uw naam in

19 + zeven =