Ane Brun :: It All Starts With One

Scandinavië. Voor buitenstaanders is het een ietwat mysterieuze
regio in de periferie van Europa, met een afwijkend karakter. Een
gebied dat zowel sterk aantrekt als afstoot. Vooral de invallen van
de Noormannen op het einde van het eerste millennium staan nog in
ons geheugen gegrift, maar heden ten dage wordt het schiereiland
voornamelijk geassocieerd met positieve elementen: sociale
zekerheid, hoge welvaart en – laat ons eerlijk zijn – ook knappe
mensen. Stockholm is voor sommigen een paradijs op aarde:
kraaknette straten, met tal van designwinkels en musea, bevolkt
door mensen die schijnbaar uit een lifestyle magazine zijn
geknipt.

Het is eveneens de thuisstad van Ane Brun, een Noorse
dame die onze stereotypen over de regio alleen maar bevestigt:
blond, knap, slank en blauwogig. Ze verliet tien jaar geleden haar
vertrouwde Noorwegen om in Zweden te gaan wonen en werken als
voltijds muzikante. Haar latere succes heeft ze niet (enkel) te
danken aan haar fysieke voorkomen, maar is grotendeels het gevolg
van een boeiende muziekcarrière. Voor het album ‘A Temporary Dive’
uit 2005 ontving ze bijvoorbeeld een (Noorse) Grammy Award. Bekend
in Scandinavië, maar voorlopig nog niet helemaal doorgebroken in de
rest van het continent. ‘It All Starts With One’ is misschien de
beslissende stap in de goede richting.

Brun heeft voor ‘It All Starts With One’ heel wat aandacht laten
uitgaan naar een uniforme stilistische benadering van de tien
nummers op het album. Algemeen overheerst er een bijna sacraal
gevoel en ook in kleine details keert dat terug: de nagalm imiteert
het interieur van een kerk en de desolaat aanvoelende melodieën
lijken uit een religieuze context te zijn gehaald. Ook in een
weloverwogen keuze om een orgel te gebruiken, krijgt ‘It All Starts
With One’ een uitstraling van vroomheid mee.

‘These Days’ combineert dat sacrale gevoel met een vleugje
Scandinavische mystiek. De energie van het nummer is afkomstig van
een onrustig klinkende percussionist, die daarmee echter mooi
contrasteert met de rustige, vloeibare tonen op de orgel. Opener
‘These Days’ bekruipt en beneemt onmiddellijk de adem. Bij ‘Words’
gebeurt iets gelijkaardigs, ditmaal met een akoestische gitaar en
Bruns stem die nadrukkelijk aanwezig zijn. Ze pakt in de laatste
minuut ontwapenend uit met een bloedmooie kopstem die een hele tijd
blijft nazinderen.

‘It All Starts With One’ is een album dat de schoonheid van de
menselijke stem in de verf zet. Ane Brun is gezegend met een
begeesterende timbre, maar werkt ook samen met mensen die niet voor
haar hoeven onder te doen. De achtergrondzangeres op ‘Words’ doet
dat door haar stem met die van Brun in het refrein te verbinden,
terwijl een mannelijke gastzanger bij ‘Worship’ voor een
sprankelend contrast zorgt. Iedere zangstem op het album blinkt uit
door een vorm van zachtaardigheid, die voor even alles doet
vergeten. Een lange warme ademtocht.

‘Worship’ is niet enkel een geweldig duet tussen de twee
geslachten, maar laat zich ook opmerken door de subtiele wijze
waarop een atmosferische spanning wordt opgebouwd. Een aantal
strijkers verweven zich subtiel tussen de aanzet van het nummer
door, zonder het geheel te domineren. De gebroken structuur van
‘Worship’, met een intermezzo van tamboerijn en synthesizer, houdt
de luisteraar gedurende zes minuten betrokken in Bruns
leefwereld.

De single ‘Do You Remember’ zet zich enigszins af van de overige
nummers, door een bijzonder opgewekte boodschap. Ane Brun
verlevendigt de strofes van haar tekst of de tonen van de melodie.
De percussie zorgt voor de kers op te staart, in de vorm van een
opzwepend tromgeroffel.

Ritme in stem en muziek is een doorslaggevende factor bij ‘It
All Starts With One’. Neem nu de track ‘What’s Happening With You
And Him’. Het onheilspellende tempo dat vanaf het begin wordt
opgelegd, zorgt voor een verhoogde hartslag en verraadt
tegelijkertijd dat er iets staat te gebeuren. In de daaropvolgende
minuten komt een pracht van een nummer tot bloei. De korte
percussiestukken werken heart rushing, de fragiele stem
van Brun klinkt heart breaking en het meeslepende orkest
zorgt voor een heart crushing catharsis. “Let love show
its own face” zingt Brun wanneer het geheel op springen staat, maar
nooit volledig ontploft. Een climax?

De spanning is vervolgens weer verdwenen wanneer Brun tijdens
‘Lifeline’ een liefdesverhaal vertelt aan de hand van een
metaforisch verhaal over het schilderen van een portret. De keuze
van instrumentarium is hier ook bepalend: het zoete snaarinstrument
wekt een gepast gevoel van vertedering en warmte op. Brun klinkt
daarbij zo breekbaar als kristal, maar schittert zonder weerga
tegen een sobere achtergrond.

Grandeur is terug te vinden in het groots opgevatte ‘One’. Een
piano begeleidt Brun terwijl ze zingt “It all starts with one /
Everything comes from something”. Ondertussen barst het spektakel
op de achtergrond los: het orkest dringt zich op en werpt een
donkere schaduw over het lichtspel. Uiteindelijk verglijden voor-
en achtergrond in elkaar, om een finale confrontatie aan te gaan:
“Storms from dust / anger from fear / poetry from heartbeats /
revolution from dreams”. Ook hier is sprake van een climax die
nooit volledig bevredigt, maar eerder aanzet tot hunkeren naar
meer.

‘The Light From One’ gaat van start als een uitgeklede ballade,
die Brun de gelegenheid geeft om met een minimum aan begeleiding te
zingen. Enkel een piano vult het geheel op met een handvol
akkoorden en noten; daarbuiten staat Brun er grotendeels alleen
voor. Ze betovert de luisteraar met haar zachtaardige en breekbare
stem. Een uitstekende technische beheersing. In ‘Oh Love’
demonstreert ze dat door de heerlijke vibrato doorheen de strofes:
“Oh love, you covered my skin”. Het zoveelste nummer dat
ontwapenend werkt en tegelijk een gevoel van zekerheid geeft. Het
slotnummer sluit het geheel af met een song die subtiel speelt met
de getijden: de teruggetrokkenheid van eb (begin) en de
overrompeling van vloed (einde). Een laatste emotionele opwelling,
die ons niet onberoerd achterlaat. “I’m caught in your
undertow”

‘It All Starts With One’ is als een vijfenveertig minuten
durende hemelse droomslaap, waarin weinig of niets lijkt verkeerd
te gaan. Tien nummers uit een Scandinavische massief gehouwen en
meesterlijk geslepen tot glimmende diamanten. De perfecte popplaat?
Het komt gevaarlijk dicht in de buurt. Een van de meest charmante
vrouwenstemmen van de afgelopen jaren.

http://it-all-starts-with-one.com/

http://www.myspace.com/anebrun

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Schrijf uw reactie
Vul hier uw naam in

1 × drie =