Net als H8000-legende Liar trekt Heaven Shall Burn al vijftien jaar lang met bulderende melodieuze deathcore ten strijde tegen racisme en voor sociale rechtvaardigheid. Daarnaast sleept het metalfenomeen uit Oost-Duitsland het nationaal verleden, meerbepaald de onderwerping aan twee totalitaire regimes, mee in zijn muziek. Je zou voor minder historische beeltenissen aan diggelen willen slaan. En dát is wat Heaven Shall Burn op Invictus weer met verve doet.
Invictus is het derde deel van de Iconoclast-trilogie en de opvolger van Iconoclast (Part 1: The Final Resistance) uit 2008 en de spectaculaire live-dvd Bildersturm: Iconoclast II uit 2009. Op Iconoclast I werd het lyricaal register al verder opengetrokken naar geloof, filosofie en verzetshelden uit de Tweede Wereldoorlog. Neen, Heaven Shall Burn is geen band die een oppervlakkige oproep tot unity uitstraalt of roekeloze haat jegens de maatschappij predikt. Achter gewelddadige titels als “The Weapon They Fear” en revolutionaire slagzinnen à la We are the final resistance! schuilt wel degelijk een diepere filosofie. Of het nu de aartsmoeilijke omgang met het nationaal verleden of een verhaal rond beeldenverering en mythevorming is, tekstueel is het telkens spek voor de bek van het productieve vijftal uit Saalfeld.
Antigone uit 2004 was het eerste album waarmee Heaven Hall Burn zijn revolutionaire melodische deathcore de wereld instuurde. Vooral de harmonieuze gitaartandem en de screams van Marcus Bischoff waren toonbeelden van muzikaal talent. Terwijl een hoop bands tot op vandaag niet verder raakt dan een herhalingsoefening — versta: deathcore volgens de wetten van Despised Icon en consoorten — vindt Heaven Shall Burn zich keer op keer opnieuw uit. De drie intermezzo’s op Antigone, van IJslands componist Olafur Arnalds, zijn symbolisch voor hun onderscheiding van de rest.
De samenwerking met de IJslander wordt succesvol verdergezet. Invictus wordt namelijk geopend en afgesloten met een dramatisch werkstuk, voorzien van piano en strijkers, van dit IJslandse wonderkind. Vanaf “The Omen” breekt de hel dan weer open. Als een imposante draak spreidt Heaven Shall Burn zijn vleugels en houdt de band ons in bedwang gedurende enkele bewogen minuten. De loodzware basdrums, dreunende deathcore, angstaanjagende screams en bulderende gitaren naar Zweedse traditie, boren ons de dieperik in.
In het even woeste “Combat” ratelen het moordend gitaarwerk en blastbeatsessies aan een even verschroeiend tempo voort, al fleurt een solomoment heel even het nummer op. Maar dan moet dekking gezocht worden voor de twee grootste bombardementen. Het drumkanon en de tragische ondertoon in “Sevastopol” brengen ons achtenzestig jaar terug in de tijd, naar de verwoestende Slag bij Sebastopol. In “The Lie You Bleed For” wordt net als in “Combat” geëxperimenteerd met In Flames-achtige electro. Ook de weemoedige melodieuze black metal-invloeden bewijzen dat Heaven Shall Burn zijn muzikale radicalisering onverminderd verder zet. Intussen is de luisteraar weer opgefokt door het extreme drumgeweld van Matthias Voigt.
“I was I am I shall be” handelt over de moorden op Karl Liebknecht en Rosa Luxemburg. Ook in dit nummer klinken de gebroeders Bischoff (zang en bas), de gitaartandem Weichert – Dietz en Voigt tesamen als een geolied oorlogsvliegtuig. De gekozen thematiek grijpt ons ook bij de keel. Heaven Shall Burn blijft op tekstueel vlak een fenomeen.
Maar het verhaal is nog niet ten einde. Het epische “Buried In Forgotten Woods” gaat over de dramatische putsch tegen Salvador Allende. Op het einde van “Return to sanity” is de ontploffing de spreekwoordelijke kers op de taart. In“Of Forsaken Poets” horen we een speech van Hitler. En terwijl de laatste restjes vlees na de vuurzee wegsmeulen, biedt “Given In Death” ons nog een meeslepend duet van Bischoff met Sabine Weniger van Deadlock.
Heaven Shall Burn maakt zijn naam wederom letterlijk waar. De luisteraar brandt volledig op in het spervuur van metalcore, melodische death metal en deathcore. Voor Heaven Shall Burn hebben we alleen nog de volgende woorden veil: Victory is yours!.