All About Evil :: In The Absence Of Light Darkness Prevails

"Vast hadden de wateren ons meegevoerd,
had de kolkende stroom ons bedolven,
vast had ons levend bedolven
het water in zijn geweld."

Enige Bijbelkennis kan geen kwaad voor wie het Belgische All About Evil wil doorgronden. Per slot van rekening is er weinig dat met zekerheid over de groep gezegd kan worden behalve dan dat hij zijn Heilig Schrift kent. Het trio blijft immers karig met informatie en geeft op zijn debuut In The Absence Of Light Darkness Prevails bitter weinig prijs over zichzelf.

Dat All About Evil in de eerste plaats door een band als Mogwai beïnvloed is, wordt al vanaf de eerste noten duidelijk. Toch is het geen postwhatever dat de groep brengt, maar wel sfeerstukken, opgebouwd met en rond de verschillende gitaren. Geen sinecure want platen die louter op instrumentale gitaaraanslagen steunen, balanceren maar al te vaak op dunne koorden.

Snarenkunstenaars genre Six Organs Of Admittance, Sir Richard Bishop, Jack Rose,…slagen er dan ook vooral dankzij hun virtuositeit in om de luisteraar een album lang in de ban te houden. All About Evil ontwijkt die virtuositeit door resoluut voor ingehouden melodielijnen te kiezen, die voorzichtig met elkaar verstrengeld raken. Het volledig instrumentale In The Absence Of Light Darkness Prevails teert puur op (duistere) sferen en hint meer dan eens naar de zachte Mogwai ten tijde van Come On Die Young.

"Skills That Kill" bijvoorbeeld heeft één dronemelodie waarrond de andere gitaarpartijen zich nestelen opdat het bezwerende van de dominante gitaar niet zou verzanden in langdradigheid. "Total Harmonic Destruction" laat hard met zacht contrasteren en wil zo zijn prominente melodie wat extra vlees meegeven. De occasionele kinderstemmen (of zijn het gewoon gitaarsnaren die geschuurd wordenè) en andere geluidjes op de achtergrond geven het nummer een extra cachet. Jammer van de onnodige coda weliswaar.

Even dreigt de metaalmoeheid om de hoek te loeren tijdens "Among Pan’s Atom", een nummer dat het predicaat "niet onaardig" meekrijgt maar verbleekt in vergelijking met zowel het voorgaande als wat erna komt. "Persuit For The Pandemic Root" zit bijvoorbeeld opnieuw op het juiste spoor. Uiteraard is de techniek van dominante partij verweven met kleinere melodielijnen al gekend, toch blijft het werken.

Met "Somebody’s Definitely Watching Us" durft de band voorzichtig buiten de gekende paden te treden. De gitaren klinken ijler en daardoor ook dreigender dan bij de andere songs. Aan het stramien zelf is weinig veranderd maar door de klankkleur lichtjes aan te passen (althans bij de aanvang) weet de groep er wel de aandacht bij te houden. Ook bij "For Whomè" experimenteert de band ten langen leste met structuren. De afgebeten gitaren bewijzen dat het ook anders kan.

De traag meeslepende Mogwai is zoals gezegd zonder meer de grootste (of althans duidelijkst hoorbare) invloed op In The Absence Of Light Darkness Prevails geweest. Meer dan eens zal de luisteraar er zelf spontaan een rollende drum of kletterende cimbaal bij verzinnen. Toch hoeft zoiets niet als kritiek opgevat te worden, All About Evil heeft immers een wondermooie droomplaat uitgebracht die de luisteraar onderdompelt in andere sferen. Zodra de band wat meer zijn eigen stem(geluid) vindt, is er weinig dat hen nog zal tegenhouden.

All About Evil speelt op 28 maart 2008 in het keldertheater van het CC Gildhof te Tielt. De groep start zijn set om 22u00.

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Schrijf uw reactie
Vul hier uw naam in

vijf + 3 =