Net als in de filmwereld worden ook de commerciële stripverhalen steeds flitsender, heftiger en oppervlakkiger. Met dit vijfde deel van de reeks IRS (Internal Revenu Service) proberen tekenaar Bernard Vrancken en scenarist Stephen Desberg de reeks boven de grijze middenmoot van het business-thriller-genre uit te doen stijgen.
In navolging van de succesvolle collectie Spotlight van uitgeverij Dupuis, ging concurrent Lombard enkele jaren geleden van start met de collectie Derde Stroming. Deze collectie gaf eveneens onderdak aan actuele avonturenstrips met een neus voor wat jong, hip en modern is. Met reeksen als Vlad, Niklos Koda en James Healer wist de collectie meteen een ruim publiek aan te spreken, maar nergens oversteeg de kopie het origineel.
Ook de reeks IRS van Vrancken en Desberg wist niet meteen te overtuigen. De verhalen over Larry Max, inspecteur bij de controle op belastingfraude, waren weinig geïnspireerd en het hoofdpersonage zelf leek van bordkarton en spuide voortdurend clichématige filmmonologen. Dat de scenarist ook voor verfrissende strips als Kobe de Koe en Jimmy Van Doren verantwoordelijk was, leek bijna onmogelijk De zeer koele tekenstijl van Vrancken deed dan weer wat denken aan die van Manara (vooral de vrouwen natuurlijk, of wat dacht u?), maar overtuigde ook niet. De figuren oogden niet dynamisch en ook de decors wisten niet te overtuigen.
Gaandeweg raakten de beide auteurs echter meer op dreef en met dit vijfde deel, Silicia Inc. hebben ze zonder twijfel het beste album uit de reeks gemaakt. Max wordt ditmaal geconfronteerd met een spookbedrijf dat vanuit het Caraïbisch gebied opereert. Het spreekt voor zich dat ook deze keer witwaspraktijken en witteboordencriminaliteit hoogtij vieren. Wat dit deel echter een toegevoegde waarde bezorgt, zijn de nevenplots die scenarist Desberg rond de hoofdpersoon ophangt.
Larry’s verslaafdheid aan de callgirl Gloria kenden we al uit eerdere albums, maar wordt deze keer voor het eerst als chantagemiddel tegen hem gebruikt. Het maakt dat de spanning in dit deel toch wel hoger ligt dan in eerdere delen. Daarnaast leren we ook enkele stukjes uit Larry’s verleden kennen, wat je als lezer beter de kans geeft je in te leven in de gebeurtenissen.
De ontplooiing van de reeks IRS lijkt dus wat gelijk te lopen met die van de hele collectie Derde Stroming. Ook reeksen als Vlad (van Yves Swolfs en Griffo) en James Healer (van Swolfs en Giulio De Vita) vinden meer en meer hun draai en weten dan ook met elk deel hun publiek meer te overtuigen. Hopelijk kunnen Vrancken en Desberg in het volgende deel (dat het slot van dit verhaal bevat) deze positieve lijn doortrekken.