Af en toe imponeert een nieuwe strip schijnbaar vanuit het niets. Zo gebeurde dit met De meteoren. Meeslepend en steeds weer intrigerend, zo kan je dit album van Tommy Redolfi en Jean-Christophe Deveney zonder meer noemen. Concerto vertaalde nu deze Franse prijzenkaper.
Het was lang geleden dat een strip ons nog zodanig mee kon sleuren in sfeer en verhaal. Met De meteoren maakten tekenaar Tommy Redolfi en scenarist Jean-Christophe Deveney een indrukwekkend portret van een reeks mensen die, zoals de de titel al suggereert, slechts voorbijgaan. We krijgen als lezer een korte inkijk in een fragment van hun leven, maar elk van de personages is wel degelijk een mens met een eigen verleden, eigen wensen en frustraties. Het verhaal rolt langs deze mensen als een soort rijdende camera, houdt hier en daar halt en keert geregeld even op de stappen terug.
Deze specifieke vertelwijze wordt gecombineerd met een heel bijzondere setting. Een reeks verlaten plekken in het midden van dikke pakken sneeuw geven de beelden van Tommy Redolfi erg vaak de sfeer van een schilderij van Edward Hopper, een soort verlatenheid en tristesse. De scenarist heeft een reeks boeiende figuren gecreëerd, zoals de grote goedzak Floyd. Als lezer vonden we in elk van de figuren wel herkenbare elementen: goede karaktertrekken, maar even vaak kleine kantjes van de mens.
De meteoren heeft een enorm sterke flow in het verhaal. Hoewel dit boek meer dan 300 pagina’s dik is, blijft het van begin tot einde boeiend zonder een dip. Dat de auteurs voor deze strip op het meest recente festival van Angoulême de juryprijs in ontvangst mochten nemen, verbaast helemaal niet. Het meesterschap in deze dikke pil is indrukwekkend. Het is maar weinig stripmakers gegeven om op zo’n hoeveelheid bladzijden een strip te maken die nergens aan spankracht verliest, en om met zo veel personages toch elk personage voldoende aandacht te geven zodat het geheel in evenwicht blijft.
Hoewel De meteoren het eerste album van dit duo is dat vertaald wordt, hebben zowel Redolfi als Deveney al een mooi parcours op de teller staan. Tommy Redolfi debuteerde al in 2003, waarna een vijftiental andere albums volgden. Ook Jean-Christophe Deveney schreef al tal van stripscenario’s en debuteerde in dezelfde periode als Redolfi. Naast De meteoren werkten ze samen al aan andere strips, zoals Empire Falls Building. Toch is het pas met De meteoren dat de prijzen hun richting op gaan en ook de verkoop van hun werk aantrekt. Het is dan ook een meesterproef van tekenaar én scenarist die in perfecte symbiose werken. De meteoren is een blind aan te kopen strip. Niet tevreden, geld terug, zouden we kunnen beweren.



