Met Ring Circus presenteert Silvester voor het eerste een integrale uitgave van het debuut van Cyril Pedrosa. Hoewel de reeks, op scenario van David Chauvel, haar verdiensten heeft, biedt ze toch vooral een voorafspiegeling van Pedrosas latere indrukwekkende evolutie.
Nu Cyril Pedrosa tot de kroonjuwelen van de Europese strips gerekend mag worden – met dank aan moderne klassiekers als Portugal, Vier Jaargetijden of het monumentale tweeluik De Gouden Eeuw – pakt uitgeverij Silvester uit met een integrale uitgave van een van Pedrosa’s eerste strips, de vierdelige reeks Ring Circus.
Aan het begin van zijn carrière werkte Pedrosa vaak samen met David Chauvel voor de scenario’s. Samen maakten ze bijvoorbeeld ook de korte jeugdreeks De Spookbrigade, waarvan slechts een van de twee albums vertaald werd in de korte periode van de collecties Ukje en Pukje bij Dupuis. In Ring Circus zie je een artiest aan het werk die je van pagina tot pagina ziet groeien. In het eerste deel zitten we nog in de nasleep van de jaren ’90, met Franse fantasy die uitblinkt in felle kleuren en uitzinnige bedenksels. De wereld van Het Narrenschip van Turf lijkt hier nooit ver weg.
Door spontaan een medewerker van het Ring Circus te hulp te komen, werkt Jerold zich onbedoeld binnen in de circuswereld, samen met zijn goede vriend Anthonin. Wanneer het circus een onverwacht aanbod krijgt om te gaan optreden in het verre Ruskovie, sluiten Jerold en Anthonin zich aan bij de gemeenschap. De liefde komt hen tegemoet, maar de tocht naar Ruskovie zal heel wat meer met zich meebrengen dan dat.
Hoewel het meesterschap van Pedrosa in de tekeningen al merkbaar is, komt Ring Circus meer dan twintig jaar later toch een beetje gedateerd over. In tussentijd is Pedrosa geëvolueerd tot een compleet grootmeester, met verhalen die heel wat meer durven investeren in emotioneel sterk uitgewerkte figuren. Ring Circus blijft op dat vlak wat eenvoudiger en vlakker. Scenarist David Chauvel is verdienstelijk, maar toont zich toch ook nergens opvallend geëngageerd of geïnspireerd.
Tegelijk voorziet uitgeverij Silvester de integrale uitgave van de vier delen van een mooie uitgave in harde kaft met een stofwikkel. Een dergelijke luxueuze uitvoering is zeker niet onverdiend, maar dan toch vooral voor een strip die de voorbode was voor een uitzonderlijke creatieve ontwikkeling. In een soort gefantaseerde variant op de werkelijke wereld verandert deze Ring Circus dan ook in een sprookjesverhaal. Het zou overdreven zijn te stellen dat Ring Circus enkel de moeite loont als hebbeding voor de liefhebbers van Cyril Pedrosa, maar tegelijk zit de waarde van deze reeks nu toch vooral als voorafspiegeling van de latere ontwikkeling van haar tekenaar.