Fotografie is een kunstvorm zoals vele anderen. De pioniers van de fotografie in de negentiende eeuw hadden echter nooit kunnen vermoeden dat de omgeving waarin foto’s getoond werden ooit nog bepalender zouden worden voor de ervaring van de foto’s dan deze laatste zelf. Exact rond dit soort immersieve fotografie op de scheidslijn van foto en evenement werkt en experimenteert de fotograaf Peter H. Waterschoot. Het Cultureel Centrum in Hasselt gaf een noodzakelijke ruimtelijke ondersteuning voor een kunstvorm die nog steeds veel weg heeft van een experiment.
Met deze expo gaat Waterschoot inderdaad voor een bijzondere scenografische presentatie van zijn nieuwe werk. Het immersieve karakter van de foto’s wordt onderstreept door verduisterde ramen en saffierblauwe wanden. De expo heeft niet voor niets als bijtitel Notte come neve. Het donker van een omgevormd theater leidt door een desoriënterende witte nacht, als het ware onder de vorm van een omzwerving, een trip door gangen en kamers.
De onderliggende bedoeling van de fotograaf bestaat erin om de bezoeker te onttrekken aan de waarneming en deze naar niet-plaatsen mee te nemen. De rede valt gedeeltelijk weg, de weg dient gezocht te worden, ieder object krijgt een andere dimensie, een ander gevoel, en een andere sensulaiteit.
De vaststelling dat een deel van de inspiratie uit het Japonisme komt is terecht. Net zoals in Japan geeft de kunstenaar hier een andere betekenis aan het begrip leegte. Leegte vormt de aanzet tot het ontdekken van iets nieuws, een nieuwe dimensie, een nieuwe perceptie.
In die zin is de tentoonstelling geslaagd, maar ze is waarschijnlijk enkel geslaagd uit het standpunt van de kunstenaar zelf. Wat personen die de ervaring ondergaan ervan kunnen gebruiken blijft immers in het onbewuste.
Peter H. Waterschoot : The night is like snow (Notte come neve) loopt nog tot en met 20 februari 2022 in Cultureel Centrum Hasselt.