Ghost :: ”Iedereen zou door ABBA beïnvloed moeten zijn”

Vier naamloze monniken, één satanische kardinaal. Metalsensatie Ghost zocht het in religieuze hoek, en schopt het daar ver mee. Eind deze week staat de Zweedse band met Metallica in het Koning Boudewijnstadion, en dat is voor frontman Tobias Forge – die Cardinal Copia dus – geen eindpunt. “Ik ben al lang bezig met de volgende plaat en tour.”

enola: En plots sta je in een voetbalstadion. Ooit gedacht dat het zover zou komen?

Tobias Forge: “Neen. Je kunt dromen, natuurlijk, en eraan werken, maar je weet dat het niet evident is. Toen ik een kind was, dacht ik dat succes iets was wat je van het ene op het andere moment overkwam, nu weet ik dat het niet zo is. Jawel, toen ik onze eerste songs op MySpace postte, ging het even snel. Dat was letterlijk wat ze in het Engels een ‘overnight success’ noemen. Ik ging slapen, stond op, en er waren al berichten van platenfirma’s. De eerste stapjes naar het succes waren er dus heel snel, maar daarna volgen er nog heel veel voor je gevestigd bent, en die gingen een pak trager. Het is hard labeur geweest om hier nu te raken, maar het werpt resultaat af: langzamerhand kruipen er grotere en grotere zalen in ons tourschema, zoals bij jullie de Lotto Arena, en nu deze tour met Metallica.”

enola: Ghost is je zesde band. Weet je waarom deze wel aansloeg, en de eerdere niet?

Forge: “Niet helemaal. Ik wist dat dit project voor mij helemaal klopte, en ik zag wel dat ook vrienden er goed op reageerden. Ze vonden het tof op een heel andere manier dan ze al mijn andere groepjes tof vonden. Het had ook meteen een imago, en dat was belangrijk. Een goed beeld heeft me altijd gefascineerd, dus deze band móest theatraal zijn. Al van toen we de eerste demo’s opnamen, hoorde ik dat we het niet verkocht kregen zoals we eruitzagen.”

enola: Dus werd je een soort anti-paus met geschminkt skeletgezicht?

Forge: (gniffelt) “Mijn roots liggen in de black metal. Dat soort satanistische beelden zit me in het bloed. Het was duidelijk dat we iets met de kerk gingen doen, dus moesten de muzikanten wel naamloos en gezichtsloos als monniken worden. En die hadden een voorganger nodig, een priester. Neen: een paus. Natuurlijk! En zo werd Papa Emeritus geboren, die met elke plaat een nieuwe incarnatie kreeg.”

enola: Als de titel van jullie laatste plaat Prequelle is, waarop is die dan een inleiding?

Forge: “Er zit een soort van chronologische orde in onze albums, en deze past eigenlijk voor onze vorige Meliora. Vandaar: een prequel, zoals in de film.”

enola: Meteen werd ook een nieuw imago geïntroduceerd. De zombiepausen  Papa Emeritus I, II en III werden met pensioen gestuurd, en vervangen door je nieuwe personage Cardinal Copia. Waarom?

Forge: “In de vorige tours werden de pausen altijd geïntroduceerd nadat ze hun taak hadden gedaan, als ze al Paus waren. Deze kardinaal zal zijn sporen nog moeten verdienen, en als hij het goed doet, dán mag hij misschien ook Paus worden. Daarvoor zal hij niet alleen commercieel succes moeten boeken, maar ook vuile taakjes voor ons opknappen.”

enola: Op dat eerste vlak doet hij het dus niet slecht: jullie zijn groter dan ooit. Denk je dat het kardinaalspersonage gemakkelijker verteerbaar is voor het grote publiek?

Forge: “Dat weet ik oprecht niet. De Papa’s hadden visueel een veel sterker imago dan de Kardinaal. Ik denk dat hij veel indrukwekkender zal worden als hij zijn gezichtsbeschildering zal krijgen en zijn Paus-imago. Maar je hebt gelijk, we verkopen nu meer platen dan vooraf. Ik weet het dus niet, misschien heeft het ermee te maken dat je het gezicht van de zanger nu wel kunt zien.”

enola: Je verschoof de Paus-rol tijdelijk naar een nieuwe saxofonist, en voegde ook twee keyboard-‘Ghaulettes’ toe. Je wilde muzikaal verbreden?

Forge: “Dat heb ik altijd al willen doen, het was wachten tot ik ook meer muzikanten kon betalen. Vroeger moesten we dingen op band laten meelopen om het geluid te krijgen dat ik wilde, nu kunnen we alles live spelen.”

enola: Is het eigenlijk gemakkelijk om muzikanten te overtuigen naamloos en gezichtloos bij jou te komen spelen?

Forge: “Neen. Het is niet moeilijk om mensen te vinden die in de band willen zitten, maar het is de voorbije jaren gebleken dat het niet gemakkelijk is te vermijden dat ze die beslissing betreuren. Want het vraagt wel een speciaal soort muzikant om dat leuk te vinden. Dit beroep is nu eenmaal nogal aantrekkelijk voor mensen die – net zoals ik – een beetje exhibitionistisch zijn, en zichzelf willen bewijzen. Ik moet het ook doen hoor, mijn ego opzijzetten om in een personage te stappen. Het gaat niet anders bij Ghost. Gelukkig zijn er ook anderen. Er bestaan mensen die graag muziek maken zonder dat ze daarom gezien moeten worden. Hoe vreemd het ook klinkt.”

enola: Jij werd zanger, omdat niemand anders aan wie je het aanbood toehapte. Voel je je ondertussen goed in die rol?

Forge: “Ja hoor. I love my job, maar tegelijk voel ik me nog altijd geen zanger. Ik glij zonder problemen in de rol van één van de Papa’s of de Kardinaal, maar ik zou nooit de frontman van een andere band willen zijn, tenzij ik ook gitaar mocht spelen. Dat mis ik immers nog het hardste: gitaar in het kruis en rammen. Het is iets wat ik nog weleens wil doen, en dan gewoon wat achtergrondzang erbij. Niet op de voorgrond moeten staan is ook best cool.”

enola: Jullie worden soms ‘het ABBA van de metal’ genoemd, en dat wordt niet altijd als compliment bedoeld. Jullie hebben dan ook een popkantje, hé.

Forge: “Natuurlijk, en ik had ook nooit verwacht dat dat zo polariserend zou werken. Toen we onze eerste plaat hadden opgenomen hoorde ik gewoon muziek als die van Demon. Dat was de grap: we zouden een band worden die klonk als zo’n classic rockband, gekruist met het geluid van Angelwitch, en eruitzag als de SS; een perfect geluid met een perfect imago voor dat soort muziek. Iets met poppy refreinen, maar toch nog steeds metal. Want natuurlijk ben ik beïnvloed door ABBA. Iedereen in Zweden, en eigenlijk ook in de rest van de wereld, moet dat zijn.  Die vier zijn royalty. Het is ongelofelijk wat zij hebben gemaakt.”

enola: Vorig jaar lieten we op enola wat experts aan het woord, op zoek naar wat de nieuwe generatie metalheadliners zou kunnen worden. Jullie naam stond prominent op het lijstje. Terecht?

Forge: “Ik hoop het. We hebben er al wat van mogen proeven, maar het kan nog beter. En de enige manier om nog beter te worden is het te doen. Daarom doen we ook het voorprogramma van Metallica, om te leren spelen in echte arena’s en stadions. Pas als je iets avond na avond doet, leer je het echt. Dan leer je wat werkt en wat niet werkt, wat je beter laat…”

“Ik bekijk bands ook altijd met zo’n oog, net omdat ik zo geïnteresseerd ben in het idee van rock als performance. Ik heb al veel geleerd door video’s, en later concerten van Metallica te zien. Doorheen de jaren hebben we al vaak met hen gespeeld, en ik begon ook te letten op hoe zij dingen organiseren. Een kleedkamertje achter de drumkit: interessant. Zo kreeg ik ook door dat wanneer zij twee nummers aan elkaar mixen door Kirk Hammett al gitaarsolerend alleen achter te laten, dat vooral is omdat de rest van de muzikanten dan snel iets anders kan doen, van gitaar wisselen, bijvoorbeeld. Dat soort praktische zaken vind ik heel interessant.”

enola: Je hebt op het podium gestaan met Phil Anselmo van  Pantera, Dave Grohl producete een EP van jullie,… Knijp je jezelf dan in de arm?

Forge: “Absoluut. Er zijn momenten dat een glimp van wat we bereikt hebben plots doordringt, maar ik wil het niet vanzelfsprekend vinden. Het gebeurt echter wel dat ik denk dat het oké zou zijn als alles nu tits up zou gaan, want we hebben het sowieso al geweldig gehad. Maar zo werkt het niet. Als creatieve geest ben je nooit op een eindpunt, je ziet altijd opnieuw wat je daarna wilt doen. Zo is het met mij ook. Ik ben nu al aan de volgende plaat en tour aan het denken, want als er één ding is waar ik me van bewust ben, dan is het wel dat je het ijzer moet smeden als het heet is. Het is niet gezegd dat mensen binnen vijf jaar nog in Ghost geïnteresseerd zullen zijn, dus het moet nu gebeuren.”

enola: Klopt het eigenlijk dat Dave Grohl met jullie op het podium heeft gestaan?

Forge: “Jawel. Hij heeft bij ons gedrumd als ‘nameless ghoul’. Yup, dat is vrij cool.” (lachje)

enola: Tot slot: ergens in Chicago bestaat een burgertent die een “Ghost-burger” heeft ontwikkeld. Weet je wat erop ligt?

Forge: “Ja! De burger was van lamsvlees met daarop geitenkaas, en er was een sausje van rode wijn, en een hostie. Dat is wat me nog herinner. We hebben ze gegeten toen we in Milwaukee of Madison waren, en iemand had ze van Chicago tot daar gereden. Ze waren helaas behoorlijk koud, dus, maar het viel mee. Ik ben er zeker van ’t warm geweldig smaakt.”

Ghost speelt op 16 juni in het voorprogramma van Metallica in het Koning Boudewijnstadion, Brussel.

 

recent

When the Light Breaks (Ljósbrot)

Om een goede voedingsbodem te vinden voor zijn films,...

Mogwai

17 februari 2025Ancienne Belgique, Brussel

De nieuwe plaat The Bad Fire werd nog maar...

Pothamus :: Abur

Pothamus: het woord alleen al klinkt als iets zwaars,...

Gabriel Rios

14 februari 2025Het Depot, Leuven

Met Playa Negra trakteerde Gabriel Rios ons in de...

Heartworms :: Glutton For Punishment

Ze schaafde er bijna drie jaar aan, maar haar...

verwant

Eindejaarslijstje 2022 van Philippe Nuyts

Globaal gezien wint elk jaar tegenwoordig een lelijkheidsprijs. De...

Ghost :: 5 februari 2019, Lotto Arena

Marilyn Manson zal het niet graag horen, maar le...

Affiche Graspop nagenoeg compleet

Een nieuw jaar, een nieuwe lijst namen voor Graspop...

Meer dan 40 namen erbij voor Pinkpop

Na de bekendmaking van de headliners Red Hot Chili...

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Schrijf uw reactie
Vul hier uw naam in