Jozef Van Wissem :: 17 maart, 2016, Balzaal Vooruit

Wie donderdagavond afzakte naar de Balzaal van de Vooruit was getuige van een schitterend optreden van Jozef Van Wissem, de naar Brooklyn verhuisde Nederlandse luitspeler. Hoezo, enkel met een luit?

Is dat geen instrument dat we associeerden met abdijen, kastelen en minstrelen? Wel ja, tot Van Wissem is er zijn levensmissie van maakte om het instrument van zijn bestofte imago af te helpen. Hij is dan ook de hoofdreden waarom we naar de Consouling Sounds-labelnight in de fijnste zaal van de Vooruit afgezakt zijn. En we zijn blijkbaar niet alleen. Bovendien heeft de van oorsprong Maastrichtenaar met When Shall This Bright Day Begin (alweer) een prachtplaat uitgebracht.

Op dat album leunt Van Wissem naar goede gewoonte aan bij zowel minimalisme, folk, klassieke als avant-garde muziek, maar ditmaal klinkt het geheel iets toegankelijker en zelfs — om de woorden van collega (gp) te gebruiken — catchy. Deze uitzonderlijke muzikant brengt ook nog eens aan de lopende band platen uit. Maar je kan hem moeilijk beschuldigen van het herkauwen van ideeën, wel integendeel. Zo klinkt voorganger It Is time For You To Return helemaal anders en werd Van Wissem twee jaar geleden, samen met Sqürl, in Cannes (!) bekroond voor zijn soundtrackmuziek voor Only Lovers Left Alive — en nogmaals is een uitroepteken op zijn plaats.

In de Vooruit brengt Van Wissem een mooie samenvatting van zijn bijzonder uitgebreid repertoire. Zo komt aan het begin van de set Nihil Obstat uitgebreid aan bod. “How You Must Have Suffered” sluit naadloos aan bij het tien minuten durende, maar even sobere als bezwerende “Where You Lived And What You Lived For”. Ook “Apology” tovert op de armen kippenvel tevoorschijn.

Live is Van Wissem tegelijk een virtuoos, sfeerzetter en een intense muzikant. Hij is duidelijk fan van de betere donkere klanken, maar ook van klassieke gitaren, blues én rootsmuziek. Hij mag dan grof gezegd dezelfde, meditatieve en herhalende stijl aanhouden, toch kunnen nummers onderscheiden worden. Dat is dan ook meteen het antwoord op de vraag of zo’n muzikant zijn set boeiend kan houden.

Akkoord, “Ruins” is ondanks zijn conventionele structuur moeilijker te onderscheiden. Maar misschien moet Van Wissem Zola Jesus, die op de plaat het nummer inzingt, eens uitnodigen voor een tour? Stel je voor. Het sublieme “The Purified Eye Of The Soul Is Placed In The Circle Of The Eternal Sun” komt mede door de slide-stijl — bijna delta blues-achtig — wel volledig tot zijn recht. In een bevreemdend “Temple Dance Of Soul” bouwen elektronische (?) effecten en valse noten als het ware een spanningsboog op.

En Van Wissem schittert ook als zanger, hoewel hij niet over een pure zangstem beschikt. In “Love Destroys All Evil” wordt de melancholie daardoor nog meer versterkt, het maakt van “Detachment” zelfs een van de hoogtepunten van de set. Zoals bij Mark Kozelek (Sun Kil Moon) nestelen de spaarzame woorden van Van Wissem zich als een warm deken rond ons. Ook in afsluiter “Only Lovers Left Alive” vormen puurheid, naaktheid en soberheid de rode draad.

Als je er niet bij was: onderneem op z’n minst een poging om Van Wissems te laten doordringen. Zijn platen en optredens zijn als onthaastingsrituelen. Een artiest om te koesteren.

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Schrijf uw reactie
Vul hier uw naam in

elf − 4 =