Een fotostrip over een uitgeverij van strips. Wanneer de modellen dan nog de echte
medewerkers van de eigen uitgeverij Strip 2000 zijn, wordt het helemaal mooi. Vermeng dit
geniale idee met de kwaliteiten van fotostripmaker Ype Driessen en je hebt een humorstrip die
raak schiet.
Even speelde het idee door ons hoofd om deze recensie in de vorm te gieten van een
fotostrip. Meteen merkten we echter dat wat Ype Driessen met zijn werk doet bijzonder moeilijk
is en een perfect gevoel vraagt voor de structuur en opbouw van een grap. Dit is geen werk
voor amateurs zoals wij. Driessen maakt al vele jaren diverse reeksen van humoristische
fotostrips. Meestal vormt zijn eigen leven de meest uitgelezen bron van inspiratie. Ongeveer
een jaar geleden verschenen op de Facebookpagina van zijn vaste uitgeverij Strip 2000 echter
afleveringen van De Uitgeverij. In deze grappen gaat het om een fictieve uitgeverij met
een megalomane uitgever en zijn regelmatig morrende voetvolk, ook wel personeel genaamd.
Wat maakte deze afleveringen nu zo bijzonder? De acteurs op de foto’s waren steeds de echte
personeelsleden van Strip 2000. Met een fikse dosis zelfrelativering en voldoende expressieve
gelaatsuitdrukkingen onder de arm, verscheen wekelijks een aflevering van wat al snel
uitgroeide tot een kleine hype op de sociale media.
Het talent van Ype Driessen en de bereidheid van de Strip 2000-medewerkers om zich keer
op keer belachelijk te laten maken, zorgen ervoor dat eigenlijk alle afleveringen van De
Uitgeverij een scherpe satire over het uitgeversbedrijf vormen. Nu verschenen alle
afleveringen in een bundel, die bovendien als een eerste deel genummerd wordt. Het niveau
van dit album ligt erg hoog, met geen echte dieptepunten in de grappen. Toch geven de
afleveringen die de laatste weken online gepubliceerd worden de indruk dat de reeks beëindigd
zal worden op het hoogtepunt.
De echte ster van deze reeks is uitgever Peter van der Heijden. Hij speelt de rol van
uitgever Peter met verve. De heerlijke arrogantie en onverbloemde domheid van deze figuur
dragen bij tot de sympathieke uitstraling van Strip 2000, waarin men met zichzelf durft te lachen.
Dat ook andere auteurs uit de stal van Strip 2000 mee opdraven in de reeks, vergroot het
leesplezier alleen maar. De introductie van deze fotostrip is zonder twijfel een nieuwe sterke zet
van de actieve Nederlandse uitgever. Ze zijn al langer de actiefste speler op beurzen en de
sociale media. De Uitgeverij geeft hen een soort extra aaibaarheid en
aanspreekbaarheid die geen enkele andere uitgeverij aan haar lezers kan voorleggen. We
zouden graag een tweede deel van deze reeks zien verschijnen, maar tegelijk zou het beperken
tot één album wel een krachtig signaal zijn. De kwaliteit van Groots! wordt er bovendien
ook niet minder groots door.