Wastelandsfestival :: Toekomstmuziek aan de Gentse dokken

De muzikale fijnproevers van Subbacultcha België en creatievelingen van 019 slaan de handen in elkaar voor de vierde editie van Wastelandsfestival, op zaterdag 8 augustus aan de Oude Dokken in Gent. Omdat de acts wellicht (nog) geen belletje doen rinkelen, zetten wij ze allemaal op een rijtje.

Het concept is hetzelfde als vorig jaar: er wordt kwaliteitsvolle muziek aangeboden op een unieke locatie, meer bepaald de grindbakken in de oude havenbuurt van Gent (voor de Gentenaars: daar onder de blauwe kraan, ja) en dat in een uniek kader. Daarvoor zorgen jonge, beloftevolle kunstenaars. Mathieu Serruys staat in voor de videomuur in het gebouw van 019, Arnaud Vanrafelghem en Björn Kerckhof verzorgen de decoratie buiten. Om de innerlijke mens te versterken, is er biologisch én vegetarisch eten.

Over naar de muziek. Dé artiest die zeker zou kunnen scoren aan de Oude Dokken is de Ierse rapper Rejjie Snow, die wel eens de nieuwe Tyler, The Creator wordt genoemd. Maar ook fans van DOOM en Earl Sweatshirt mogen beginnen watertanden, want zijn hiphopmuziek wordt gekenmerkt door jazzy beats. Deze rijzende ster van de underground stond dit jaar al op Dour, maar heeft nog altijd maar één ep’tje en enkele singles uitgebracht. Dat debuutalbum mag er snel gaan komen.

Nog een act om naar uit te kijken is de Fin Jaakko Eino Kalevi. Deze voormalige trambestuurder destilleert een eigen, dromerig discogeluid uit invloeden als synth-pop, folk, funk en psych-rock. Iemand met neus voor experiment én sfeer dus. Na enkele singles en albums creëerde zijn dit jaar verschenen plaat, met tien nummers om zalig bij weg te dromen, eindelijk wat buzz. Jaakko Eino Kalevi mocht al de Eurosonic-editie van 2014 openen. Voor fans van Air, Sébastien Tellier en — waarom niet — Ariel Pink.

Is Rejjie Snow de nieuwe held van de hiphopunderground dan is Moly Nilsson uit Zweden de opkomende diva van de underground pop. Het eerste waar je aan denkt als je haar stem en beats hoort? Deze dame is hypnotiserend! Nilsson bracht vijf albums uit en speelde zelfs al twee keer in Gent, maar is nog altijd goed bewaard geheim. En nog leuker: ze werkt met minimalistische vintage elektronica. Dan heb je bij ons al sowieso een streepje voor.

Het steeds hipper wordende Communions komt uit het Denemarken van Iceage, maar laat u niet misleiden. Ook wie Beach House een warm hart toedraagt, mag zich in de handen wrijven, want de post-punk van dit viertal klinkt dromeriger, luchtiger en meer poppy dan zijn genregenoten. Wij zijn nu al dol op in reverb gedrenkte nummers als “Out Of My World” en “Summer’s Oath” en moet ook van deze act moet nog de eerste volwaardige plaat komen.

Last minute ingeroepen als vervanger voor Blaze Kidd, Uli K en Kamixlo: Dan Bodan. Oorspronkelijk uit Quebec, maar deze electropopper verhuisde even geleden naar Berlijn. Als er een man is die het less is more-principe hanteert, is hij het wel. Hij combineert spaarzame, doch overweldigende vocalen met even spaarzame beats. Genoeg om ons benieuwd te maken naar zijn live-prestatie.

Met Bright Entity en DSR Lines werden ook twee onbekende Belgische parels bevestigd. Het eerste duo maakt zoete, eighties synthpop. “Popmuziek voor Roland-dummies”, staat er op Facebook te lezen. Check maar “El Pauji” en u zal hen geen ongelijk geven. De tweede act is de helft van het Antwerpse duo Hare Akedod. De bebaarde David Edren maakt al twintig jaar analoge synthesizermuziek. Strak en helder: alsof een Aphex Twin staat te improviseren. Onlangs verscheen van DSR Lines (pour la petite histoire: de naam komt van een Oost-Duits havenbedrijf) zijn eerste vinylplaat III-II.

Tickets zijn nog te verkrijgen bij Counsouling Store in Gent of Veals and Geeks in Brussel of via de website van Wastelandsfestival.

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Schrijf uw reactie
Vul hier uw naam in

3 × drie =