A4 MULTIPLE (5) :: SMAK, Gent

In 2007 verscheen voor het eerst het multipeltijdschrift “A4”, een initiatief van kunststudent Lode Geens. Vanuit een ongenoegen met de op de markt gerichte kunstwereld verlangde hij naar betaalbare kunst. “A4” bevatte zeven gesigneerde kunstenaarsedities en werd op 50 oplagen gedrukt. SMAK presenteert nu de vijfde editie van dit multipeltijdschrift.

De eerste “A4” was een groot succes. Geens werkte samen met enkele medestudenten en jonge Antwerpse kunstenaars. Daarna werden de multipels steeds succesvoller. In de volgende jaren werd “A4” telkens voorgesteld in het M HKA. Onder meer Rinus Van De Velde, Freek Wambacq en Walter Swennen verleenden hun medewerking. Na de derde editie in 2009 stopte Geens er even mee, maar het ongenoegen met de kunstmarkt was er nog steeds en na vijf jaar pauze verscheen het vierde “A4”, ditmaal met betaalbare schilderkunst in de vorm van zeefdrukken.

Deze vijfde editie van “A4” bevat opnieuw papieren werken en draagt de ondertitel “The Dutch Connection”. De publicatie viert 20 jaar culturele samenwerking tussen Nederland en Vlaanderen. Alle betrokken kunstenaars zijn dan ook Nederlanders. Het enige criterium voor de kunstwerken is het formaat: ze moeten de grootte van een A4 hebben of in een A4-mapje passen. Dat er binnen het papieren medium een grote diversiteit mogelijk is, tonen de zeven werken zeker aan: de map bevat een tekening in zeefdruk, een print naar een schilderij, een inkjetprint, een stempelwerk, een handgeschreven tekst, een passe-partout en een linoleumdruk.

Toch is de originaliteit van het overkoepelende concept van “A4” blijkbaar geen garantie voor kwaliteitsvolle kunst. De meeste werkjes zijn leuk om te zien, maar eigenlijk nietszeggend. Centraal in de exporuimte hangt een A4’tje met de tekst “As we become one” van Navid Nuur. De verschoven tekst op de achterkant zorgt voor een leuk effect, maar de titel zelf is nogal vaag en het werk biedt geen andere aanknopingspunten. Het beste werk is nog het grillige passe-partout van Wim T. Schippers. Een passe-partout is een neutraal kartonnen kadertje dat voor meerdere kunstwerken gebruikt kan worden, of dat bij het vervoeren van een papieren kunstwerk gebruikt wordt ter bescherming. Schippers gaf zijn passe-partout echter een heel grillige uitsnijding. Dat is niet alleen origineel, maar mogelijk een statement aan het adres van de kunstmarkt waar Lode Geens zo kritisch over is: die is namelijk gefocust op conventionele canonkunst, waar het kader een symbool van is. Met zijn onconventionele passe-partout verbreedt Schippers dus de horizonten van ‘de kunst’.

In deze presentatie van het vijfde nummer van “A4” worden ook enkele werken van de vorige edities van onder het stof gehaald. Onder meer het werk van Werner Mannaers, uit de derde uitgave, springt in het oog. Ook de inleiding op de eerste editie, geschreven door Hans Theys, behoort tot de tentoongestelde stukken. Dat A4’tje draagt de titel “Poëzie voor het volk” en is geen conventionele inleiding. Het is een poëtisch kunstwerkje op zich. “A4” is in de eerste plaats een forum voor jonge kunstenaars en dat is ook Theys’ vertrekpunt: “Wijl ik mijn gebleekte botten tel […] bruisen onstuimig wild de wel doorbloede delen en beelden van het jonge volk”. Vervolgens beschrijft hij elke betrokken kunstenaar in poëtische maar passende termen. Lode Geens noemt hij “de afwezige die alles hoort en ziet, de verzamelaar, de schikker, de streler van voorwerpen.” Geens’ affectie voor de kleinschalige en eenvoudige kunst is inderdaad duidelijk in de nauwkeurige ijver waarmee hij mapjes samenstelt.

“A4” is een noemenswaardig en origineel initiatief. Terecht probeert Lode Geens een tegenwicht te bieden voor de commerciële kunstmarkt die enkel gericht is op geldelijke waarde en kunst beperkt tot de canon. Kunst heeft echter een spectrum aan waarden en de canon maakt er slechts een klein percentage van uit. Toch lijkt deze vijfde “A4” minderwaardig aan voorgaande uitgaven. Ook de terugblik op de geschiedenis van het multipeltijdschrift is niet helemaal geslaagd. Enkel in de begeleidende tekst lezen we over Danny Devos’ zakje met aarde en de DIY sculptuur van Timothy Segers. Deze boeiende omzeilingen van het criterium ‘A4’ zijn op deze tentoonstelling echter niet te zien. Het resultaat is dan ook een lauwe, bijna homogene reeks eenvoudige A4’tjes.

A4 MULTIPLE (5) loopt nog tot 17 mei 2015 in SMAK, Gent.

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Schrijf uw reactie
Vul hier uw naam in

2 + twintig =