Vesalius. Het lichaam in beeld :: M, Leuven

De naam Andreas Vesalius klinkt iedereen bekend in de oren. Velen linken Vesalius meteen aan anatomische schetsen, wetenschappelijke precisie en nachtelijke opgravingen. Slechts weinigen schatten zijn belang voor de ontwikkeling van zowel de wetenschappelijke als de culturele perceptie van het menselijk lichaam correct in. M in Leuven grijpt de vijfhonderdste geboortedag van de wetenschapper aan om hem historisch te plaatsen.

Museum M organiseert Vesalius. Het lichaam in beeld in nauwe samenwerking met het stadsbestuur van Leuven en de Katholieke Universiteit Leuven. Gedurende het hele najaar van 2014 en het begin van 2015 is een mengeling van kunstvormen die Vesalius als uitgangspunt nemen, te vinden in de stad, van dans en theater over muziek tot beeldende kunst. De tentoonstelling probeert overkoepelend te werken en heeft bijzonder veel aandacht voor de exacte historische plaats van Vesalius in een lange wetenschappelijke en culturele ketting.

Wetenschapshistoricus Geert Vanpaemel van de KUL trad op als curator en liet ons via een vijftal grote delen dieper binnendringen in de figuur Andreas Vesalius. Hierin schuilt meteen ook de grote verdienste van de tentoonstelling: ze verlaat nooit het strikt wetenschappelijke, maar verkondigt tegelijkertijd een duidelijke visie over de plaats van Vesalius in de algemene cultuur en maatschappij. En dan gaat het niet enkel over de maatschappij van de zestiende eeuw, de tentoonstelling geeft via haar thematische aanpak een fraai inzicht in de evoluties die het werkterrein van Vesalius, de anatomie en de visie op het menselijk lichaam in de loop van de volgende vijf eeuwen meemaakte.

De expo blijft ver weg van de verheerlijking die Vesalius vaak te beurt valt. In een eerste deel wordt ingegaan op zijn opmerkelijke studieparcours, zijn befaamde “De humani corporis fabrica” over de studie van het menselijk lichaam uit 1543. Onmiddellijk daarna wordt ingegaan op de invloed die deze publicatie had op andere werken uit dezelfde periode. Op deze manier krijgt de bezoeker meteen een beeld van het tijdsgewricht waarvan Vesalius’ publicatie deel uitmaakte en wordt de invloed van de wetenschapper duidelijk.

Ook de periode vlak voor het doorbreken van de analyse van de menselijke anatomie komt aan bod. Van elke eeuw na Vesalius belicht de expo een andere invalshoek, gaande van items zoals het theater van de anatomie – met een fraai nagebouwde aula in hout – tot het lichaam in beweging, met het gebruik van cinematografische technieken. Ieder deel wordt overvloedig van illustraties uit originele boekafdrukken of van prenten voorzien.

De wetenschappelijk aanpak van de curator heeft ook een minder positieve kant. De getoonde onderwerpen zijn zo wetenschappelijk en staan voor de niet-medici onder de bezoekers zo ver van hun dagelijkse realiteit, dat je niet anders kan dan blind vertrouwen op de expertise van de samensteller. Het gevolg is eerder een éénrichtingstentoonstelling waarin het tegenwoordig hoog gehouden interactieve aspect amper aanwezig is. Daarnaast is de persoon Andreas Vesalius een minder uitgewerkt aspect van de presentatie. Gegevens over de persoon naast de pure wetenschapper zijn eerder afwezig. Als bezoeker is het dan ook moeilijk om je in te leven in de motieven en beweegredenen van de wetenschapper, naast de zuiver wetenschappelijke. Uiteraard is er vrij weinig bekend over Vesalius als mens, maar het weinige dat geweten is, komt helaas ook niet naar voren in de expo.

Vesalius. Het lichaam in beeld is een aanrader voor wetenschappers en wetenschapsliefhebbers. Ook cultuurhistorici en geschiedkundigen zullen het allicht kunnen smaken. Voor de doorsnee bezoeker is de wetenschappelijke aard mogelijk een tikje té, maar binnen het geheel van de Vesaliusactiviteiten in Leuven is het een niet te missen presentatie.

Vesalius.Het lichaam in beeld loopt nog tot 15 januari 2015 in M Leuven.

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Schrijf uw reactie
Vul hier uw naam in

15 + acht =