TIPS VOOR 2013: The Black Heart Rebellion :: “We hopen dat onze fans de uitdaging willen aangaan”

De hele maand januari blikt enola.be vooruit op het jaar dat komt. In Tips voor 2013 laten we enkele van de meest belovende artiesten aan het woord. Hou ze in de gaten en onthou waar u voor het eerst over hen las.

De Gentse hardcoreband The Black Heart Rebellion heeft een nieuw gezicht gekregen en we zullen het geweten hebben. Zanger Pieter Uyttenhove en drummer Tim Bryon geven uitleg bij de totstandkoming van Har Nevo, de opvolger van het intussen vier jaar oude Monologue.

enola: Jullie hebben een nieuw geluid geboetseerd. Gebeurde dat in verschillende fasen of eerder onbewust?
Tim: “De omschakeling gebeurde heel bewust. Toen we ons richtten op een nieuwe plaat, wilden we dat serieus nemen. Monologue was een plaat van een zoekende groep. De nummers kwamen op een organische manier tot stand. Maar Har Nevo is geen vanzelfsprekende plaat. In plaats van halsoverkop nummers te maken, hebben we goed nagedacht en invloeden samen gelegd die heel ver van het geluid van Monologue lagen. Zo is Har Nevo in iets meer dan twee jaar tot stand gekomen. We hebben rustig preproducties gemaakt en iemand gezocht die we vertrouwden om de plaat op te nemen. Dat heeft nog eens zes maand geduurd.”
Pieter: “Niets mocht ons belemmeren om een nieuw geluid te creëren. Zo is de percussie er bij gekomen. Of we lieten een gitaar klinken in plaats van twee. Zo heb ik ook mijn stemgebruik veranderd. Vroeger beperkte ik mij tot screamen, maar er waren zoveel meer mogelijkheden.”
Tim: “Alles moest kunnen. Out of the box-ideeën mochten niet afgekeurd worden uit een behoudsgezinde reflex. Iedereen in de band wilde aan een nieuw geluid werken, een radicaal nieuw geluid.”

enola: Monologue was een zware plaat, Har Nevo laat veel ruimte om te ademen. Een van de beste voorbeelden is “Circe”.
Pieter: “De zoektocht naar een bepaalde sfeerschepping was ook belangrijk. Dat is moeilijk te beschrijven, maar iedereen wist wel wat dat betekende. Een nummer als “Circe” was met Monologue in het achterhoofd totaal niet evident. Maar op de repetitie waren we meteen overtuigd van de gitaarmelodie. Het paste perfect bij de sfeer we voor ogen hadden en het gevoel dat we probeerden vast te leggen op Har Nevo.”
Tim: “Tijdens het schrijfproces hadden we een paar kernwoorden. Een daarvan was ‘oosters’. We combineerden vreemde klanken en percussie met onze typische instrumenten.”

enola: “Har Nevo” is Hebreeuws voor de Neboberg in Jordanië. “Ein Avdat”, een andere songtitel, is een kloof in Israël. Ook “Gold And Myrrh” heeft iets Bijbels. Draait de plaat rond het Beloofde Land?
Tim: “Voor alle duidelijkheid: we hebben geen conceptplaat geschreven. De oosterse verwijzingen pasten bij de teksten en titels.”
Pieter: “Toen we de nummers vorige zomer aan het afwerken waren, was ik in Israël en Jordanië. Het verhaal dat achter die berg schuilt, sloot aan bij mijn songteksten. De zoektocht naar een doel in het leven komt overeen met die naar het Beloofde Land. Het geeft een gevoel van thuiskomen weer.”

enola:Geven de Bijbelse metaforen je persoonlijke ervaringen weer?
Pieter: “Mijn teksten zijn gebaseerd op de zoektocht naar mezelf de afgelopen jaren. Maar eigenlijk zoekt iedereen wel een doel in het leven. Op dat pad kom je mensen tegen, goede dingen maar ook tegenslagen. En daar moet je ook mee leren omgaan.”

enola: Een band die me meteen te binnen schoot, was 16 Horsepower.
Tim: “Ja, maar hij (David Eugene Edwards, nvdr) zingt wel expliciet over religieuze dingen. Maar er zijn inderdaad gelijkenissen, vooral in de manier waarop hij oosterse instrumenten en klanken gebruikt. We hebben ook naar field recordings van Alan Lomax of oude folkopnames geluisterd. De percussie in “Animalesque” is zelfs gebaseerd op een filmscène. We zijn dus heel breed gegaan.”

enola: In een nummer zing je over Sinner Man. Waren negrospirituals ook een inspiratie?
Pieter: “Dat komt van Nina Simone. En toevallig heeft 16 Horsepower dat lied ook gecoverd. We zitten dus onbewust in dezelfde sfeer. Enerzijds is dat confronterend, anderzijds klop het wel.”
Tim: “Gregory Frateur bijvoorbeeld (de zanger van Dez Mona) heeft dat nummer ook gecoverd. Nina Simone is zo’n artiest die mensen blijft inspireren.”
Pieter: “We dachten ook nog om de plaat af te sluiten met een cover van een Amerikaanse traditional, bijvoorbeeld “The Wayfaring Stranger”. Maar toen bleek dat 16 Horsepower dat al gecoverd had. (lacht) En we hadden eigenlijk al genoeg materiaal.”

enola: Hoe zijn jullie bij Koen Gisen terechtgekomen?
Tim: “We wilden een andere producer dan de usual suspects uit onze scène, maar ook iemand die andere, sfeervolle platen gemaakt had. De uitstekende albums van Kiss The Anus en The Bony King waren de redenen om Koen als producer te kiezen. We wisten dat zijn geluid ver van ons bed lag en dat hij veel zachtere, meer mainstream muziek maakte. Maar hij heeft alles uit de kast gehaald om een intense sound neer te zetten. Het was wennen aan zijn werkwijze.”

enola: Leg uit.
Tim: “Koen is een ervaren muzikant en heeft een arsenaal aan microfoons en instrumenten. Eerst hoorden we het verschil niet, maar ze gaven op lange termijn wel kleur aan onze nummers. Ook hebben we geleerd om niet op elk klein detail uren lang te vitten. Voor Koen moest de plaat zo natuurlijk mogelijk klinken.”
Pieter: “Daarbij was een livegevoel meegeven ook belangrijk. We hebben de drum en bas live opgenomen, de gitaren gedeeltelijk. Monologue daarentegen hebben we laagje per laagje opgenomen. Je hoort dat aan het resultaat.”
Tim: “Een van de kenmerken van Har Nevo is de less is more-aanpak. Monologue raast van begin tot eind. De nieuwe plaat moet niet zo hard klinken om echt intens te zijn.”
Pieter: “Goede, eerlijke teksten die op de juiste een manier gezongen worden, kunnen soms meer effect hebben.”

enola: Pieter, heeft Gisen je ook aangeraden om alle vocale registers open te trekken?
Pieter: “Ja, maar ik heb ook veel zelf geoefend en geëxperimenteerd. Tijdens de opnames hebben we veel tijd genomen om nummer per nummer de zang in verschillende takes te doen. Koen is wel geen producer die dingen oplegt. Hij geeft je een paar opties en de vrijheid om te kiezen.”
Tim: “Dat was ook ongelooflijk interessant voor ons. De vorige opnames waren binnenkomen, opzetten en de nummers inspelen. Voor Har Nevo wisten we eigenlijk niet goed waar we gingen eindigen.”

enola: Wat gaat het hardcorepubliek van de nieuwe Black Heart Rebellion vinden?
Pieter: “De plaat was voor onszelf een uitdaging. We hopen dat de fans ook die uitdaging willen aangaan.”
Tim: “Voor mensen die ons al jaren volgen, gaat het nieuwe geluid niet evident zijn. We hebben zowel positieve als negatieve reacties gekregen. We hadden het niet gedaan als we bang waren voor die reacties. We weten heel goed dat er mensen zullen afhaken en er nieuwe fans zullen bijkomen. Maar het is de beste plaat die we konden maken. Onlangs mailde iemand ons dat hij blij was dat er Belgische hardcorebands zijn die volwassen kunnen worden. Er zijn zoveel bands die intussen gestopt zijn of na al die jaren nog steeds krak hetzelfde spelen.”

enola: Ondertussen hebben jullie al in Japan gespeeld. Zijn jullie daar groter dan in België?
Tim: “We zijn er twee keer op tour geweest en dat waren ongelooflijke ervaringen als kleine Belgische band. We zitten daar ook in de undergroundscene. We speelden daar meestal optredens voor 100 tot 200 man. Voor onze eerste tour geloofden we niet dat we naar Japan gingen. Er waren immers genoeg Belgische bands die daar zouden kunnen spelen. Maar we wonnen daar geen cent mee, integendeel. In Japan spelen, doe je omdat je dat wil.”

enola: Hebben jullie een speciale band met het land?
Pieter: “Na twee tours wel. Je leert het land op een andere manier kennen. Je ziet dingen die toeristen niet zien.”
Tim: “Je komt in contact met de bevolking. Je eet en slaapt bij hen thuis. Maar je mag niet te veel vragen stellen, gewoon doen alsof alles normaal is. Op de autostrade bijvoorbeeld mag je niet sneller dan 80 rijden. Een trip van de ene naar de andere stad is dus de hel. En als je er plannen wil veranderen, moeten ze eerst onder elkaar vergaderen.”
Pieter: “Je moet Japanners een beetje ontdooien. Aan het begin van een tour loopt alles stroef, maar na verloop van tijd loopt alles los.”
Tim: “Eerlijk gezegd zijn we een nogal warme band om mee op tour te gaan. In Japan raken we snel close mensen die normaal afstand bewaren. Vooral op het einde van onze tour merkten we dat. Ze waren er het hart van in dat we moesten vertrekken. Onder elkaar zijn ze zo niet. Dan heerst er hiërarchie. Ook live moet je ze zo uit hun kot laten komen. Tijdens onze eerste tour nodigden we alle fans uit op het podium. Maar we hebben vijf minuten moeten aandringen eer iedereen op het podium wilde.”

De releaseshow van Har Nevo vindt plaats op 26 januari in de Balzaal van de Vooruit. Daarna speelt The Black Heart Rebellion in de MOD in Hasselt (1 februari), in de 4AD in Diksmuide (8 februari), in de Beursschouwburg in Brussel (13 februari), op Winterfest in Ieper (16 februari) en in De Kreun (1 maart). Op 29 maart speelt de band op het Zottegemse dunk!festival.

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Schrijf uw reactie
Vul hier uw naam in

dertien + 7 =