DJ Vadim + Breakestra + Lefto

Hoewel de verblijfplaats van de Russische deejay Vadim slechts
enkele honderden kilometers van ons is verwijderd – hij resideert
in Londen – heeft het vier jaar geduurd vooraleer deze hiphopgigant
nog eens in België op bezoek kwam. Een exclusieve kans die
ondergetekende niet aan zich liet voorbijgaan. Op 30 oktober toonde
Vadim – ook samen met Breakestra – zijn electronische kunstjes in
Gent.

Voor voorprogramma en de (korte) afterparty viel de keuze op de
Belgische deejay en producer Lefto, bekend van ‘De
Hop’ en het naar zichzelf vernoemde programma ‘Lefto’ op Studio
Brussel. Het publiek werd opgewarmd met een diverse set van funk-
en soulmuziek uit de seventies. Een boeiende mix met een grote
exotische uitstraling waar onder andere subtiel ook heel wat tango
en bosso nova werd vermengd met de vele downtempo beats. Lefto was
duidelijk in een geïnspireerde bui, met ondermeer een vaardige
overgang tot ‘I Heard it Through the Grape Vine’ van Marvin Gaye.
Op dat moment verscheen ook net de Amerikaanse groep
Breakestra.

Afkomstig uit Los Angeles, California, zag
Breakestra het levenslicht in 1996. De groep
bracht onlangs de plaat ‘Dusk Till Dawn’ uit en kreeg de kans om,
in de voetsporen van Vadim, kennis te maken met Europa. Breakestra
bracht een bloedhete comibnatie van funk en soul met een veelheid
aan instrumenten: conga’s, altcello, bas, elektrische gitaar en als
kers op de taart ook nog een zwierig klinkende orgel. Genoeg
soulpower om de temperatuur van het Depot de hoogte in te jagen. In
‘Need a Little Love’ blonk vooral frontman Miles Tackett uit met
zijn warme, ‘zwarte’ stem. De hendrixiaanse gitaarsound en de
vurige expressie van de blazers maakten het geheel af. Een leuke
verrassing was er toen de stevige (een understatement, qc)
Afrodyete op het podium verscheen in een bloemenjurkje dat weinig
contouren wegmoffelde. Anyway, deze zwarte parel trok onmiddellijk
alle register open met de single ‘Come on Over’. Een diepe warme
soulstem, afgewisseld met bijna schreeuwende hysterische
zangpartijen… zeer spectaculair om te zien. Bettye LaVette
gecombineerd met het Quantic Soul Orchestra!

Een leuke intermezzo was de reggaeversie van ‘Ring of Fire’, al
mistte het wel de overredingskracht van het origineel. Breakestra
deed niettemin een uitstekende job om de volledige set van een goed
tempo te voorzien waardoor er nooit echte momenten van verpozing
waren. Het publiek bewoog intensief mee, terwijl enkelingen –
waaronder mezelf – iets verder in de zaal gewillig aan het
meeknikken waren in de zitjes. Breakestra eindigde vervolgens nog
met een fantastisch slot. Opmerkelijk waren de fenomenale solo op
de organ en de bedwelmende klankkleur van de altcello in bezwerend
melodie dat zowel blues als klassiek herbergde. Ook Afrodyete liet
zich nog even opmerken door letterlijk met de decibels te koop te
lopen. Het was de eerste keer dat Breakestra op bezoek was in
België én Europa maar dat was zeker niet te merken. De groep
musiceerde met veel flair en ritmisch gevoel en toonde een grote
internationale uitstraling.

Lefto mixte nog enkele nummers in elkaar terwijl de crew het podium
ontruimde en alles prepareerde voor de komst van DJ
Vadim
. Opmerkelijk in deze korte break was de akoestische
versie van het bosso novameesterwerk ‘Canto de Ossanha’. Wederom
toonde Lefto over een brede en gevarieerde kennis van muziek te
beschikken. Vadim kwam ondertussen in cognito (met een zwart petje
en een witte sjaal) het podium op en gaf een zeer rustige indruk
terwijl hij zijn set voorbereidde. De Russische deejay was niet
alleen en bracht ook vocaal vuurwerk met zich mee: zangeres Saira
Jade en rapper Pugz Atoms zouden de beats van een boeiende
meloritmisch bovenlaagje voorzien. Die toegevoegde waarde wierp al
direct zijn vruchten af tijdens ‘Black is the Night’, waarbij de
warme en gevoelige stem van Jade zich verweefde met de snelle
woordwisselingen van Atoms.

Vadim keerde nog even terug naar de glorieuze nineties met een
mashup van ‘No Diggity’ vooraleer hij een “brand new song
aan ons voorstelde, genaamd ‘The Electric’. Het nummer werd
gekenmerkt door een dreunende melancholie, in schril contrast met
een erg warme vocalsound. Daarnaast werd er ook nog kort geproefd
van wat triphop vooraleer hij de overgang maakte tot een Brasilian
tour, met in de hoofdrol de vibrafoon en de krachtige en puntige
zang van Jade. Hier werd een vervolg aan gebreid met de broeierige
hiphop en scratching in ‘Don’t Get Carried Away’.

Het collectief op het podum scheen zich uitgebreid te amuseren want
het publiek maakte verder ook kennis met een gloednieuwe remix voor
Alice Russell en nog een ander nieuw nummer genaamd ‘Move Your
Feet’. Vadim raakte stilaan op kruissnelheid en leek zich voor te
bereiden op een ongeziene tweede ronde. Het enthouasiaste publiek
vroeg en kreeg een vervolg: eerst werd een mashup gemaakt van the
Fugees vooraleer Vadim overschakelde op het betere dj-werk.
‘Soldier’ was een kleine toegifte aan het publiek vooraleer er
industrial beats door de speakers knalden. “For all the
weedsmokers
” was er ook nog een uitgebreide trip naar Jamaica.
Toch blijft het vreemd: een kleine blanke Rus die rond middernacht
reggeae staat te draaien! Het publiek kreeg spijtig genoeg niet
echt de kans om Vadim uitgebreid te bedanken voor een bangelijke
avond, aangezien Lefto simultaan overnam en zo de resterende
minuten nog vulde met zijn muziek.

Het Amerikaanse tijdschrift the New Yorker voorspelde onlangs dat
2009 het jaar van de neergang van hiphop zou zijn. Mijn inziens is
dat nog lang niet het geval, aangezien DJ Vadim opnieuw bewijst dat
zijn muziekstijl nog steeds even ecclectisch en vernieuwend is als
tien jaar terug. Het was vier jaar wachten op zijn komst… maar de
verwachtingen werden ingelost.

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Schrijf uw reactie
Vul hier uw naam in

19 − 15 =