GZA/Genius :: 10 november 2008, AB

De trend om een volledig, klassiek geworden album, volledig live te brengen heeft intussen ook de hiphop-community bereikt. Niemand minder dan de GZA/Genius brengt deze avond zijn met recht en rede tot (hiphop-)klassieker uitgeroepen album Liquid Swords integraal live.

Hiphop en live zijn twee begrippen die even vaak voor vuurwerk zorgen als voor een soufflé die nog sneller in elkaar zakt dan Karel De Guchts geloofwaardigheid. De Wu-Tang Clan en de GZA/Genius in het bijzonder hebben bovendien een fraaie geschiedenis van no shows (onder andere op Dour in 1996 en de VK enkele jaren geleden tijdens de Grandmasters-tour) zodat het feit dat de show een dik kwartier te laat start, niet eens een probleem vormt. In de wandelgangen valt overigens te horen dat de AB zelfs het veilige voor het onveilige nam en een chauffeur voor de kamerdeur van de man geplaatst had.

Zoals te verwachten viel, dat heb je natuurlijk met een “ …brengt…”-formule, wordt de hele Liquid Swords-plaat van haver tot gort gebracht en wordt de set afgetrapt met de kungfu-sample uit Shogun Assasin die ook “Liquid Swords” inleidt. GZA/Genius staat duidelijk scherp deze avond want zonder al te veel moeite brengt hij zowat het hele nummer waarna onmiddellijk overgegaan wordt tot “Duel Of The Iron Mic”. Met de tweede song wordt jammer genoeg ook onmiddellijk het grootste minpunt duidelijk: op Liquid Swords zijn er in tegenstelling tot deze avond een aantal guest-MC’s (allen clan-leden) te horen.

Daar alleen Killah Priest deze avond erbij is, worden de partijen van de anderen live er onverbiddelijk uitgefilterd. Verschillende nummers zoals “Cold World” en “4th Chamber”, worden dan ook (jammer genoeg) drastisch ingekort. Alleen op het nummer “Shadowboxin’” neemt GZA/Genius de partij voor Method Man voor zijn rekening, maar elke MC heeft een eigen rapstijl en parlando waardoor de songs slechts ten dele tot hun recht komen. Dit valt nog het meeste op als GZA/Genius zich aan Ol’ Dirty Bastards culthit “Shimmy Shimmy Ya” waagt: de kurkdroge precisieraps van GZA/Genius weten niet de dronken waanzin van ODB te benaderen waardoor een deel van de charme van het nummer verloren gaat.

Een ander heikel punt vormt het geluid. Tijdens verschillende songs is dit enorm verstoord en klinken de beats vaker niet dan wel door terwijl de stemmen te scherp boven de nummers uitsteken. Toch vormen deze bedenkingen geen echte struikelblokken: zo goed als alle hiphopoptredens leiden immers aan dergelijke kwalen. Een succesvolle show hangt in de eerste plaats af van het talent van de aanwezige MC’s en op dat vlak staan GZA/Genius en Killah Priest meer dan hun mannetje.

Het beste bewijs hiervan vormt het feit dat ze de eerste drie kwartier (ongeveer) vullen met de integrale Liquid Swords en daarna nog eens zo lang het publiek weten mee te sleuren in hun trip met recenter werk van GZA/Genius (onder andere “Animal Planet” en “Stay In Line”), Ol’ Dirty Bastard en uiteraard de Wu-Tang Clan zelf (“Wu-Tang Clan Ain’t Nuthin To Fuck With”, “Triumph”,…). De flow en aflevering is weliswaar niet altijd even zuiver maar in tegenstelling tot veel van hun collega’s vallen GZA/Genius en Killah Priest nauwelijks terug op gescandeerde kreten genre “Say Ho” of “Wu-Tang”.

Hiphop live brengen met niet meer dan een microfoon en een dj is geen sinecure, laat staan dat één enkele MC een publiek een avond lang kan boeien. Dat GZA/Genius hierin slaagt, maakt duidelijk waarom de man niet alleen op plaat als een te duchten tegenstander van tweederangs MC’s mag beschouwd worden of zoals hij zelf zegt: “When I swing my swords they’re all choppable.” Ook deze avond worden die woorden niet gelogenstraft.

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Schrijf uw reactie
Vul hier uw naam in

vijf + 12 =