Yslaire :: Juffrouw Baudelaire

‘Monsieur Samber’ pakt nog eens uit met ander project. Juffrouw Baudelaire draagt zonder twijfel een zware stempel van de donkerste der stripromantici, Yslaire.

De donkere romantiek is nooit ver weg bij Yslaire (het bekendste pseudoniem van Bernard Hislaire). Met het epos van de familie Samber maakt hij een stripreeks die met recht en reden de prijs van meest romantische strips aller tijden mag opeisen. Ook de zachte, meer poëtische romantiek is niet afwezig in zijn oeuvre, door zijn doorbraakreeks Frommeltje en Viola (waarvan Saga Uitgaven in 2015 een integrale editie uitgaf). Eigenlijk stroomt de passie en de gedrevenheid van die donkere romantiek door het hele werk van de Brusselaar. Dat hij dus ooit een biografisch geïnspireerd album zou maken over de Franse dichter Charles Baudelaire, leek bijna in de sterren geschreven. Tussen zijn werk aan Samber door, verschenen er de laatste jaren hier en daar fragmenten van een strip over Baudelaire. Deze strip is uiteindelijk deel geworden van de beroemde Vrije Vlucht-collectie en is er nu eindelijk.

Yslaire kiest uit het leven van Baudelaire diens mysterieuze verhouding met Jeanne Duval als centrale uitgangspunt voor zijn verhaal. Zij speelt doorheen het volwassen leven van Baudelaire een cruciale rol als klankbord voor de onevenwichtige maar immer passionele Baudelaire. De familie van de dichter ziet Duvals komst als een doorn in het oog en verwijt haar uit te zijn op de groeiende bekendheid van Charles. Baudelaires leven is er één van sterke ups en stevige downs, en Yslaire zet alle troeven van zijn extatische beeldtaal in om de lezer te overtuigen. Het is een opeenvolging van aantrekken en afstoten, terwijl we Baudelaire volgen langs de meest memorabele momenten in zijn leven. Bij het verschijnen van les Fleurs du Mal in 1857 is hij al jaren verslaafd en raakt zijn lichaam helemaal uitgeteerd. Toch betekent die dichtbundel de langverwachte opstap naar algemene bekendheid. De figuur Charles Baudelaire wordt stilaan legendarischer en mythischer dan zijn werk.

Ook Yslaire is in zijn carrière één van de meest gedreven en gepassioneerde stripmakers en op zich dus een romanticus in leven en werk. Na het poëtische Frommeltje en Viola betekende Samber zijn grote doorbraak. Toch onderbrak hij regelmatig zijn werk aan zijn succesreeks voor ambitieuze projecten. Zo startte hij in 1997 met zijn vrouw Laurence Erlich de website xxeciel.com waarin ze de site op een vooruitstrevende manier als narratief medium gebruikten. Uit die site kwamen verschillende albums voort, waarin Yslaire zijn ambities tot de grens van het elitaire doortrok. De reeks Drie Maagden ging voort in de experimenten met het digitale. Grafisch bleef Yslaire ook experimenteren met het vermengen van digitale beelden en authentieke tekeningen in de reeks De Hemel boven Brussel, met scenarist Jean-Claude Carrière. Parallel aan deze reeksen bleef hij nu en dan albums van Samber maken en schreef hij ook enkele parallelreeksen over de dynastie van de Sambers.

Met Baudelaire heeft Yslaire schijnbaar zijn perfecte verhaalstof gevonden die naadloos aansluit bij zijn aanpak en stempel als stripmaker. Hij toont zich als de stripmaker met het sterkst brandende innerlijke vuur. Passie doordrenkt zijn hele werk en maakt het daardoor erg zwaar op de hand. Toch overheerst voor ons vooral de stripmaker die een nieuw kunststuk heeft toegevoegd aan een bijna legendarisch oeuvre.

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Schrijf uw reactie
Vul hier uw naam in

drie × twee =