Charlotte De Bruyne & Angelo Tijssens / Ontroerend Goed :: OMG

De scène als een zwart gat. Het traag naderen van een dwaallicht. Het steeds luider wordende gehuil van de wind. OMG valt meteen met de deur in huis: het komende uur zal u bang zijn. Charlotte De Bruyne en Angelo Tijssens schermen in deze voorstelling met angstaanjagende weetjes en doen zich tegoed aan enkele perfect aangewende horrorclichés. Daarenboven trakteert Jan Paternoster — ja, die van Black Box Revelation — ons op de meest overtuigend klinkende onweerstorm die we ooit al hoorden met zijn spooky soundtrack. Be afraid. Be very afraid.

Charlotte De Bruyne en Angelo Tijssens, beiden deel van gezelschap Ontroerend Goed, dringen met OMG de menselijke psyche binnen. Met ‘angst’ als basisidee, wikkelt er zich een dialoog af tussen de twee acteurs, die toepasselijk als een spookversie van zichzelf op de bühne staan. Deze dialoog is er een van weetjes en cijfers, hetgeen we gewoon zijn van andere Ontroerend Goede stukken — denkt u maar aan A History of Everything. Het feit dat het begrip ‘angst’ hier op alle mogelijke manieren wordt ingevuld, zorgt ervoor dat deze lange oplijsting niet slaapverwekkend wordt. Integendeel, de overdaad aan mogelijke sterfwijzen en zorgwekkende statistieken lijkt het geheel steeds lachwekkender te maken. Ongeveer hetzelfde effect als bij een slasher film: dat beetje te veel ketchupkleurig bloed kan het verschil maken tussen eng en hilarisch. Het ironische kantje aan OMG is echter nodig om niet al te verslagen de theaterzaal weer uit lopen. Een mens zou er anders haast zwaarmoedig van worden.

De kracht van deze voorstelling steunt ongetwijfeld op de herkenning. Wanneer een theaterstuk handelt over iets wat zo fundamenteel menselijk is, blijven ettelijke aha-erlebnissen niet uit. Het is zowel geruststellend als bevreemdend om een soort angst waarvan je dacht dat enkel jij er last van had in zo’n lange opsomming te zien opduiken. Van de schrik om onder volledige narcose te gaan (een op honderdtachtigduizend ontwaakt niet meer) naar de angst om zomaar te verdwijnen in een sinkhole, de toeschouwer wordt genadeloos geconfronteerd met alles wat er zou kunnen mislopen in ons korte leven. De meest confronterende constatatie van dit koppel spoken duikt helemaal aan het begin van de voorstelling op. Het publiek wordt meteen in de voorstelling getrokken met vragen als “Wat als er hier in de zaal iemand een geweer boven haalt?” en “Wie van jullie is de een op honderdzeventig die zelfmoord zal plegen?”.

OMG is een psychologische, sociologische en ecologische reflectie op de angstige natuur van de mens, die er alles aan zou doen om te kunnen overleven, maar zichzelf anderzijds traag maar gestaag lijkt uit te roeien. Want daar komt het in deze voorstelling uiteindelijk op neer: wij, de mensen zelf, zijn verantwoordelijk voor alle onveiligheid. Wij zijn zelf de sinkhole die ons langzaam verteert. Wij zijn de asteroïde die op onze planeet afstevent. Dat inzicht biedt de toeschouwer eventueel een sprankeltje hoop, aangezien we zelf alsnog onze wereld veiliger zouden kunnen maken. Dit sprankeltje flakkert echter maar heel even op en wordt kwaadwillig weer uitgestampt wanneer het laatste scènebeeld ons een zicht geeft op een post-apocalyptische wereld. OMG is een stuk dat ons achterlaat met de neiging om in het naar huis gaan meermaals over de schouder te kijken. En wij zijn nochtans niet snel bang te maken.

OMG toert nog tot 13/05/2015 in Vlaanderen. De volledige speellijst vind je op de website van Ontroerend Goed.

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Schrijf uw reactie
Vul hier uw naam in